Światowy Dzień Backupu
W czwartek, 31 marca obchodzimy Światowy Dzień Backupu. Jest to idealna okazja na sprawdzenie, czy nasze dane są odpowiednio zabezpieczone przed możliwością ich utraty.
Powody dla których należy wykonywać kopię zapasową
Bycie przygotowanym to połowa sukcesu
Według analityków z Sophos rok 2021 przyniósł rekord pod względem liczby odnotowanych cyberataków. Za 79 proc. z nich odpowiadało oprogramowanie typu ransomware. W raporcie firmy PwC eksperci przewidują, że rok 2022 będzie nadal charakteryzował się wzrostem ilości ataków szyfrujących. Gwoli wyjaśnienia – ransomware to oprogramowanie szyfrujące, które blokuje dostęp do systemu i uniemożliwia odczyt zapisanych danych, a następnie żąda od ofiary okupu za odblokowanie dostępu. Dane Coveware wykazują, że pod koniec ubiegłego roku średnia opłata za odszyfrowanie danych wyniosła aż 322 tys. dolarów. Posiadanie bezpiecznej kopii zapasowej jest w stanie uchronić firmy przed skutkami takich ataków i płaceniem wysokiego okupu.
Ciągłość działania biznesu
Nadrzędnym celem tworzenia kopii zapasowych jest możliwość szybkiego przywrócenia danych, systemów i pełnej sprawności działania biznesu w momencie wystąpienia awarii, ataku lub katastrofy. Specjaliści z Xopero szacują, że każdy 1 dolar wydany na plan odtwarzania awaryjnego przynosi firmom 4 dolary w momencie wystąpienia awarii. Przestój w działaniu biznesu nierzadko okazuje się bowiem znacznie wyższym kosztem niż wartość żądanego okupu. Firmy powinny więc skierować się w kierunku takich rozwiązań do backupu i odtwarzania awaryjnego, które pozwolą im zapewnić ciągłość działania biznesu i ograniczyć przestoje do minimum.
Model współdzielonej odpowiedzialności
Firmy coraz częściej korzystają z usług dostawców chmurowych i oprogramowania typu SaaS (Software-as-a-Service, czyli oprogramowanie jako usługa). Tymczasem niewiele z nich wie, że większość dostawców usług w modelu SaaS działa w oparciu o model współdzielonej odpowiedzialności. Definiuje on zakres obowiązków jaki leży po stronie dostawcy usługi, a jaki po stronie firmy i jej użytkowników. W skrócie – dostawca ponosi odpowiedzialność za dostępność i utrzymanie infrastruktury chmurowej, natomiast użytkownicy odpowiadają za przetwarzanie danych w ramach usługi – ich bezpieczeństwo, backup i przywracanie w przypadku awarii.
Tylko 8 proc. liderów odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo w pełni rozumie różnicę w roli swojego zespołu w zabezpieczaniu chmury, a rolą dostawcy usług w chmurze. Dostawcy chmur dbają o zapewnienie bezpieczeństwa i dostępności całości usług, natomiast to od zachowania użytkowników i przestrzegania ustalonych procedur w firmach zależy w głównej mierze bezpieczeństwo danych w przechowywanych w chmurze.
Piotr Biegun z Xopero Software i GitProtect.io
Skuteczny plan backupu – co powinien zawierać?
Co należy backupować?
Firmy najczęściej backupują maszyny fizyczne, środowiska wirtualne i usługi typu SaaS (np. Microsoft 365). Szukając odpowiedzi na to pytanie, każdy przedsiębiorca powinien jednak przeanalizować wszystkie dane, które przetwarza jego biznes i przygotować zestawienie tych, bez których firma nie będzie w stanie funkcjonować – czyli tzw. danych krytycznych i to je zabezpieczyć w pierwszej kolejności. Te dane mogą różnić się w zależności od firmy – branży, w której działa, jej wielkości i struktury organizacyjnej, czy wykorzystywanych systemów. Z pewnością inne okażą się krytyczne dane i systemy dla firmy księgowej, czy usługowej, jeszcze inne – dla dużego przedsiębiorstwa produkcyjnego.
Disaster Recovery – nie daj się przestojom
Statystyki pokazują, że 50% firm po awarii doświadcza przestoju dłuższego niż 1 dzień. Skuteczna ochrona musi więc oferować możliwość natychmiastowego przywracania danych i zagwarantować bardzo szybki dostęp do wszelkich istotnych usług w tym systemów ERP czy CRM. Tak, aby w momencie awarii firma mogła szybko przywrócić krytyczne dane i systemy, a tym samym zminimalizować przestoje i zachować ciągłość działania. Mowa tu o planie Disaster Recovery, czyli odtwarzania awaryjnego. Nic dziwnego – statystycznie 93% firm bez Disaster Recovery upada w rok po utracie danych.
Należy pamiętać, że proces odzyskiwania krytycznych danych powinien być regularnie testowany, aby mieć pewność, że w przypadku awarii firma szybko wróci do normalnego funkcjonowania.
Aby uniknąć tego typu problemów warto skorzystać z szybkich, tanich, a co najważniejsze bezpiecznych rozwiązań takich jak Firma w Chmurze , ERP w Chmurze czy Subiekt w Chmurze oferowanych za pośrednictwem usługi IntoCloud. Przenosząc swoją firmę do chmury mamy pewność, że dane, które stanowią podstawę funkcjonowania naszego biznesu będą zawsze bezpieczne i w pełni dostępne przez 24/7.
Lokalnie czy w chmurze?
Dane i kopie zapasowe mogą być przechowywane na dwa sposoby – lokalnie, czyli na infrastrukturze np. w siedzibie firmy lub w chmurze, którą zainteresowanie ciągle wzrasta. Przedsiębiorstwa skłania ku chmurze zwiększona wydajność, szybkość wdrożenia, odporność na katastrofy i oszczędność kosztów. Dodatkowo przy popularnej w tych czasach pracy zdalnej daje pracownikom możliwość dostępu do materiałów i programów z dowolnego miejsca i sprzętu.
Coraz większą popularnością cieszą się również rozwiązania hybrydowe, łączące stabilność rozwiązań lokalnych z elastycznością chmury i dające największą gwarancję na bezpieczeństwo danych. Takie podejście rekomenduje również reguła backupu 3-2-1, zgodnie z którą powinniśmy posiadać co najmniej trzy kopie zapasowe, na dwóch różnych magazynach danych, z czego co najmniej jeden z nich powinien znajdować się w chmurze.
W Światowy Dzień Backupu warto zainwestować w sprawdzone rozwiązanie do ochrony i odzyskiwania danych. To najlepszy moment, aby przygotować się na ewentualne ataki i niespodziewane awarie.
Specjaliści z Xopero z tej okazji przygotowali poradnik “Jak stworzyć skuteczny plan backupu” z gotową check listą, która pozwoli firmom zdefiniować w jaki sposób określać krytyczne zasoby, przygotować plan odtwarzania awaryjnego i uchronić się przed negatywnymi skutkami cyberataków – dokument dostępny do pobrania tutaj.
Źródło: Xopero Software