Rynek nieruchomości komercyjnych po I połowie roku

85

Po 6 miesiącach roku w każdym sektorze nieruchomości miały miejsca wydarzenia, które są kontynuacją zeszłorocznych trendów lub dopiero je wyznaczają. Eksperci Colliers International wyróżnili 6 kluczowych z nich:

 

  • Luka do zapełnienia 

 

Warszawski rynek przekroczył poziom 5.5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej rozlokowanej w 550 nowoczesnych biurowcach. W dalszym ciągu mamy jednak do czynienia z luką podażową na rynku biurowym w stolicy. W budowie jest ponad 40 projektów o łącznej powierzchni 870 000 mkw., które będą ją sukcesywnie zapełniać w ciągu najbliższych 24 miesiącach.

 

  • Coworki w natarciu

 

Międzynarodowi operatorzy coworkingu kontynuują ekspansje poza stolicą, biorąc na celownik największe rynki biurowe w Polsce. Firma Spaces otworzyła biuro we Wrocławiu w kompleksie wielofunkcyjnym Wroclavia, zaś węgierski operator biur serwisowanych dołączył do grona najemców powstającego w Łodzi kompleksu biurowego Imagine. 

 

  • Prywatne akademiki na celowniku

 

Na rynku inwestycyjnym utrzymuje się wysoki poziom zainteresowania aktywami alternatywnymi. Spółka Student Depot, która zarządza siecią akademików w Polsce oferującą 2000 miejsc noclegowych, została sprzedana za ponad 60 mln EUR do Griffin Real Estate oraz Kajima Student Housing Limited.

 

  • Pracownik poszukiwany

 

Najniższy od 25 lat poziom bezrobocia staje się przyczyną, dla której coraz więcej firm, głównie z sektora produkcji oraz e-commerce, zaczyna lokować swoje obiekty magazynowe nie tylko przy głównych szlakach autostradowych, ale także na terenach o lepszym wskaźniku dostępności kadr (dawne miasta wojewódzkie).

 

  • Magazyny w mieście

 

Rośnie zapotrzebowanie na logistyczne projekty miejskie, które są następstwem ekspansji w sektorze sprzedaży on-line. Oczekiwania konsumentów będą wymuszały dalszy rozwój łańcuchów dostaw i poprawy efektywności usług związanych z dostawą tego samego lub następnego dnia.

 

  • Nowe galerie handlowe

 

Na handlowej mapie Polski pojawiły się trzy nowe obiekty handlowe – Galeria Młociny w Warszawie (78,5 tys. m2 GLA), centrum wyprzedażowe Silesia Outlet w Gliwicach (12 tys. m2 GLA) oraz Tkalnia Pabianice (12 tys. m2 GLA) w aglomeracji łódzkiej.