Co musisz wiedzieć o Twitchu?

Twitch

Najpopularniejsza na świecie platforma do live streamingu, coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Ogromny popyt na transmisje live, łączy ludzi z całego świata, aby tworzyli rozrywkę. Oprócz całej masy streamerów, którzy udostępniają treści gamingowe, znajdziemy tam również takie kategorie jak podróże, muzyka czy gotowanie.

Co znajdziemy na Twitchu?

Platforma, której żadnemu sympatykowi esportu i gamingu nie trzeba przedstawiać, powstała w 2011 roku. Została stworzona do streamowania na żywo, przez użytkowników lub do oglądania treści udostępnianych przez innych. Na Twitchu znajdziemy transmisje z kategorii takich jak: gry, muzyka, talk-show, sport, podróże, rozmowy, zawody czy turnieje, jednak nie ma odgórnie ustalonych zasad działania platformy. Streamować można (prawie!) wszystko.

Codziennie Twitcha ogląda ponad 15 milionów osób, z czego największą część stanowią młodzi gracze. Dzięki pandemii kanały na Twitchu osiągnęły znaczne wzrosty oglądalności. Według najnowszego raportu Stream Elements w marcu tego roku, widzowie Twitcha spędzili łącznie 2 miliardy godzin na oglądaniu transmisji swoich ulubionych streamerów.

Streamy, streamy, streamy…

Na Twitchu niezaprzeczalnie króluje gaming, skupiając największą oglądalność wśród wszystkich kategorii kanałów. Grami najchętniej oglądanymi przez widzów są CS:GO, GTA V, Minecraft i League of Legends. Z kategorii poza gamingowych najpopularniejsza jest “Just Chatting”, która jest niczym innym jak rozmową z widzami, dzieleniem się swoimi przemyśleniami, poradami czy różnymi challenge’ami. Możemy tu również znaleźć transmisje ze sportowych wydarzeń, esportowych turniejów, festiwali muzycznych, koncertów, audycji radiowych czy planowanej w przyszłości transmisji igrzysk olimpijskich w Tokio.

Jak na każdej platformie, tak i na Twitchu swoje miejsce mają tymczasowe trendy. W ostatnim czasie na ogromnej popularności zyskały transmisje z basenu w domu, czy też spania. Trudno przewidzieć skąd taka tematyka cieszy się popularnością, jednak można wysnuć pewne przypuszczenia. Streamy z basenu w większości są realizowane przez kobiety w strojach bikini, które znacznie bardziej przyciągają uwagę męskiej części publiczności, nawet jeśli transmisja nie niesie za sobą większej wartości, co nie pozostaje bez echa i wzbudza kontrowersje.

Z kolei streamy ze spania mają swoją podstawę w psychologii i nie są tym, co wydaje się na pierwszy rzut oka. Streamerzy śpiąc, budzą się w sytuacji, gdy widzowie przelewają im “datki”, czemu towarzyszą sygnały dźwiękowe lub wiadomość od widza. Wybudzenie streamera ze snu, daje poczucie władzy nad nim, dzięki czemu obie strony są zadowolone – streamer otrzymuje pieniądze, a widz usatysfakcjonowany jest tym, że ma władzę nad poczynaniami swojego idola.

Streamerzy to nastolatkowie grający w gry? Niekoniecznie!

Na Twitchu streamować może każdy, jednak istniejące standardy wymuszają pewne warunki, które muszą zostać spełnione, aby kanał odniósł jakikolwiek sukces. Na dobry start wymagane są przede wszystkim dwie rzeczy: dobry komputer (wraz z mikrofonem i słuchawkami) oraz stabilne łącze internetowe. Ta kombinacja pozwala wystartować, aby jednak odnieść sukces i zarabiać trzeba zbudować sobie bazę widzów, którzy będą oglądali kanał i do niego wracali. Specyfika kanałów jest bardzo podobna do tych na Youtube, liczy się kreatywność, pomysł i sposób prowadzenia kanału, który jeśli będzie atrakcyjny – przyciągnie widzów.

