Road Show 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie – relacja z konferencji w Sopocie

252

Zorganizowaliśmy w Trójmieście konferencję z cyklu Road Show 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. W ten sposób chcemy jako BRIEF zbliżać do siebie regionalne środowiska, małe firmy i reprezentantów korporacji. Na spotkaniu zaprezentowaliśmy efekty współpracy dużych firm z kreatywnymi biznesami i startupami i pokazaliśmy obustronne korzyści, jakie z niej wynikają. Co działo się podczas wydarzenia? Przeczytajcie sami.

Podczas konferencji wystąpili zarówno przedstawiciele korporacji, startupów, lokalnych firm jak i mediów: Joanna Bruździak-Maleszewska (Orange), Igor Sawczuk (Wandlee), Andrzej Karasowski i Krzysztof Kurowski (TVN Media), Grzegorz Kiszluk i Wojciech Krzemień (Brief).

Wydarzenie rozpoczęła prezentacja naszego redaktora naczelnego – Grzegorza Kiszluka, który przedstawił najważniejsze założenia projektu 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. Zaprezentowane zostały cele jakie przyświecają tej inicjatywie, a więc standaryzacja rynku, popularyzowanie nowych praktyk, otwieranie możliwości networkingowych i biznesowych. W prezentacji przybliżono zgromadzonym jak wygląda 8 edycja rankingu oraz możliwość zgłoszeń.

W swoim wystąpieniu Andrzej Karasowski przedstawił nowy projekt „Mediowy Akcelator Biznesu”, prezentując możliwości współpracy. Opowiedział o tym, jak TVN Media może wspierać młode firmy i startupy, deklarując jednocześnie zainteresowanie inwestycją w przedsięwzięcia związane bezpośrednio z rynkiem mediowym, komunikacją, marketingiem, jak również rozwiązaniami technologicznymi. Obszar zainteresowania stanowi również biznes konsumencki – pomysły związane z mediami, ale nastawione na konsumenta.

Krzysztof Kurowski opowiedział o strategicznym doradztwie mediowym. Podkreślał jak ważne jest poznanie i zrozumienie biznesu klienta, aby pomóc mu w osiągnięciu tego, czego potrzebuje. Podkreślił jak istotna jest jakość i rzetelność współpracy, doświadczony zespół, kompleksowość – pełen serwis mediowy. Opowiadał o realizowanych działaniach strategicznych. Poczynając od pracy nad briefem, poprzez analizy, opracowywanie mediaplanów, realizację, na weryfikacji działań kończąc. Przedstawił również czym jest strategia rozwoju produktu marki i z jakich etapów składa się jej tworzenie.

Prelegent powiedział o analizie grupy docelowej, tworzeniu profili psychograficznych i demograficznych konsumentów, badaniach ilościowych i jakościowych internetu oraz wykorzystywanych narzędziach. Wskazał na kluczowe wyzwania przy tworzeniu strategii komunikacyjnych. Jednym z nich jest dobór jakościowy kanałów komunikacji, który zapewni efektywne dotarcie do założonej grupy docelowej.

Kolejnym punktem programu było wystąpienie Pani Joanny Bruździak-Maleszewskiej, Kierownik Wydziału Inkubacji i Nowych Rozwiązań Orange oraz Igora Sawczuka, współzałożyciela Wandlee. Prelegencji zaprezentowali efekty współpracy pomiędzy korporacją a startupem.

Wystąpienie dotyczyło przede wszystkim rozwiązania Wandlee jakim jest chatbot obsługujący klientów w kanale Messenger. Zostało ono wdrożone we współpracy z Orange Polska i Nju Mobile. Prelegenci opowiedzieli o funkcjonalności rozwiązania oraz początkach współpracy, podczas naborów do 4 edycji Orange Fab.

Joanna Bruździak-Maleszewska przybliżyła gościom działania realizowane w ramach Orange Fab i cały proces podejmowania współpracy ze startupami (więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie orangefab.pl).

Igor Sawczuk opowiedział jak wygląda współpraca z korporacją z punktu widzenia startupu. Zwrócił uwagę na różnice w procesie decyzyjnym między małą a dużą firmą, gdzie w dużej trwa on zdecydowanie dłużej. Podkreślał jednak, że dzięki wyodrębnionej jednostce w Orange, dedykowanemu programowi korporacyjnemu, mogli jako Wandlee dosyć szybko wejść w struktury firmy, otrzymać opiekuna – mentora, poznać potrzeby Orange i technologie jakich firma używa.

