Strategia optymalizacji SEO – co wziąć pod uwagę?
W jaki sposób stworzyć skuteczną strategię pozycjonowania strony internetowej? Czy warto skupić się na zwiększonym ruchu czy też pozycjonować witrynę w wyszukiwarce? Na te pytania odpowiada ten poradnik, w którym zostały zawarte wskazówki dotyczące wyboru odpowiedniej strategii SEO.
Algorytmy Google
Na początku koniecznie należy wspomnieć o podstawowym aspekcie pozycjonowania. Algorytmy najpopularniejszej wyszukiwarki występują w kilku wariantach, a ich zadaniem jest skierowanie użytkownika na potencjalnie interesujące go treści. Wśród algorytmów Google można wyróżnić następujące:
- Panda – skupia się na wysokich jakościowo treściach na stronie.
- Pingwin – zwraca uwagę na link building.
- Koliber – zadaniem tego algorytmu jest dostarczenie odpowiedzi na zapytanie, szerzej niż jedynie na podstawie fraz.
- Gołąb – ukazuje lokalne wyniki wyszukiwania
Jak widać, każdy algorytm ma nieco inne zadanie. Z tego powodu trudno znaleźć jedną metodę na skuteczne pozycjonowanie. Jest jednak kilka aspektów strategii SEO, o których należy pamiętać.
Strategia pozycjonowania – od czego zacząć?
Z uwagi na znaczną złożoność algorytmu wyszukiwarek internetowych, skuteczne SEO nie może ograniczać się jedynie do ustalenia kilku fraz kluczowych. Koniecznym jest również zwrócenie uwagi na inne elementy, które odpowiedni zastosowane wspomogą sukces czynności pozycjonujących. Poznaj kilka najważniejszych aspektów współczesnego, profesjonalnego pozycjonowania witryn internetowych.
1. Dobór fraz kluczowych
Wybór kilku fraz i ich pozycjonowanie to dość tradycyjna metoda pozycjonowania, która współcześnie sprawdza się w przypadku niewielkich witryn. W przypadku firm lokalnych warto, aby przy frazie kluczowej zawszeć nazwę miejscowości lub regionu. Dzięki temu na stronę firmy szybciej trafi klient z okolicy, aniżeli z drugiego końca polski. Z kolei fazy w sklepie internetowym mogą stanowić kategorie i podkategorie produktów. Z tego tytułu poleca się zastosowanie szerokiego pozycjonowania w kontekście doboru fraz kluczowych.
2. Optymalizacja witryny
W tym punkcie nie chodzi jedynie o meta dane, nagłówki czy mapę strony. Z uwagi na algorytm Panda ważnym jest, aby na stronie znajdowały się treści unikalne i dobrej jakości merytorycznej. Oznacza to, iż artykuły znajdujące się na firmowym blogu czy opisy kategorii sklepu internetowego powinny nie znajdować się nigdzie w sieci. Nad tym aspektem zaleca się skupić w przypadku dużych firm. Warto więc przed wstawieniem materiału na stronę sprawdzić go w jednym z darmowych programów do analizy oryginalności treści.
3. Link building
Jest to aspekt, który ciężko wypracować na etapie planowania strategii SEO. Można jedynie określić założenia, a następnie modyfikować je na bieżąco. Ustalając strategię link building należy wziąć pod uwagę następujące aspekty:
- analiza odnośników,
- wcześniejsze działania SEO,
- wiek domeny,
- charakterystyka fraz,
- złożoność fraz,
- budżet na całość kampanii.
Jednym z przydatnych narzędzi pomagających ustalić sposób link buildingu jest Google Search Console, wspomagający nadzór tego procesu.
4. Pomiar skuteczności działań
To najważniejszy aspekt SEO, który weryfikuje czy pozycjonowanie danych fraz jest skuteczne w ujęciu długofalowym. Dokonując pomiaru należy zwrócić uwagę na kilka mierników. Dobrze pozycjonowane frazy powinny przyczynić się do wzrostu na stronie, a co za tym idzie – zwiększyć zainteresowanie ofertą (np. więcej zapytań mailowych, zamówień produktów czy odsłon wpisów). Ostatni element strategii SEO należy przeprowadzać regularnie i podsumować po około 1-2 miesiącach. W zależności od wyników kampanię można kontynuować ją zmodyfikować.
Podsumowanie – najważniejsze aspekty strategii SEO
Profesjonalne i skuteczne pozycjonowanie witryn internetowych zwraca uwagę na następujące kwestie:
- słowa kluczowe i optymalizacja są dobrane w sposób indywidualny,
- regularny i systematyczny link building,
- dostarczanie unikalnego contentu na stronę,
- stały pomiar skuteczności działań strategii.