Umiejętności marketera w dobie marketing automation

70

Jaki jest marketer przyszłości? Marketing Automation to w tej chwili jednak z najprężniej rozwijających się branż. Nic dziwnego zatem, że coraz więcej osób próbuje w niej swoich sił. Warto wtedy wiedzieć jakie umiejętności są potrzebne marketerowi przyszłości przy pracy z systemami marketing automation. 

Jaki jest marketer przyszłości?

Marketing Automation to w tej chwili jednak z najprężniej rozwijających się branż. Nic dziwnego zatem, że coraz więcej osób próbuje w niej swoich sił. Warto wtedy wiedzieć jakie umiejętności są potrzebne marketerowi przyszłości przy pracy z systemami marketing automation. 

Można podzielić je na cztery główne kategorie: Technologia, Obróbka Danych, Experience Design I Praca Zespołowa. Są to cztery niezbędne filary na których opiera się wdrożenie I rozwój każdego projektu Marketing Automation. Oczywiście nikt nie będzie wymagał od Marketera bycia ekspertem we wszystkich tych dziedzinach, jednak podstawowa ich znajomość jest często albo niezbędna, albo po prostu ułatwia I przyspiesza pracę. 

W tym artykule spojrzymy szczegółowo na każdy z tych filarów I wyszczególnimy konkretne umiejętności niezbędne do pracy dobrego konsultanta. Warto zauważyć, że ten zestaw dotyczy zarówno współpracy B2B jak I B2C.

Technologia

Najbardziej oczywista kategoria to technologia. Co ciekawe, to nie znajomość narzędzia do Marketing Automation jest tutaj najważniejsza, z uniwersalna znajomość innych technologii, które pozwolą na sprawne korzystanie z wyżej wspomnianych narzędzi. Do tych technologii zalicza się HTML/CSS I ogólna znajomość technologii internetowych. Marketing Automation to już nie tylko wysyłanie e-maili. Na projekt trzeba umieć spojrzeć holistycznie, a to oznacza także zrozumienie kolejnego punktu styku klienta z firmą, czyli strony internetowej. Do skorzystania z danych zbieranych na stronie przyda się także znajomość JavaScript. Nikt nie każe wprawdzie marketerowi tworzyć skryptów od podstaw, ale trzeba umieć je chociaż zmodyfikować do swoich potrzeb. Dodatkowo większość systemów jest wyposażona w API I tam również trzeba znać podstawowoe zasady, w tym protokoły SOAP I REST by móc bez przeszkód korzystać z zewnętrznych źródeł danych. Kolejną umiejętnością jest znajomość CRMów, ich budowy, struktury I sposobu integracji z narzędziami. Bez CRMu marketer jest ślepy. Podstawy Pythona lub Ruby’ego nie zaszkodzą i otworzą przed marketerem nowe możliwości.

Obróbka danych

Dane to podstawa wszystkich działań w Marketing Automation. Podstawowy poziom to wiedza o relacyjnych bazych danych – tablice, kolumny, rekordy I połączenia między nimi to pojęcia któe marketer musi znać. Kolejna umiejętność to tworzenie zapytań bazodanowych. Niektóre systemy mają interfejsy graficzne do realizowania zapytań, jednak często znajomość prostego SQL zdecydowanie przyspiesza pracę, zwłaszcza w przypadku skomplikowanej struktury danych. Oprócz zapytań potrzebna jest też możliwość dostarczania danych, a do tego będą konieczne operacje na plikach, na przykład csv. Kolejny poziom wiedzy w tej kategorii to podstawy statystyki I machine learning. Te umiejętności są domeną Data Scientistów, jednak im więcej osoby pracujące z systemami MA rozumieją z tych dziedzin, tym więcej potrafią zrobić bez konieczności czekania na pomoc z zewnątrz.

Experience design

Koniec końców każdy marketing jest finalizowany sprzedażą do jednostki, czy to odpowiedzialnej za firmę jak w B2B, czy indywidualnego klienta jak w B2C. Znajomość wpływania na ludzi by wywołać na nich konkretne działanie to kolejna kategoria wiedzy marketera. Kreowanie jednorazowych lub zautomatyzowanych kampanii z wieloma kanałami komunikacji czy budowa całego customer journey to niezbędne umiejętności. Identyfikacja momentu klienta w procesie zakupowym czy stworzenie etapów tego procesu to kolejne umiejętności. Przydaje się znajomość podstaw psychologii oraz socjologii. Zazwyczaj marketerzy brylują w tej dziedzinie, ponieważ nie różni się ona znacząco od tradycyjnego marketingu, przynajmniej w głównych założeniach. Jedynie narzędzia oraz kanały dotarcia do klienta są inne. W tej kategorii tkwią podstawy – to te umiejętności tworzą kreatywne podstawy kampanii. 

Praca zespołowa

W dzisiejszych czasam metodyki zwinne to podstawa. Zazwyczaj osoby pracujące w IT dobrze znają ten tryb pracy, jednak coraz więcej osób spoza tego środowiska także zaczynaj pracować w takim trybie. W środowskach Marketing Automation znajdziemy o wiele wiecej wpływów z IT, takich jak growth hacking, wdrażanie inkrementacyjne czy zarządzanie zwierzchnikami oraz ogólną komunikacją, także z klientem. Wysokie zdolności komunikacyjne ułątwiają pracę zwłaszcza w dużych zespołach, gdzie marketer ma kontakt z wieloma różnymi osobami odpowiedzialnymi za zupełnie inne fragmenty realizowanej kampanii. Kolejną dobrze widzianą cechą jest proaktywość – czasy marketerów czy w ogóle pracowników którzy tylko realizowali polecania już minęły.

Patrząc na listę tych umiejętności można zastanawiać się, czy istnieje jakaś osoba która posiada je wszystkie? Nie ma jednej osoby która robi wszystkie z tych rzeczy po mistrzowsku. Na szczęście nie trzeba mieć pełnego zestawu żeby zacząć pracę w dziedzinie Marketing Automation. Plusem jest to, że w dużych projektach pracuje po kilku marketerów, którzy wzajemnie się uzupełniają i wspierają. To najlepsze środowisko dla początkującego marketera, który z czasem, jeśli będzie chciał się rozwijać, zdobędzie wiedzę ze wszystkich tych kategorii na poziomie pozwalającym wykonać podstawowe czynności a także dobrze porozumieć się z ekspertami w danej dziedzinie, co jest czasem bardziej istotne.

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Akceptuję Dowiedz się więcej