...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

50+, czyli grupa z potencjałem

Grupa 50+ w Polsce na tle UE i USA

Głównym wymiarem wykluczenia cyfrowego jest w naszym kraju wiek. Co trzeci Polak to osoba powyżej 50. roku życia. Wśród prawie 13 mln Polaków w grupie 50+ z internetu korzysta zaledwie 21,6 proc, choć aż 40 proc. posiada do niego dostęp.  Obecnie osoby w wieku 50+ to tylko 18 proc. polskich internautów. Tymczasem wśród osób w wieku 16-49 lat z sieci korzysta 71 proc. Międzygeneracyjna różnica w korzystaniu z sieci jest więc bardzo duża i wynosi aż 50 p.p.

W Unii Europejskiej Polska należy do krajów o najniższym odsetku użytkowników sieci. Według badań Eurostatu w przeciągu ostatniego roku prawie 60 proc. Polaków zadeklarowało, że korzystało z internetu przynajmniej raz. Jest to o 8 p.p. mniej niż średnia dla całej Unii Europejskiej. Różnica jest widoczna, lecz sytuacja wygląda znacznie gorzej w starszych grupach wiekowych. W przedziale 55-64 lata korzystanie z internetu zadeklarowało 30 proc. Polaków. Jest to o 18 p.p. mniej niż w całej Unii. Jedynie 8 państw ma niższy odsetek użytkowników internetu w tej grupie wiekowej. Podobnie niską pozycję zajmujemy ze względu na odsetek użytkowników w grupie wiekowej 65-74. W Polsce jedynie 8 proc. zadeklarowało korzystanie z internetu w ciągu ostatniego roku. W całej Unii Europejskiej było to aż 25 proc.

Duże różnice występują również pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, gdzie z sieci korzysta 78 proc. osób w wieku 50-64 lat i 42,7 proc. osób starszych. Tymczasem w Polsce w tych samych grupach wiekowych mamy odpowiednio 32 proc. i 6 proc. użytkowników. Różnice są więc bardzo znaczące, szczególnie gdy uwzględnimy, że użytkowników w starszych grupach wiekowych przybywa w tempie 2-3 p.p. na rok.

Zasady tworzenia stron WWW przyjaznych dla wszystkich użytkowników sieci*

1. Czytelna struktura, pozwalająca w każdej chwili określić, gdzie się jest i jak wrócić do strony głównej lub poprzedniej zakładki.

2. Łatwa nawigacja.

3. Jasne instrukcje do wykonania określonych działań oraz komunikaty błędów wraz z informacją, jak je usunąć.

4. Dla starszych użytkowników dużym wyzwaniem są ruchome elementy interfejsu, bo wymagają sporej wprawy w posługiwaniu się myszką, dlatego autorzy raportu zalecają albo całkowitą rezygnację z nich albo ułatwienie ich obsługi.

* Wnioski z badania „Internet dla użytkowników w wieku 50+”

Tekst powstał na podstawie raportów Koalicji „Dojrz@łość w sieci”, w tym badania „Internet dla użytkowników w wieku 50+”. Więcej na: http://dojrzaloscwsieci.pl/raporty.html.

Cały tekst można przeczytać w specjalnym raporcie Briefu „Efektywna komunikacja w internecie”, który jest dostępny pod linkiem.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF