...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Rzeczy z drugiej ręki najczęściej kupujemy w Internecie. Czym jest Recommerce?

Ile razy kupiłeś coś w sklepie z odzieżą używaną albo na pchlim targu? A ile razy sprzedałeś nienoszone ubrania na Vinted albo stare meble na OLX? Według raportu Recommerce przygotowanego przez Cyrek Digital, 59% Polaków handluje rzeczami z drugiej ręki tylko w internecie.

Używanie rzeczy z drugiego obiegu jest nam dobrze znane od wielu lat. Lumpeksy, lombardy i komisy cieszą się niezmiennie zainteresowaniem osób, które chcą kupować rzeczy taniej i dbać o środowisko. Z roku na rok, zainteresowanie zero waste i zakupami z drugiej ręki coraz bardziej rośnie. Kluczowymi konsumentami stają się osoby z pokolenia Z i Millenialsów, które są bardziej świadome swoich wyborów i ich konsekwencji dla środowiska. Przyczynia się do tego z pewnością także obecna sytuacja gospodarcza, w której szukamy wszelkich możliwych oszczędności i okazji.

Czym jest recommerce?

Recommerce to nic innego jak wprowadzanie ponownie do obiegu rzeczy, które używaliśmy lub kupiliśmy. Niekoniecznie muszą to być rzeczy używane, nierzadko zdarza się tak, że sprzedajemy np. nowe buty z metkami, bo zapomnieliśmy zwrócić je w terminie.

Ogromny rozwój handlu on-line sprawił, że recommerce także w dużej mierze przeniosło się do sieci. Powstają nowe portale umożliwiające użytkownikom sprzedawanie i kupowanie rzeczy używanych, rozwijają się duże platformy, które już dobrze znamy, jak Vinted czy OLX. Drugi obieg rzeczy kwitnie także na platformach społecznościowych. Praktycznie każde miasto ma swoją grupę, w której mieszkańcy mogą wymieniać się rzeczami, które są im już zbędne, a innym mogą być bardzo przydatne.

Recommerce w polskim internecie

Raport Recommerce wskazuje, że 59% ankietowanych najchętniej angażuje się w handel ponowny on-line. Najwięcej osób sprzedaje i kupuje oczywiście używane ubrania. W drugiej kolejności są to książki, gry, filmy i komiksy. Pojawia się jednak coraz więcej osób zainteresowanych meblami czy sprzętem AGD.

 

Zdecydowana większość respondentów zadeklarowała korzystanie z platformy Vinted (72%). Na drugim miejscu znalazł się OLX, a dalej Marketplace lub grupy sprzedażowe na Facebooku. Takie wyniki nie dziwią, choćby z uwagi na fakt, jakie formy dostawy zakupionych rzeczy wybierają konsumenci. W zdecydowanej większości jest to Paczkomat (79%).

Co ciekawe, okazuje się, że częściej kupujemy rzeczy z drugiej ręki, niż sami sprzedajemy swoje używane. Zdarza się, że zakupy robimy raz lub kilka razy w miesiącu, a sprzedajemy najczęściej kilka razy w roku.

Z perspektywy korzyści dla środowiska, pozytywnym jest fakt, że 50% osób planuje utrzymać recommerce na podobnym poziomie, a 31% chce zwiększyć jego udział w swoich wyborach konsumenckich.

Ile przeciętny Polak może wydać na zakupy rzeczy z drugiego obiegu w ciągu miesiąca? Średnio jest to od 5 do 50 zł. Tak odpowiedziało 44% ankietowanych. Nieco mniej, bo 37% wydaje w granicach 50-100 złotych.

Na pytanie o główny powód zakupów z drugiej ręki, badani odpowiedzieli prawie jednogłośnie — niższa cena. Wiele osób kieruje się także troską o środowisko naturalne oraz faktem, że te rzeczy są unikatowe i jedyne w swoim rodzaju. Z kolei na sprzedaż decydujemy się głównie dlatego, że chcemy zrobić miejsce w szafie i pozbyć się niepotrzebnych przedmiotów lub z uwagi na dodatkowy zarobek.

Jak będzie się dalej rozwijać recommerce?

Możemy zakładać, że ten trend będzie rósł w siłę. Wskazują na to choćby deklaracje w raporcie o chęci zwiększenia udziału recommerce w naszych zakupach. Pytanie, czy będzie się on rozwijał tak szybko, jak e-commerce i jak użytkownicy będą mogli przebijać się ze swoimi przedmiotami, w natłoku innych ofert. Czy SEO będzie miało znaczenie w opisach takich produktów? Czy może płatne promowanie ofert w różnych portalach stanie się tak naturalne, jak reklama na Facebooku?

Z pewnością będzie to ciekawy i mocno dominujący wybory zakupowe trend w kolejnych latach. Warto go obserwować i sprawdzać, jak można wykorzystywać możliwości, które się przy nim pojawią np. na wspieranie zrównoważonego rozwoju swojego biznesu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF