7 obszarów rozwoju afiliacji

Budowanie rozpoznawalności lub generowanie sprzedaży - to dwa najbardziej popularne cele działań marketingowych. Dla tej drugiej intencji biznesowej powstały różne formy reklamy efektywnościowej. Wśród dostępnych instrumentów najmniej mówi się o marketingu afiliacyjnym - pomimo, że ma on wiele ciekawego do zaoferowania.

Jego działalność można porównać do charakteru pracy służb specjalnych. Marketing afiliacyjny realizuje powierzone mu zadanie po cichu, bez zbędnego poklasku. Chociaż czasami wypływają na powierzchnię najbardziej spektakuralne akcje z jego udziałem. Tak jak to było w przypadku bloga jakoszczedzacpieniadze.pl. Jego autor – Michał Szafrański – przeprowadził  kilka miesięcu temu akcję promującą lokatę BGŻ Optimy. W specjalnym wpisie umieścił on odpowiednie linki, które przekierowywały odbiorców jego bloga na specjalną stronę tego banku.

Wpływowy charakter jakoszczedzacpieniadze.pl połączony z rzetelnym tekstem na temat oszczędzania doprowadziło do tego, iż udało się wygenerować ponad tysiąc wniosków. Tym samym dochód Michała wzrósł dzięki tej akcji o kilkadziesiąt tysięcy złotych. Zresztą sam zaintersowany przyznaje, iż programy afiliacyjne są obecnie najlepszym sposobem na monetyzowanie blogów (oczywiście nie wszystkich).

Podobnie jak reklama w wyszukiwarce, za pomocą  poczty elektronicznej czy też w mediach społecznościowych, tak i marketing afiliacyjny podlega zmianom. O jej ewolucyjnym charakterze świadczą następujące kierunki rozwoju:

1. Rola w attribution modelingu

Niestety często nie docenia się sprzedażowego potencjału marketingu afiliacyjnego. Sceptycy uważają, że jeżeli odbiorcy nie są skorzy do klikania w banery, to nie inaczej jest w przypadku linków w tekście. Ponadto niesłusznie marketing afiliacyjny utożsamia się ze spamem oraz scamem. Z tą złą karmą ma się rozprawić raz na zawsze model atrybucji (attribution modeling). Umożliwia on przypisanie sprzedaży lub też procentowego udziału w konwersji poszczególnym punktom kontaktu (touch points) – kanałom, za pomocą których dochodzi do interakcji. To także pozwoli odnaleźć się marketingu afiliacyjnemu w obecnej rzeczywistości multichannel marketingu.

2. Wszystko nasze

Zaczęło się od tego, że pewnego dnia marki postanowiły o tym, że chcą mieć pełną kontrolę nad wszystkimi działaniami afiliacyjnymi. Zaczęły więc gromadzić u siebie informacje o kampaniach z zewnętrznych sieci, z których usług korzystały, i działać w myśl “przezorny zawsze ubezpieczecony”. W pewnym momencie markom bardzo mocno zaczął doskwierać fakt, iż pomiędzy nimi, a wydawcami jest pośrednik, który pozbawia ich części zysków (prowizja). I tak firmy zaczęły myśleć o stworzeniu sieci opartych o “własne” autorskie systemy. Tym tropem podążyły m.in. Alior Bank i mBank. Obecnie ten kierunek objął biznes w sieci. Niemalże każdy podmiot e-commerce chce mieć własny program afiliacyjny.

3. Schyłek sieci

Z roku na rok zmniejsza się rola sieci afiliacyjnych. Coraz więcej podmiotów jest zainteresowanych rozwiązaniami z obszaru white label/ private network. To oznacza, iż firmy pośredniczące w tego typu działaniach marketingowych muszą gruntownie przebudować swój dotychczasowy model biznesowy.

4. Software-based affiliate marketing

 

Wyeliminowanie sieci afiliacyjnych nie oznacza, że w oczy marketingu afiliacyjnego zagląda śmierć. Paradoksalnie wyłaniają się nowe możliwości tego typu reklamy online. Podobnie jak cały marketing, także afiliacja idzie w stronę rozwiązań IT. Sieci afiliacyjne zostaną zastąpione przez autorskie technologie oferowane w formie dzierżawy, licencji. Wszelkie dotychczasowe marże czy też prowizje zostaną zastąpione przez doradztwo oraz szkolenia z zakresu nowych możliwości w tym obszarze. W grę wchodzi w dalszym ciągu prowadzenie działań w imieniu klienta (zewnętrzny partner), ale rola tego segmentu nie będzie znacząca, jak do tej pory.

5. Automatyzacja analityki

Wyzwania z zakresu big data odciskają swoje piętro w każdej sferze marketingu, także w afiliacji. Coraz większa ilość kampanii, kanałów oraz powiązań i zależności między nimi przyczynia się do tego, iż firmy coraz częściej szukają takiej trackingowej technologii (śledzenie + monitorowanie), która pozwoli skonsolidować całość ruchu pod jednym dachem.

6. Szukanie jakościowych źródeł

Stworzenie biznesu w internecie nie musi być wcale związane z wynalezieniem innowacyjnego rozwiązania, które zmieni świat. W dalszym ciągu w sieci jest mnóstwo miejsca na budowanie rzetelnych, treściwych i profesjonalnych mediów. Firmy i marki w swoich działaniach afiliacyjnych kierują się klasyczną zasadą Pareto, czyli poszukiwaniem 20 proc. wydawców, którzy będą w stanie wygenerować 80 proc. zysków. Dobra treść zawsze będzie na powierzchni. Zawsze będzie na nią popyt.

7. Problem płatności

Jednym z powodów, kiedy działania afiliacyjne mogą nie przynosić efektów, to sytuacja, w której dana firma lub e-sklep nie obsługuje takiej formy płatności, jaką klient życzyłby sobie w danej szerokości geograficznej. Jest to coraz bardziej palący problem wynikający z postępującej globalizacji rynku e-commerce. Przypuśćmy, że polski e-sklep z ludową biżuterią wchodzi na rynek brazylijski. Chce on podpisać stosowną umowę ze swoimi południowoamerykańskimi partnerami. Niestety na przeszkodzie stoi brak możliwości korzystania z form płatności popularnych w Brazylii. W tym zakresie afiliacja zmierza w paru kierunkach. Pierwszy z nich to rozwój uniwersalnego standardu, czegoś na kształt bitcoina. Drugi z nich to ustanowienie powszechnej palety paru, parunastu standardów obowiązujących na świecie.

Globalne zmiany, zachodzące obecnie w obszarze afiliacji, mają jedną ogromną zaletę. Jest nią sposobność prowadzenia działań na każdym rynku na zasadzie analogii. Rozwój i ewolucja afiliacji umożliwia prowadzenie ekspansji zagranicznej bez zmiany strategii i to przy pomocy sprawdzonych już rozwiązań.

 

Jacek Serwin – head of operations & account management w Ingenious Technologies Polska

::

Photo: © Coloures-picZobacz portfolio

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF