8 reguł dobrej prezentacji
Dobra, skuteczna, przemyślana prezentacja to często kluczowy element nawiązywania relacji, budowania naszego wizerunku oraz pozyskiwania partnerów biznesowych. Dlatego też dobrze jest poznać kilka zasad, które pomogą nam przygotować się do prezentacji, a także zainteresować naszych słuchaczy – niezależnie od tego, kim oni są.
1. Udowodnij, że informacje, które przekazujesz, są ważne
Prezentujesz nowe rozwiązania, opracowane przez Twoją firmę? Spraw, że słuchający cię klienci dostrzegą możliwość wykorzystania ich we własnej pracy. Mówisz o produkcie opracowanym przez Twój startup? Pokaż szerszą perspektywę – udowodnij, że Twoja usługa pomoże rozwiązać powszechnie występujący problem. Dzielisz się wiedzą dotyczącą konkretnego kanału komunikacji marketingowej? Spraw, by Twoi słuchacze zrozumieli, że wykorzystanie go w niektórych sytuacjach może ułatwić im pracę, a także przynieść dobre rezultaty.
2. Powiedz im!
Zanim zaczniesz tworzyć faktyczną prezentacją, napisz jej krótką zapowiedź oraz podsumowanie. Następnie, gdy już wyjdziesz na mównicę, wprowadź słuchaczy w wykład zaczynając od zapowiedzi i zakończ go podsumowaniem. Dzięki temu, że najpierw podzielisz się z odbiorcami tym, co zamierzasz im powiedzieć, a później poinformujesz ich, o czym właśnie im powiedziałeś, upewnisz się, że najważniejsze informacje trafią do wszystkich, niezależnie od ich wcześniejszej wiedzy i doświadczenia.
3. Skup się na 5 najważniejszych kwestiach
Postawieni przed możliwością wygłoszenia prezentacji nierzadko wpadamy w pułapkę mówienia o wszystkim, co wiemy na dany temat, zamiast skupić się na tym, co kluczowe. Tymczasem, badania wykazują, że po 72 godzinach od usłyszenia wykładu nasi słuchacze pamiętają tylko ok. 20 proc. usłyszanych informacji. Dobrze jest więc wybrać te dane i fakty, które mają największe znaczenie i poświęcić im więcej uwagi w trakcie prezentacji. Również dlatego, że zdolność przyswajania nowych informacji jest ograniczona – więcej niż 5 najważniejszych punktów raczej nie zostanie w pamięci odbiorców na dłużej.
4. Wprowadź element interakcji
Jak głosi chińskie przysłowie: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Zaangażuj mnie, a zrozumiem”. Jeśli chcemy, aby nasze słowa na dłużej zapadły w pamięć odbiorcom, powinniśmy rozważyć wprowadzenie elementu interakcji, np. dyskusji – badania z zakresu psychologii pamięci i uczenia się pokazują bowiem, że najlepiej pamiętamy te informacje, które nie tylko usłyszeliśmy, ale również opracowaliśmy, choćby tylko poprzez omówienie tematu w trakcie prezentacji.
5. Nie spiesz się
Ogólna zasada mówi, że na każdy slajd w naszej prezentacji powinniśmy poświęcić przynajmniej 10 sek., przy czym optymalny czas to od 1-2 minut. Jeśli omówienie któregoś ze slajdów zajmuje więcej, niż 2 minuty, dobrze jest rozważyć podzielenie znajdujących się na nim treści na dwie części. Oczywiście, nie we wszystkich przypadkach ta reguła sprawdza się równie dobrze – są bowiem takie wykresy, którym warto poświęcić kilka minut, tak, by nasi odbiorcy dobrze zrozumieli to, o czym mówimy.
6. Nie przesadzaj z tekstem
Slajdy, na których znajduje się za wiele tekstu, odstraszają, zamiast przyciągać. I chociaż wydaje się, że jest to podstawowa wiedza, co raz spotykamy się z prezentacjami „przeładowanymi” informacjami. Zamiast pisać o wszystkim, o czym mówimy, wybierzmy więc najważniejsze zdania, które nie tylko pomogą nam trzymać się narracji, ale które przede wszystkim zapadną w pamięć naszych odbiorców.
7. Opanuj mowę ciała
Nieodpowiednia mowa ciała to jeden z najpoważniejszych problemów, z którymi stykają się na prelegenci. Niestety, jeśli chcemy zrobić na naszych odbiorcach wrażenie osób kompetentnych, język ciała musi iść w parze ze słowami, które wypowiadamy. Dobrze jest więc opanować kilka trików: po pierwsze, odległość między naszymi stopami powinna wynosić ok. 15-20 cm, przy czym czubki palców powinny być skierowane na wprost, a kolana lekko ugięte. Po drugie, postarajmy się wyluzować ramiona. Najbardziej efektywne gesty to takie, które są spontaniczne i współgrają z tym, o czym mówimy, jednak zbyt częsta gestykulacja odbierana jest jako sygnał zestresowania. Do tego warto skierować podbródek nieco w górę – daje to bowiem słuchaczom poczucie, że kontrolujemy sytuację. I, jeśli chcemy nawiązać kontakt z publicznością, wybierzmy trzy osoby siedzące na sali i raz na jakiś czas nawiązujmy z nimi kontakt wzrokowy.
8. Ćwicz!
Nic nie zniechęca do słuchania prezentacji tak bardzo, jak nieprzygotowany wykładowca. Oczywiście każdemu z nas zdarzają się drobne przejęzyczenia lub chwile zawahania, nie każdy też rodzi się z talentem do występowania przed większą grupą osób. Dlatego właśnie kilkukrotne przećwiczenie tego, co zamierzamy zaprezentować, ma tak duże znaczenie. Pozwoli ono również zorientować się, ile czasu zajmuje nam nasz wykład i ewentualnie dostosować go do wymogów sytuacji. Dobrze jest zrobić próbę przed gronem zaufanych osób, które podpowiedzą nam, co moglibyśmy zmienić.
::
Fotolia.com/apinan