Co wpisujemy na listy zakupów? Knorr i Coca Cola liderami
Listonic, twórca aplikacji ułatwiającej planowanie i robienie zakupów, z którą zetknęło się 16 pro. polskich internautów (za badaniem Eating habits, IRCenter), udostępnił agencji badawczej IRCenter dane o tym, co i kiedy na listach zakupów umieszczają jej użytkownicy.
W 2013 roku największą popularnością cieszyły się produkty spożywcze – przede wszystkim warzywa i owoce, nabiał oraz przyprawy. Wśród wiodących kategorii produktowych, które umieszczono na ponad 0,5 mln list zakupów, znalazł się również chemia gospodarcza. Pośród pięciu najpopularniejszych kategorii wyraźną sezonowość można było zaobserwować w segmentach produktów sypkich i przypraw, które w 2013 zyskiwały na zainteresowaniu w okresie świąt Wielkiej Nocy oraz w sierpniu (wzrost zainteresowania przyprawami orientalnymi). Co ciekawe, na początku wiosny oraz w wakacje na listach zakupów pojawiają się ubrania oraz soki i nektary.
– W ciągu 5 lat istnienia Listonic zebraliśmy ogromna bazę wiedzy na temat zakupów polaków. Wiemy nie tylko co kupują, jakie produkty są popularne w poszczególnych okresach roku ale jesteśmy w stanie wskazać niemalże do godziny kiedy planują, a kiedy robią zakupy. Dzięki temu nie tylko możemy cały czas udoskonalać nasz produkt, by był jeszcze atrakcyjniejszy dla użytkowników, ale również proponować klientom biznesowym kampanie reklamowe naprawdę wpasowujące się w nawyki ich klientów – mówi Emil Krzemiński z Listonic.
Zdecydowana większość osób tworzy listy zakupów z myślą o konkretnym sklepie, w którym robi zakupy, lub celu, który chce osiągnąć, jak np.: ugotowanie wybranego posiłku, dieta czy zakup ubrań na nowy sezon wakacyjny. Sam fakt stworzenia listy może być traktowany przez marketerów jako moment podjęcia decyzji zakupowej, wyrażenie chęci nabycia określonego produktu, zaś zaznaczenie na liście zakupów produktów zakupionych – jako ostatni etap komunikacji z klientem. Jego wybór jest elementem oceny działań z zakresu shopper marketingu. Przyjęcie przez marketerów takiego myślenia o analizie zachowań konsumenckich w sklepie pozwala na dynamiczne ewaluowanie i optymalizowanie półki sklepowej, a także materiałów POS.
Wśród najczęściej pojawiających się na listach zakupów marek dominują FMCG: Knorr, Coca Cola, Milka, Domestos, Pampers i Danio oraz sieci handlowe, m.in. Tesco, Real, Biedronka i Lidl.
– Od ponad dwóch lat w IRCenter dla naszych klientów analizujemy i przetwarzamy różne zbiory danych – mobilnych, lokalizacyjnych, dyskusji konsumenckich czy działań promocyjnych; doskonale wiemy, iż ich praktyczne zastosowanie może wpływać na takie obszary jako optymalizacja marketing-mix, obsługa klienta czy działania z zakresu shopper marketingu. – tłumaczy Marcin Krzosek z IRCenter.
W tym zakresie IRCenter zrealizowało projekty m.in. dla ING Bank Śląski, Aviva Investors i Tesco Polska. Na co dzień agencja zajmuje się również analityką danych mobilnych oraz ich integracją z danymi pochodzącymi z mediów społecznościowych m.in. dla marek spożywczych Unilever.