Poza twórcami ze świata gamingu, które już zaistniały i mają swoich regularnych odbiorców, na streamowanie na Twitchu decyduje się wiele osób, które zyskały popularność w inny sposób, a teraz chcą przełożyć ją na oglądalność swojego kanału. Instagramowi influencerzy czy też osoby posiadające kanały na Youtube z dużą widownią zaczynają streamować, zyskując w ten sposób lepszy kontakt ze swoimi odbiorcami oraz dodatkowe źródło dochodu.

Twitch to także pole do działań marketingowych. Streamerzy mogą korzystać z produktów różnych marek, zwiększając jej świadomość na rynku, a także oddziaływać na młodą widownię poprzez streamera, który jest ich idolem. Innym sposobem może być aranżacja środowiska, w którym przebywa streamer. Pole ekspozycji marki w przypadku streamerów jest bardzo atrakcyjne. Przed transmisjami wyświetlane są również reklamy, których w tym przypadku nie da się pominąć. Dużym plusem transmisji na Twitch jest również możliwość dopasowywania produktów do danego audytorium, które łatwo jest określić na podstawie tematyki kanału.

Jak przetopić stream na złoto

Platforma umożliwia kilka sposobów na monetyzację poprzez streamowanie. Naturalnie im większa oglądalność oraz większa liczba stałych widzów, tym większe dochody może otrzymać streamer.

Użytkownik, który ma 50 obserwujących oraz w ostatnich 30 dniach:

  • nadawał przez co najmniej 500 minut
  • miał co najmniej 7 różnych transmisji
  • miał jednocześnie co najmniej 3 widzów (średnio)

może postarać się o kwalifikacje do zostania Towarzyszem Twitcha, który umożliwia mu zarabianie poprzez:

  • Subskrypcje – widzowie mogą zasubskrybować kanał każdego streamera, przez co otrzymuje on 4,99$, 9,99$ lub 24,99$ do podziału pół na pół z platformą Twitch
  • Datki (tzw. “donejty”) – korzystając z Paypala streamerzy mogą zdecydować się na umieszczenie w opisie filmu przycisku na datki, które dobrowolnie, będą mogli przelewać widzowie. Kwoty jakie dostają streamerzy są bardzo różne i mogą zaczynać się od groszy. W przypadku posiadania dużej, zaangażowanej widowni, streamerzy są w stanie zbierać nawet kilka tysięcy złotych dziennie
  • Punkty Bits – czyli wirtualne obiekty przypominające emotikony (nazywane też cheeremotikonami), które widzowie uprzednio kupują i następnie mogą “cheerować” na czacie podczas transmisji. Streamer zarabia na sprzedaży punktów Bits.
  • Sprzedaż gier i przedmiotów do gier na Twitchu – gdy streamerzy podczas transmisji prezentują grę lub przedmiot do gry dostępny w sprzedaży na Twitchu, na stronie kanału pojawia się opcja zakupu. Streamer otrzymuje 5% jeśli widz kupi coś poprzez odnośnik na jego kanale.
  • System eCPM – czyli system płatności za wyświetlenia. Za każdy 1000 wyświetleń streamer otrzymuje określoną kwotę na swoje konto. Na początek jest to od 0,7 do 1,4$ za każdy 1000 wyświetleń, które rośnie proporcjonalnie z każdym kolejnym tysiącem.

Kolejnym krokiem jest zostanie Partnerem Twitcha, które wymaga spełnienia w ciągu 30 dni:

  • streamowania przez co najmniej 25 godzin
  • streamowania przez co najmniej 12 dni
  • oglądalność średnio 75 widzów

W ten sposób oprócz opcji zarabiania dzięki Towarzyszowi Twitcha, Partner może również zarabiać poprzez reklamy. Partnerzy Twitcha mają udział w zyskach z wyświetlanych reklam na ich kanale, mogą określać ich długość i częstotliwość. Partnerstwo Twitcha wspomaga streamera w rozwijaniu jego kanału dając mu szereg narzędzi oraz możliwości, co z kolei przekłada się na zarobki.

Piotr Radzimirski