3 sposoby wykorzystania monitoringu social media w strategii link buildingowej
Linki zwrotne odgrywają bardzo ważną rolę w poprawie wydajności SEO, generowaniu ruchu i zwiększaniu ekspozycji marki. Stanowią dziś cenną walutę, a ich pozyskiwanie to niekończący się i wcale niełatwy proces. Wykorzystanie w nim danych z mediów społecznościowych nie jest nowym pomysłem, ale zazwyczaj eksploatowanym na mniejszą skalę. Jak zatem w pełni wykorzystać monitoring social mediów w strategii link buildingowej? Oto kilka przykładów.
Content marketing + link building = skuteczne SEO
Nawet najbardziej wartościowy content nie przebije się w sieci bez wsparcia linków zwrotnych. Firmy promujące swoje treści starają się docierać do miejsc, które mogą być potencjalnie zainteresowane ich rozwiązaniami. Robią to głównie poprzez dostarczanie im potrzebnej wiedzy na temat oferowanych produktów bądź usług. To podejście buduje nie tylko świadomość marki, ale pozwala na łatwiejsze pozyskanie backlinków od stron, które wspominają u siebie zarówno o danym brandzie, jak i obszarze rynku bliskim jego działalności.
Wykorzystanie monitoringu sieci do tworzenia kampanii link buildingowych
Sama obecność w sieci to dziś zdecydowanie za mało. Liczy się świadomość tego, kto i w jaki sposób mówi o danej marce, jej rozwiązaniach czy rynku, na którym działa – szczególnie w świecie online. Specjaliści SEO spędzają wiele czasu na przeglądaniu sieci, analizie treści, słów kluczowych czy wartościowych domen do lokowania linków. W efekcie rośnie zapotrzebowanie na narzędzia, które wspierają ich nie tylko w monitoringu internetu, ale także skutecznej analizie i planowaniu swoich działań.
Po pierwsze: Monitorowanie marki
Wartościowy content to bardzo ważny elementem strategii link buildingowej. Także w przypadku TimeCamp, aplikacji internetowej do monitorowania czasu pracy użytkowników. Firma dociera do miejsc publikujących informacje o time trackingu, zarządzaniu czasem w biznesie i wszystkim, co związane z wydajnością oraz produktywnością. – Monitorujemy treści o konkretnej tematyce, by wyłonić strony lub osoby mogące pomóc nam w działaniach SEO poprzez umieszczenie lub wymianę linków – mówi Maksymilian Kujawa, Product Marketer w TimeCamp.
Marka monitoruje internet, aby być na bieżąco z tematami, które warto poruszyć, wie, gdzie się o niej mówi, a do tego szybko identyfikuje i przede wszystkim priorytetyzuje wątki, w których warto zostawić komentarz. – Wcześniej dużą część zadań wykonywaliśmy manualnie i dopiero po użyciu narzędzia do monitoringu internetu widać jak bardzo żmudne i czasochłonne to było w porównaniu z działaniem wyspecjalizowanego algorytmu – zaznacza Marta Piotrowiak, Head of Marketing w TimeCamp.
W przypadku TimeCamp, szczególnie ciekawym obszarem wymiany informacji wśród użytkowników okazał się Twitter, gdzie pod jednym wpisem na tej platformie i reakcjami na komentarze firma w kilka minut wygenerowała 30 dodatkowych wejść na stronę i 3 nowe rejestracje.
Po drugie: Analiza popularności poszczególnych słów kluczowych
Firmy, które przywiązują dużą wagę do leadów, wiedzą że jeśli nie skupią się na odpowiednim profilu linków, stracą wartościowy ruch. To jeden z kluczowych elementów skutecznego SEO, o którym nie można zapomnieć.
Ciekawą taktykę w tym obszarze przyjęła agencja Semcore, dla której ważnym czynnikiem w pozyskiwaniu linków zwrotnych jest zasięg. Firma opiera się nie tylko na liczbie wyszukiwań, ale bierze pod uwagę także wskaźnik Presence Score, który pokazuje, gdzie poruszany jest dany temat. Dzięki temu marketer otrzymuje gotową listę witryn, do których może spróbować dotrzeć, wraz z sugestią priorytetyzacji. Konwersja z zasięgu na wzmianki znalezione w narzędziu wyniosła w przypadku Semcore 5%.
– Aby wykonać ten krok, wyszukujemy różne słowa kluczowe, takie jak „SEO”, „pozycjonowanie witryny”. Następnie monitorujemy te słowa i szukamy artykułów, w których są zawarte i z których konkurencja nie linkuje. Pozyskane w ten sposób artykuły generują duży ruch – mówi Paweł Wołoszyn, Head of SEO w Semcore.
Po trzecie: Analiza konkurencji i rynku
Analiza konkurencji to kluczowy element każdego biznesu. Pozwala poznać mocne i słabe strony konkurenta, które mogą okazać się istotne w procesie wzmacniania pozycji rynkowej. Stąd bierze się duża rola monitoringu i dogłębne spojrzenie na swoją niszę przy zastosowaniu słów kluczowych, które są powiązane z obszarem działalności firmy.
Przykładowo TimeCamp monitoruje słowa kluczowe, takie jak: time tracking, time management i inne powiązane z produktywnością pracy przy komputerze. Dzięki temu nie tylko dotrzymuje kroku swoim branżowym konkurentom, ale stale monitoruje ich działania, by nie przegapić niczego istotnego w swoim bezpośrednim otoczeniu. Typuje także na tej podstawie miejsca, w których warto pojawić się ze swoimi treściami uzupełnionymi o linki zwrotne.
Jak pozyskać backlinki w kilku prostych krokach?
- Odszukaj niepowiązane wzmianki o marce za pomocą narzędzia do monitorowania mediów (np. Brand24). Wybierz wzmianki, które mają pozytywny lub neutralny sentyment. Monitoruj kluczowe frazy związane z twoją branżą, na które się pozycjonujesz.
- Użyj narzędzia SEO (np. Ahrefs lub Semrush), aby sprawdzić autorytet danej witryny i inne wskaźniki, takie jak ocena adresu URL, ocena domeny, liczba linków zwrotnych, domeny odsyłające, organiczne słowa kluczowe, ruch organiczny i wartość ruchu.
- Znajdź informacje kontaktowe, nawiąż relację i dowiedz się, na jakich zasadach możesz uzyskać link zwrotny do Twojej witryny.
Podsumowując
Budowa przewagi konkurencyjnej w kampaniach link buildingowych stanowi ważny krok w rozwoju SEO. Monitoring sieci w tym pomaga, bo skraca nie tylko czas pozyskiwania istotnych danych z badania sieci, ale pozwala również wytypować źródła potencjalnej współpracy. W efekcie praca specjalisty SEO staje się pewniejsza. Dzięki połączeniu danych z kilku źródeł może uzyskać lepsze wyniki i osiągnąć wyższą konwersję z budowanego zasięgu. A zaoszczędzony czas pozwoli specjaliście SEO skoncentrować się na zadaniach, do których potrzebna jest wiedza specjalistyczna.
Autorka: Waleria Pągowska