Boom na beacony w miastach. Zobacz, co potrafi ta technologia

Technologie kontekstowe, w szczególności beacony, znajdują w Polsce coraz więcej zastosowań. Niedługo urządzenia trafią do stu warszawskich restauracji, zaś kilkanaście dni temu trzysta sztuk zamontowano w łódzkiej Manufakturze.

Firma OpenCard, która wydaje restauracyjne karty rabatowe o tej samej nazwie, wraz z firmą HG Intelligence S.A. rozpoczęła wdrażanie platformy omnichannel Synerise, w warszawskich restauracjach.

Dzięki zastosowaniu technologii kontekstowych, w tym przede wszystkim beaconów, wykorzystujących Bluetooth Low Energy, możliwe będzie m.in. rozwinięcie i ulepszenie komunikacji restauratora z klientem oraz szczegółowe badanie ruchu w restauracji. Beacony wraz z całym systemem wspierać będą działania marketingowe restauracji, dzięki ogromnym ilościom danych analizowanych w czasie rzeczywistym.

Smart Center

Beacony wspierają już działania marketingowe w łódzkiej manufakturze. Wraz z premierą nowej aplikacji mobilnej, która miała miejsce na początku czerwca, w galerii handlowej zamontowano 300 beaconów. Dzięki nim możliwa jest prezentacja spersonalizowanych ofert promocyjnych odwiedzającym galerię. Użytkownicy, którzy zainstalują aplikację otrzymają powiadomienia o promocjach na swoje smartfony, w chwili gdy znajdą się w zasięgu odpowiednich beaconów. Klienci mogą też dostosowywać powiadomienia do swoich preferencji poprzez zaznaczanie w aplikacji ulubionych miejsc w galerii.

Współpraca z beaconami to zaledwie część możliwości jakie oferuje aplikacja. Pozwala ona także na znalezienie miejsc parkingowych wokół Manufaktury czy też poznanie historii tego niezwykłego miejsca. Wszystkie te elementy składają się na strategię rozwoju opartą na idei Smart Centers, która łączy obecność w świecie rzeczywistym i wirtualnym.

Smart city

„Smart”, dzięki takim urządzeniom może się stawać nie tylko sektor handlowy, ale cały przemysł, domy, a także miasta. Tym, które ma szansę najszybciej zyskać przydomek smart city jest Warszawa, która w ubiegłym roku zajęła drugie miejsce w międzynarodowym konkursie Mayors Challenge, otrzymując cztery miliony złotych na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań.

Pieniądze w ramach programu Virtualna Warszawa zainwestowane zostały w pełni właśnie w system beaconów, które mają pomóc turystom i mieszkańcom, zwłaszcza tym niewidomym, w poruszaniu się po mieście. Współpracujące ze specjalną aplikacją inteligentne czujniki pomagają poruszać się środkami komunikacji miejskiej, w przestrzeni turystyczno – kulturalnej, a także po instytucjach publicznych.

Mimo, że programy są dopiero w fazie pilotażowej, to możliwości zastosowań beaconów, w wielu dziedzinach życia jest jeszcze wiele. Dlatego też z pewnością boom na te niewielkie urządzenia, z wielkim potencjałem, będzie trwał jeszcze długo.

::

Chcesz wiedzieć jak działają beacony? Zajrzyj do infografiki.

::

Fot. Wikimedia Commons/Jonathan Nalder/ CC BY 2.0

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF