Badanie polskiego rynku livestream. RAPORT

237

Livestreaming gamingowy rozwija się niezwykle dynamicznie. Prezentujemy raport i podsumowanie roku 2019. Zauważalny jest już nie tylko Twitch, ale również YouTube Gaming i Mixer.

Na rynku livestreamingu gier starają się zaistnieć wszyscy globalni liderzy innowacyjności. Zdecydowanie najlpopularniejszy jest należący do Amazona, mający najdłuższą historię Twitch z niemal 75 procentami udziału w rynku.

Równie istotny i zauważalny jest notujący wysokie wzrosty, rzędu 46 procent w ciągu roku, YouTube Gaming od Google z ponad 20 procentami udziału w rynku. Dynamicznie rozwija się najmłodszy w tym zestawieniu Mixer, będący platformą Microsoftu, który stawia na mix małych i dużych twórców i ma porównywalną liczbę twórców do Twitch. Swoją usługę mocno promuje również Facebook Gaming, który w ciągu roku zanotował wzrost liczby godzin transmisji na żywo o 400 procent. Konkurencja między firmami jest zażarta, a firmy prześcigają się w przyciąganiu największych streamerów i widzów na ich platformy.

 

Streaming gwałtownie się rozrasta. Platformy rywalizują o streamerów. Microsoft, aby przyciągnąć na swoją platformę streamera “Ninja”, najprawdopodobniej zapłacił od 20 do 30 mln $. Przekonał do streamowania na Mixerze także Shrouda, któremu ma płacić od 6 do 8 mln $ rocznie. Niebagatelne sumy. Twitch jednak podniósł rękawice i podpisał umowy na wyłączność ze streamerami Timthetatman i Imaqtpie. Ciekawe, kto będzie następny…
Jan Czarniecki, Streamerzy.pl

Jakie kanały są najpopularniejsze w Polsce?

Mamy dwie kategorie kanałów. Jedną z nich są kanały profesjonalne tworzone przez przez organizatorów rozgrywek – takie podmioty jak Polsat Games, ESL Polska, Fantasy Expo, Games Clash, czy Starladder, realizują swoje projekty w jakości telewizyjnej, a w realizacje transmisji zwykle zaangażowany jest sztab profesjonalistów. Te kanały mają tematykę stricte esportową, profesjonalną i są poświęcone turniejowej rywalizacji na najwyższym poziomie sportowym.

Natomiast wśród kanałów amatorskich, realizowanych przez pojedynczych streamerów, zwykle z domowego zacisza, dominują takie kanały jak izakoo, h2p_gucio, ewroon, czy overpow. Najchętniej oglądaną kobietą jest urqueen. Kanały te mają bardziej domową, amatorską atmosferę gamingową i służą głównie rozrywce i relaksowi.

Najchętniej oglądani streamerzy (kanały indywidualne)

najchetniej ogladani streamerzy
Źródło: Streamerzy.pl, Badanie Polskiego Rynku LiveStream 2019

W ocenie statystyk kluczowym parametrem jest łączna liczba oglądanych godzin, tzn. czas obejrzanych godzin transmisji danego streamera obejrzana przez wszystkich widzów. Istotna również jest średnia liczba widzów kanału i szczyt oglądalności (najwięcej widzów jednocześnie).

Gospodarze największych kanałów na Twitchu są zwykle potężnymi influencerami również w innych kanałach social media. Przy planowaniu kampanii marketingowych warto też sięgać po kanały mniejszych twórców – łącznie mamy w Polsce 389 streamerów posiadających więcej niż 10 tysięcy followersów (wzrost o 84 rok do roku).

Warto również podkreślić, że niezależni streamerzy są wspierani przez wierną publiczność. Wielu twórców utrzymuje się z pieniędzy przekazywanych przez community, źródeł reklamowych i kontentowych. Tym samym obserwujemy uniezależnienie się twórcy treści od wydawcy (w tym wypadku od platform streamingowych, dawniej rolę wydawcy pełniły przede wszystkim telewizje, wydawnictwa, wytwórnie filmowe).

To zjawisko natomiast katalizuje proces fragmentaryzacji rynku mediowego. Mimo, że to dopiero pierwsza dekada funkcjonowania streamerów, już teraz można postawić odważną tezę, że to początek gruntownej zmiany. Streamerzy demokratyzują dostęp do treści, będąc jednocześnie technologiczną i kulturową awangardą współczesnego rynku rozrywkowego.

Maciej Sawicki, Instreamly

To właśnie donate’y i subskrypcje są deklarowanym przez streamerów ich głównym źródłem zarobku, a jednocześnie mamy wciąż względnie mało kampanii marketingowych przy współpracy ze streamerami – co tylko utwierdza w przekonaniu, że rynek jest mało zagospodarowany i teraz nastał dobry czas dla marek, aby wkroczyć do livestreamingu.

Kim jest widz livestreamingu?

Typowy livestreaming w rozumieniu indywidualnych kanałów pozwala dotrzeć do szerokiej społeczności gamer’ów – fanów gier video i miłośników ich oglądania.

Widzami są w zdecydowanej większości mężczyźni w wieku 14-24 lata, którzy traktują oglądanie streamów jako formę odpoczynku i rozrywki. Transmisje z gier śledzą zwykle na komputerach, bądź smarfonach i zwykle mają kilku ulubionych streamerów. Dwoma dominującymi grami w 2019 roku były League of Legends i Counter-Strike. Popularne było śledzenie rozgrywek również w takie tytuły jak Fortnite, GTA V, czy Minecraft.

To co wyróżnia livestreaming spośród innych kanałów social media – to możliwość komunikacji w czasie rzeczywistym pomiędzy widownią, a danym streamerem. Ponad 70 procent widzów włącza się do dyskusji i regularnie monitoruje czat. Jest to niewątpliwie jedna z największych przewag livestreamingu. Otwiera to zupełnie nowe sposoby dla innowacyjnych działań marketingowych marek. Warto na to zwrócić uwagę.

czy jestes aktywny na czacie
Źródło: Streamerzy.pl, Badanie Polskiego Rynku LiveStream 2019

 

Należy również pamiętać, że w esporcie, czyli usportowionej turniejowej odmianie gier video profil fana jest o starszy niż w gamingu, a same treści bardziej profesjonalne. W esporcie dominuje widz pełnoletni, o nieco innej charakterystyce zakupowej. Będziemy o tym pisać w kolejnych raportach na łamach Brief Esports.

Pełen raport o rynku livestreamingu w Polsce, którego autorem jest serwis Streamerzy.pl można pobrać pod adresem: https://streamerzy.pl/badanie-polskiego-rynku-live-streamingu/