Joanna Bruździak-Maleszewska opowiedziała z kolei o współpracy ze startupem z perspektywy korporacji. Mówiła o tym, jak dużym wyzwaniem jest rozpoczęcie wspólnych działań z małym przedsiębiorcą, który zatrudnia kilka osób, nie ma doświadczenia w obsłudze dużych korporacji, a potencjalnie ma obsłużyć 20 milionów klientów Orange w Polsce. Zdradziła także trzy kluczowe czynniki, które zadecydowały o decyzji na temat podjęcia współpracy z Wandlee. Pierwszym z nich była dojrzałość produktu – firma przyszła nie tylko z samym produktem, ale i rozwiązaniem, które było przetestowane – wprowadzone pilotażowo w mniejszych firmach. Dzięki temu można było poznać efekty tych działań. Drugim ważnym aspektem było dostrzeżenie potencjału tego rozwiązania przez samych pracowników Orange, którzy widzieli potrzebę jego zastosowania. Trzecim faktorem był czas – Wandlee pojawił się w odpowiednim momencie, dokładnie wtedy, gdy potrzeba takiego rozwiązania była bardzo pilna – Orange miał na Facebooku kilkanaście mln fanów, których trzeba było obsłużyć.

Oboje prelegenci opowiedzieli także o obawach związanych ze współpracą na linii korporacja – startup. Igor Sawczuk podkreślał, że główna obawa dotyczyła tego, aby nie zostać zewnętrznym działem realizacji targetów Orange tylko móc rozwijać swój produkt przy współpracy z firmą. W przypadku tej współpracy – udało się. Drugą obawą było to, czy startup przetrwa, czy pozyska innych klientów. Trzecia dotyczyła już samych kwestii technicznych. Z perspektywy Orange obawy dotyczyły głównie możliwości startupu – czy będą w stanie podołać współpracy z tak dużą firmą, czy przetrwają próbę czasu.

Po obawach przyszedł czas na przedstawienie korzyści ze współpracy startupu z korporacją. Dla Wandlee była to możliwość znacznego rozwoju firmy, która rozrosła się zarówno pod względem ilości zatrudnianych pracowników jak i obsługiwanych rynków i użytkowników Facebook Messengera (obsługując 10% z 12 mln całego ruchu w Polsce). Wandlee zostało też oficjalnym partnerem Messengera w Polsce. Startup miał też możliwość uczestnictwa w VivaTech – konferencji w Paryżu dedykowanej startupom. Jak podkreślił Igor Sawczuk, największą wartością dodaną jest kontakt z innymi startupami będącymi w Orange Fab, możliwość networkingu. Dla Orange współpraca z Wandlee była również możliwością nauki, sprawdzania możliwości rozwoju, świeżego spojrzenia. Wdrożenie rozwiązania oferowanego przez startup umożliwiło uatrakcyjnienie oferty Orange i poprawienie procesów wewnątrz firmy.

Joanna Bruździak-Maleszewska podkreślała, że przy współpracy na linii korporacja – startup korzyści są obustronne. Testowane rozwiązania mogą zostać wdrożone też na innych, globalnych rynkach, co jest także dużą możliwością dla samego startupu. Obie strony były zgodne, że taka współpraca to przede wszystkim możliwość wzajemnej nauki i rozwoju, która niesie za sobą korzyści zarówno dla startupu jak i korporacji.

Na zakończenie Wojciech Krzemień, jeden z naszych organizatorów 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie opowiedział o możliwościach zgłoszeń do tegorocznej edycji rankingu i kryteriach wyboru zwycięzców. Co ważne, można zgłaszać zarówno siebie jak również inne startupy/ firmy. Nowością jest możliwość zaprezentowania kreatywnego zgłoszenia w trakcie półtoraminutowego video. Zgłoszenia przyjmowane są na naszej stronie kreatywni.brief.pl/zgloszenia/ do 30 kwietnia 2018 roku.

Po zakończonych wystąpieniach wszystkich z prelegentów nadszedł czas na networking, poszerzanie kontaktów i wymianę doświadczeń.

Wydarzenie było transmitowane na żywo dzięki krol.pro. Całą relacje z wydarzenia można obejrzeć na naszym Fanpage’u.

Relacja z eventu 50. Kreatywnych w Biznesie - Sopot

Relacja z eventu 50. Kreatywnych w Biznesie - Sopot

Relacja z eventu 50. Kreatywnych w Biznesie - Sopot

Partnerami 8. edycji rankingu są: