BBC: 6 najlepszych realizacji contentowych

Jak robią to najlepsi, czyli zestaw działań contentowych, które wyszły spod ręki Russela Smitha z BBC.

Russell Smith był gościem konferencji Search Marketing Day już podczas pierwszej edycji w poznańskim Multikinie w 2011 roku. Jest redaktorem odpowiedzialnym za content strony BBC News. Odpowiada za wizerunek serwisu aktualności w brytyjskim gigancie medialnym. Już trzy lata temu nasz gość opowiadał o możliwości zaawansowanego wykorzystywania content marketingu na przykładzie użytecznych aplikacji webowych. Także w tym roku warto posłuchać wystąpienia Russella na temat „Connecting stories and personalising news”. 10 czerwca 2014 roku w Warszawie podczas konferencji Search Marketing Day Russell opowie na temat innowacyjnego projektu wykorzystującego tagi odnoszące się do aktualności. Dzięki nowemu projektowi BBC News zapewnia użytkownikowi spersonalizowane treści. Zobacz, jak się to robi w środowisku brytyjskiego giganta 🙂

Od samego początku, najpierw jako telewizja, producent seriali i filmów (wystarczy wspomnieć sam serial komediowy oraz filmy produkcji BBC z cyklu „Latający Cyrk Monty Pythona”…), a następnie jako wieloaspektowy twórca wysokiej jakości treści, BBC dbało o jakość swoich realizacji, wyznaczało trendy medialne dla całego świata. Nie inaczej w perspektywie content marketingu. Eksperci BBC News doskonale wykorzystują możliwości, jakie daje im sieć WWW, tworząc wysokiej jakości content: infografiki, aplikacje oraz bogato ilustrowane artykuły. Aby nieco przybliżyć strategie budowania treści przez BBC, pragnę opisać najlepszy content przygotowany przez zespół BBC w ostatnim roku. Warto dodać, iż wszystkie prezentowane poniżej artykuły oraz infografiki zostały wybrane na moją prośbę przez Russella Smitha: „Here’s some really cool stuff from the last year – much of it award winning”.

 

Body Clock: What makes you tick?

Jest to infografika przedstawiająca w przejrzysty sposób zagadnienia zegara biologicznego oraz quiz, dzięki któremu czytelnik może określić czy jest nocnym markiem, czy też rannym ptaszkiem. Specyficzną cechą tej infografiki jest podział na trzygodzinne etapy charakteryzujące się zróżnicowaną aktywnością ciała oraz zdolnością do wykonywania określonych czynności. Infografika ilustruje kwestie dotyczące każdego człowieka. Ignorowanie zegara biologicznego powoduje zaburzenia w funkcjonowaniu ciała i może być źródłem chorób cywilizacyjnych. Nic dziwnego, że przyjazna i atrakcyjna konstrukcja infografiki zachęca do udostępniania treści na zewnątrz – tym bardziej, że kwestie opisane w artykule dotyczą nas wszystkich. Dodatkowo, udostępnianiu treści oraz zatrzymaniu na stronie sprzyja interesująca forma quizu.

 

 

How to put a human on Mars

Strona internetowa z działu BBC News Science & Environment jest doskonałą prezentacją, której głównym celem jest jak najatrakcyjniejszy sposób pokazania informacji na temat misji eksploracji Marsa. Kolejne podstrony oraz ogólna idea artykułu koncentrują się wokół jego tytułu: “Jak wysłać człowieka na Marsa”. Na tle nieba możemy obejrzeć sześć działów zawierających opis złożony z kilku zdań oraz animacje. Każdy rozdział jest opatrzony filmem, który zawiera opinie naukowców, prezentacje eksperymentów, nagrania z poprzednich misji, animacje komputerowe. Cała idea tego typu artykułu polega na odpowiednim wyborze prezentowanej treści. Zawiera się to w określeniu content curation. Podobnie jak kurator wystawy, twórca popularnonaukowej strony internetowej lub aplikacji powinien zabrać o odpowiedni dobór treści oraz autorskie przedstawienie ścieżki w sposób zrozumiały dla czytelnika.

 

Secret life of the cat: What do our feline companions get up to?

Nie od dziś wiadomo, że koty mają swoje tajemnice. Dotyczy to zwłaszcza tych kotów, które sporą część dnia spędzają poza domem. A gdyby tak wyposażyć czworonogi w obroże z GPS oraz kamerki i śledzić jeden dzień z życia kota? Jeden pomysł, a kilka wymiarów. Aby zrealizować eksperyment, potrzebna jest praca w terenie, o prywatnym życiu czworonogów można nakręcić odcinek popularnonaukowego programu, jednak prezentacja danych w postaci zgrabnej aplikacji/strony internetowej, może zatrzymać użytkownika na dłużej! Korzystając z mapy, można podejrzeć ścieżki każdego z kotów na wspólnej karcie oraz w osobnych zdjęciach. Co więcej, każda podstrona jest opatrzonna kilkuminutowym filmem z najciekawszym wydarzeniem doby z życia zwierzaka.

Secret life of the cat: What do our feline companions get up to?

 

Reportaże BBC News Magazine

Trzy ostatnie realizacje pochodzą z magazynu BBC News – mają charakter dokumentalny. Nowoczesna forma dokumentów zachęca do konsumpcji słowa pisanego, filmów, zdjęć, prezentacji. Ponieważ „The Reykjavik Confessions”, „Capt Mbaye Diagne: A good man in Rwanda” oraz „Arms wide open: The story of Rio’s Christ the Redeemer” mają ilustrować dzieje – tajemniczego mordu na Islandii, historię „ostatniego sprawiedliwego” z Rwandy oraz symbolu Brazylii – statuy Zbawiciela z Rio de Janeiro, zostały zaprojektowane w formie wertykalnej, żeby sprzyjać rozwijaniu historii, żeby można było wrócić do wybranego rozdziały gdyby zabrakło nam czasu na przeczytanie całości.

 Reportaże BBC NEws

Już sama forma one-page site na temat tajemniczych zabójstw na Islandii – dramatu, który rozegrał się 40 lat temu, wprowadza czytelnika w tajemniczy i mroczny zarazem nastrój tych dni i tego niezwykłego śledztwa. Zanim przejdziemy do zasadniczej części dokumentu, widzimy okładkę, która zawiera wymowne zdjęcie, tytuł artykułu oraz przycisk. Po kliknięciu jesteśmy przeniesieni do artykułu zilustrowanego odpowiednim materiałem graficznym oraz video. Materiał jest podzielony na kilka rozdziałów – podany w przystępnej formie prezentacji. Przypomina zaawansowane realizacje przygotowane dla współczesnych muzeów.

Reportaże BBC 

Jaki jest efekt odpowiednio przygotowanego contentu? Podam przykład własnej interakcji ze stroną. Z materiałów podesłanych przez Russella Smitha, najmniejsze moje zainteresowanie wzbudzał temat statuy Jezusa Zbawiciela z Rio de Janeiro. Kontekst oprotestowanych na szeroką skalę mistrzostw świata FIFA oraz wrażenie, iż o samej figurze wiem już wszystko, zniechęcał mnie do kliknięcia w przycisk “start”. Przekonała mnie forma graficzna „teasera”, która obiecywała rzeczową narrację artykułu.

 Reportaże BBC News

Po przejściu na stronę artykułu okazało się jednak, że spośród trzech przesłanych mi artykułów magazynu BBC News, artykuł o symbolu Rio przykuł moją uwagę na najdłuższy czas. Wspaniałe zdjęcia, interesujący dobór materiałów i narracji – poprzez aspekty techniczne posągu, historię budowy, na aspektach kulturowych skończywszy, sprawiły, że mimo początkowego zniechęcenia, zostałem z artykułem na dłużej i jestem zadowolony z porcji ciekawostek, które dowiedziałem się z realizacji zespołu BBC. Z pewnością o to – oraz o wirusowe rozprzestrzenianie contentu, chodziło jego twórcom najbardziej.

Reportaże BBC  

Wyboru artykułów dokonał Russell Smith – odpowiedzialny za rozwój serwisu internetowego kanału BBC News. Pracuje w jednym z największych przedsiębiorstw z branży medialnej i jest odpowiedzialny za internetowy wierunek jednej z największych stron na temat aktualności na Świecie. Czy jest ktoś, kto mógłby lepiej poruszać się w świecie content marketingu? Nic dziwnego, że Russell został już po raz drugi zaproszony na konferencję Search Marketing Day. Content Marketing oraz Native Advertising będzie istotnym tematem tegorocznego wydarzenia. Spotkaj Russella 10 czerwca w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie.

::

Autor: Rafał Kowalewski – trener AdWords w MaxROY.com, związany z branżą SEM od 2009 roku. Jako copywriter – miłośnik literatury i pięknego słowa. Jako specjalista reklamy w Google, wyznawca zasady: “Brzydkie reklamy sprzedają najlepiej”.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF