Co zostaje nam w głowach i sercach po europejskiej edycji Content Marketing World 2020?
10 edycja Content Marketing World przyciągnęła wielu wspaniałych specjalistów, którzy na co dzień inspirują do ulepszania działań z zakresu marketingu treści. Wyjątkowe okoliczności, wynikająca z nich niecodzienna formuła konferencji (całkowicie online) oraz pierwsza w historii odsłona wydarzenia dedykowana dla mieszkańców Europy – za to między innymi zapamiętamy CMW 2020. Za co jeszcze?
Dla widzów konferencji z Europy przygotowano specjalną odsłonę wydarzenia, dedykowaną stronę, a przede wszystkim – możliwość obejrzenia prezentacji nie tylko w dniu ich premiery, ale i w ramach powtórki następnego poranka. Dzięki temu fani content marketingu i konferencji CMW mieszkający w środkowoeuropejskiej strefie czasowej mogli uczestniczyć w wydarzeniu za pomocą Zoom w dostosowanym do siebie czasie. Co więcej, po wystąpieniach eksperci z różnych państw europejskich dzielili się z uczestnikami swoimi spostrzeżeniami i wymieniali opiniami w formacie talk show.
Prelegenci jubileuszowej edycji
W europejskiej edycji znanej na całym świecie konferencji wystąpili m.in. Robert Rose – założyciel i dyrektor ds. Strategii w The Content Advisory i autor Managing Content Marketing, Joe Pulizzi – założyciel Content Marketing Institute, Folayo Lasaki – wielokrotnie nagradzana specjalistka innowacyjnych kampanii w mediach tradycyjnych i cyfrowych, Tamsen Webster – mówczyni i strateg, Ann Handley – autorka bestsellerów „Wall Street Journal” takich jak Everybody writes czy Content rules oraz mówca i pierwsza na świecie Chief Content Officer, a także Pam Didner, strateg i autorka książki Global Content Marketing.
Jakie złote myśli warto zapamiętać wystąpień w ramach Content Marketing World 2020?
Content marketing przyszłości
1) Satysfakcja odbiorcy kluczem do sukcesu
Robert Rose opowiedział o strategii contentmarketingowej na najbliższe 10 lat. Podkreślał, że przede wszystkim podejmować takie działania, które będą satysfakcjonujące dla naszych odbiorców. Satysfakcja dla nich jest ważniejsza niż inne czynniki. Zadaniem marketerów jest stworzenie takich warunków, które sprawią, że użytkownicy będą pragnąć naszego produktu czy usługi i podążać za nim – bez względu na zmieniające się warunki czy pojawiającą konkurencję.
2) Użytkownicy nowym algorytmem
Jay Baer w swoim wystąpieniu podkreślał, że próbujemy tworzyć aktualny content… używając danych z wczoraj. A jedną z najważniejszych ról treści powinno być rozwiązywanie problemów z informacją i wiedzą. Dlatego powinny być one odpowiednie i szanować czas oraz uwagę odbiorcy. Jeśli będzie on użyteczny, odbiorcy sami będą o nim mówili. Dziś to nie Google i Facebook, a odbiorcy są nowym algorytmem.
3) Doświadczenie klienta jest wszystkim
Paige O’Neill przypominała, że aktualnie doświadczenia przynoszą więcej szczęścia niż kiedykolwiek dotąd. To, jak czujemy się dzięki markom, jest dwukrotnie ważniejsze niż jakikolwiek inny czynnik. Użytkownicy chcą być traktowani jak ludzie, słuchani, czuć wspólny język z marką. Dlatego w czasie pandemii marki powinny tworzyć empatię, a nie treści. Co więcej, ekspertka przypomniała, że już 4,5 miliarda użytkowników jest zdigitalizowanych. A to customer experience napędza digitalizację firm.
4) Pomysł ponad treścią
Tamsen Webster zaproponowała tzw. pressure test dla treści. Co to oznacza? Kiedy konkurencja jest duża i chcemy, aby nasza wiadomość/treść przetrwała, warto głębiej się jej przyjrzeć i upewnić się, że jest wystarczająco silna.
Czy nasz content jest:
- potrzebny, trafny i odbiorcy otrzymają dzięki niemu to, czego chcą?
- elastyczny i przejdzie zarówno emocjonalny, jak i racjonalny test?
- wybitny i zawiera w sobie coś nieoczekiwanego dla odbiorcy?
- powtarzalny, a pomysły są wystarczające, by zostały zapamiętane?
Mówczyni podkreślała również, że użytkownicy zapamiętują pomysły, a nie treści, dlatego ważne, aby je zrozumieli.
5) Inspiracje są wszędzie
Folayo Lasaki wygłosiła doskonałą prezentację na temat inspiracji. Przekazała w ramach niej wskazówki na temat tego, jak tworzyć interesujące treści. Kluczowe jest zrozumienie naszego „dlaczego, kto i co” – w tej kolejności. Nie można zapominać, że robienie jak największej liczby rzeczy nie oznacza robienia największych rzeczy. Czasami warto robić mniej, lecz lepiej. To czytanie, słuchanie, oglądanie, inwestowanie i okazywanie zainteresowania sprawia, że ciągle się uczymy i odnajdujemy inspiracje. Marketing jest kulturalnym doświadczeniem, które oznacza przykładanie uwagi do tego, co dzieje się w kulturze. Dlatego musimy wciąż obserwować i zdobywać wiedzę. Lasaki podkreślała także, że aby być interesującym trzeba mieć odwagę. Wedle przytoczonego przez nią cytatu: „Przyszłość nie mieści się w pojemnikach przeszłości”. Dlatego możemy wykorzystywać dane i analizy, aby odnajdywać nowe możliwości.
6) Pogłębianie relacji i ludzka strona marki priorytetem
Ann Handley opowiedziała o pięciu zasadach, które powstały na bazie doświadczeń z ostatnich miesięcy, ale mogą decydować o sukcesie w content marketingu przez kolejne 10 lat. Marki powinny być pomocne dla odbiorców i pamiętać o tym, że – wedle paradoksu Zooma – nawet jeśli biznes wygląda z jednej strony inaczej, z drugiej może prezentować się zupełnie odmiennie (niczym uczestnicy rozmów na Zoom w eleganckich koszulach i spodniach od piżamy). Dlatego tak istotne jest, aby była przemyślana kontynuacja pomiędzy tym, co komunikujemy, a tym, jak wygląda strona www marki.
Niezwykle ważne jest również pogłębianie relacji, które już istnieją. Marki, poszukując nowych klientów, ignorują tych aktualnych i nie dostrzegają potencjału newsletterów. A e-mail marketing to jedyna forma, gdzie to ludzie, a nie algorytmy sprawują kontrolę. Co więcej, marki powinny także pokazywać swoją ludzką twarz – ich treści potrzebują zakotwiczenia.
7) Nowe technologie warte zauważenia
Pam Didner przybliżyła uczestnikom konferencji trzy trendy, których nie mogą ignorować content marketerzy. Sztuczna inteligencja, wyszukiwanie głosowe oraz tzw. urządzenia ubieralne są nie bez znaczenia dla przyszłości marketingu treści. AI może na różnych etapach pomóc nam w tworzeniu treści lub nawet sama ją stworzyć. Z kolei wyszukiwanie głosowe sprawia, że obecność marek w sieci powinna być zoptymalizowana także pod tym kątem wyszukiwania za pomocą mowy. Ubieralne technologie stawiają zaś przed marketerami wyzwanie – content jest konsumowany na coraz mniejszych urządzeniach, dlatego musi być intuicyjny i być dokładnie tym, czego potrzebują użytkownicy.
Trzy dni inspiracji
Tegoroczna edycja #CMWorld była z pewnością wyjątkowa – zarówno ze względu na konieczność przeniesienia wydarzenia wyłącznie do przestrzeni wirtualnej, jak i jej odsłonę europejską. Te trzy dni były źródłem inspiracji dla wielu content marketerów i nie tylko. Miejmy nadzieję, że w przyszłym roku specjaliści marketingu treści będą mogli spotkać się osobiście, ale europejska odsłona – która w Polsce była możliwa dzięki współpracy organizatorów ze Stowarzyszeniem Content Marketing Polska – również będzie możliwa.
Źródło: informacja prasowa Content Marketing World