Rekord zgłoszeń do konkursu Złote Spinacze i dwie nowe grupy jurorskie
Do XVIII edycji konkursu Złote Spinacze wpłynęło aż 395 zgłoszeń w 36 kategoriach. To najwyższy wynik od początku istnienia konkursu - liczba zgłoszeń wzrosła o ponad 19% w porównaniu do ubiegłego roku. W związku z rekordową liczbą zgłoszonych projektów, powołano dwie dodatkowe grupy jurorskie.
Spośród kategorii głównych największym powodzeniem cieszyła się nowa kategoria – Covid-19 PR response, która została utworzona w odpowiedzi na obecną sytuację związaną z wybuchem światowej pandemii. Kolejnymi najczęściej wybieranymi kategoriami głównymi były: Kampania społeczna oraz Komunikacja wewnętrzna. Wśród kategorii sektorowych najwięcej projektów zgłoszono do kategorii: Finanse, natomiast najchętniej wybieraną kategorią specjalną był Research&Insight.
Od 14 września do 2 października trwać będzie I etap konkursu, podczas którego 87-osobowe Jury oceni wszystkie zgłoszone do konkursu projekty, wykorzystując w tym celu dedykowaną platformę do głosowania online. Natomiast 8 października ogłoszone zostaną tegoroczne nominacje. Jurorzy będą oceniać projekty w sześciu grupach, a nad całością prac będzie czuwać Przewodnicząca Jury – Małgorzata Mejer, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej, Procter & Gamble w Europie Centralnej.
Grupa pierwsza, na czele z Anną Papką, Doradcą ds. relacji zewnętrznych na Polskę oraz Rzecznikiem Prasowym Shell Polska, będzie obradowała nad projektami zgłoszonymi w kategoriach: PR korporacyjny, Business-to-Business PR, PR finansowy i relacje inwestorskie, Technologia, IT i telekomunikacja, Finanse, Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze oraz Przemysł i infrastruktura.
Grupa druga, której przewodniczącą jest Magdalena Brzezińska, Corporate Affairs Director w Grupie Żywiec, oceni projekty z kategorii: Advocacy i Public Affairs, Issue management i komunikacja kryzysowa, Medycyna i zdrowie, Sektor spożywczy, Motoryzacja i transport oraz Efektywność.
Przewodniczącym grupy trzeciej jest Mariusz Pleban, CEO OneMulti. Grupa będzie obradowała nad projektami zgłoszonymi w kategoriach: PR produktu, Launch produktu, usługi lub firmy, Event komercyjny, Content marketing – branded content, Media Relations, PR miejsca, miasta lub regionu oraz Kreatywność.
Czwartej grupie przewodniczyć będzie Anna Cywińska, Prezes Fundacji Nutricia. Grupa oceni projekty z kategorii: PR pro bono, Kampania społeczna, NGO i sektor publiczny oraz Research&Insight.
Przewodniczącą piątej grupy będzie Agnieszka Bacińska, CEO Walk PR. Jurorzy z tej grupy ocenią zgłoszenia w następujących kategoriach: Komunikacja wewnętrzna, Employer branding, Custom publishing, Event społeczny, Kultura i media, a także Moda i styl życia.
Szósta grupa, pod przewodnictwem Justyny Szafraniec, Head of Communication w Grupie Generali Polska, oceni projekty zgłoszone w kategoriach: Covid-19 PR response, Sustainability&CSR Communications, Sport, turystyka i rekreacja oraz Uroda, higiena i wellness.
Ponadto wszyscy jurorzy będą oceniać projekty nadesłane w kategorii jubileuszowej, uruchomionej z okazji 20. rocznicy założenia Związku Firm Public Relations. Jej celem jest przypomnienie projektów, które miały szczególny wpływ na polską branżę PR i wyłonienie spośród nich Kampanii PR XX-lecia.
Projekty w kategoriach głównych i kategoriach sektorowych Jury oceni w pięciu obszarach: WYZWANIE, DIAGNOZA, STRATEGIA, KREACJA, EFEKTYWNOŚĆ. W każdym z nich, projekt może otrzymać po 10 punktów, czyli maksymalnie 50 punktów za pięć obszarów. Projekty w kategoriach specjalnych oraz kategorii jubileuszowej będą oceniane według odmiennych kryteriów, a każdy projekt będzie mógł otrzymać maksymalnie 10 punktów. Kryteria oceny dostępne są na stronie konkursu.
Bardzo duże zainteresowanie tegoroczną edycją Spinaczy wynika moim zdaniem z sytuacji, z którą mieliśmy i wciąż mamy do czynienia od wiosny. Mam na myśli pandemię Covid-19 i jego konsekwencje. Lockdown mocno i pod wieloma względami zmienił sytuację na rynku. Pojawiły się nowe potrzeby klientów i partnerów biznesowych oraz nowe wyzwania stawiane przed firmami.
Potwierdzałby to fakt, iż największy przyrost zgłoszeń dotyczy kategorii związanej z Covid-19 oraz kampanii społecznych. Pandemia i jej konsekwencje wymusiły na firmach zmiany w strategiach i nowe podejście do komunikacji. Akcenty kładziono gdzie indziej niż jeszcze na początku roku. Wiele firm i marek poczuło się w obowiązku, aby rozpocząć działania pro bono, wykorzystując własne zasoby i kompetencje. Każdy, w jakimś zakresie, mógł część dotychczasowych aktywności czysto biznesowych przekierować w obszary działań społecznych, wnoszących coś do otoczenia w związku z pandemią, i wspierających poszczególne grupy zawodowe bądź zwykłych ludzi. Poza tym, wiele dotychczasowych procedur w usługach i produkcji musiało być zrewidowanych pod kątem bezpieczeństwa sanitarnego. Te zmiany zaś musiały być właściwie zakomunikowane klientom bądź partnerom w biznesie.
W ten sposób obie kategorie – związane bezpośrednio z Covid-19 oraz o społecznym charakterze – znalazły wspólny mianownik i przełożyły się na frekwencję w tegorocznym konkursie.
Bartłomej Kędzieski, juror konkursu, członek zarządu ZFPR i managing partner w agencji Made in PR
Partner merytoryczny konkursu: Deloitte.
Partnerzy: rp.pl, Rzeczpospolita, BRIEF, Wirtualne Media, Newseria, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Pro4Media, VIDEOactions – agencja filmowa, THINKTANK, Sotrender, Conrego, Piloci Studio, Digital Beast, Michał Gmitruk Production, SPORTBIZ – Forum Sportu i Biznesu.
Źródło: informacja prasowa ZFPR