W 2020 r. dwukrotnie wzrosła liczba firm zakładanych online

388

W czasie pandemii znacznie zwiększyło się zapotrzebowanie na usługi online dla przedsiębiorców. Liczba odsłon portalu dla firm Biznes.gov.pl od 2019 roku wzrosła o ponad 60 proc. W ostatnich miesiącach minionego roku przedsiębiorcy znacznie częściej niż do tej pory za pośrednictwem Internetu zmieniali także dane firm w CEIDG. W 2020 r. tą drogą wpłynęło do rejestru prawie 600 tys. wniosków.

50 kreatywnych 750x100px

Tylko w grudniu 2020 r. 53,5 proc. z prawie 19,2 tys. wniosków dotyczących rejestracji działalności gospodarczej zostało złożonych online, a z prawie 88 tys. wniosków ws. zmiany istniejących wpisów 57,2 proc. wpłynęło przez Internet. To najlepiej świadczy o coraz powszechniejszym charakterze i coraz większej dostępności tego typu usług w naszym kraju.

Robert Tomanek, Wiceminister Rozwoju, Pracy i Technologii

W całym 2020 r. do elektronicznego rejestru CEIDG wpłynęło aż 109,5 tys. wniosków dotyczących założenia działalności gospodarczej. To o 71 proc. więcej w stosunku do roku poprzedniego, kiedy było ich 64,1 tys. Co istotne, dwukrotnie poprawił się także udział wniosków online w stosunku do tradycyjnej formy kontaktu z urzędami – wzrósł z 21 proc. w 2019 r. do 42 proc. w minionym.

Coraz chętniej polscy przedsiębiorcy wykorzystują też usługi online do zmiany danych swoich firm. W takiej formie tylko w 2020 r. do CEIDG wpłynęło 599 tys. wniosków, co oznacza wzrost o ponad połowę w stosunku do roku ubiegłego. Także w tym przypadku wyraźnie widać skok proporcji między zdalną a tradycyjną metodą kontaktu. Udział tej pierwszej zwiększył się z 28 do 48 proc.

Przedsiębiorcy, by sprawnie funkcjonować w dobie pandemii koronawirusa, a potem również w czasie postcovidowym, potrzebują zdalnego dostępu do szeregu usług. Pandemia okazała się swego rodzaju sprawdzianem dla dotychczasowych rozwiązań oferowanych online, ale też, w jaki sposób, jak szybko i z jakim skutkiem poszczególne instytucje są w stanie przestawić się na aktywność w internecie.

Wiele urzędów tę trudną sytuację potraktowało jako szansę na przyspieszenie u siebie procesu cyfryzacji. Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom, zarówno sami urzędnicy, jak i przedsiębiorcy, zaoszczędzili nie tylko czas, ale i pieniądze. Podobnie wygląda sytuacja np. w bankach, gdzie zmiany technologiczne zaplanowane na lata również zostały przeprowadzone błyskawicznie, zazwyczaj w ciągu kilku tygodni.

Co jednak najważniejsze, mimo wcześniejszych obaw, wielu przedsiębiorców przekonało się, że korzystanie z usług online jest nie tylko proste i intuicyjne, ale przede wszystkim skuteczne.

Specjalnie dla BRIEF Olga Semeniuk, Wiceminister Rozwoju, Pracy i Technologii 

Biznes.gov.pl statystki firmy online
Źródło: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii

Najpopularniejsze usługi biznesowe

Dla wielu firm działanie w trybie zdalnym stało się w ostatnim czasie codziennością. I nie chodzi tylko o kontakty z klientami, ale także o wewnętrzne, codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstw, kontakty pomiędzy pracownikami i między firmami a bankami czy urzędami. Potwierdzają to dane naszego portalu dla przedsiębiorców Biznes.gov.pl, który zanotował zwiększenie liczby odsłon o 61,4 proc. W 2020 r. było ich 49,2 mln, podczas gdy rok wcześniej tylko 30,5 mln.

Robert Tomanek

W 2020 r. za pośrednictwem portalu Biznes.gov.pl do urzędów wpłynęło w sumie 355 tys. wniosków od przedsiębiorców. To oznacza wzrost o 317 proc. w porównaniu z 2019 r., kiedy w ten sposób przedsiębiorcy załatwili łącznie 85 tys. spraw. Wśród usług cieszących się największą popularnością jest: uzyskanie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu w podatkach, zmiana danych firmy w CEIDG, a także szeroki zakres usług dotyczących kwestii podatkowych.

Pandemia przyniosła wiele ryzyk, wymuszając na przedsiębiorcach większą aktywność w sieci, ale pomogła im także przekonać się do efektywności usług online. O nowych usługach online dla firm oraz o tym, czy i jak ułatwiają one funkcjonowanie nie tylko w nowej, pandemicznej rzeczywistości, ale w ogóle w biznesie, dyskutowali również uczestnicy pierwszej rozmowy z cyklu “BiznesPodcast, czyli jak prowadzić firmę online”. Podcastu można posłuchać na platformach: Spotify, Soundcloud, Stitcher i Anchor oraz na kanale YouTube Biznes.gov.pl.


Źródło: Informacja prasowa Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii

 

 

50 kreatywnych 750x100px
Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej