CSR i branża eventowa

74

Branża eventowa rośnie w siłę. Podobnie jak pojęcia takie jak społeczna odpowiedzialność biznesu oraz trendy zero waste. Nic dziwnego, że również w świecie organizacji wydarzeń wszelkiego typu zaczęto wprowadzać odpowiednie wytyczne. Rezygnacja z plastiku w postaci słomek, jednorazowych naczyń czy  darmowa woda do picia oraz zbiórka odpadów są tego lata „must be” – nie tylko masowych eventów. Chwała! Jednakże nie możemy tego utożsamiać z CSRem w samej branży eventowej. Ważne, by rozróżnić jakie rozwiązania wprowadzają np. agencje, lokacje czy podwykonawcy, a co stanowi odpowiedź na potrzeby klientów.

Rozważania o CSRze w branży eventowej snuliśmy ponad miesiąc temu wraz z portalem „Polecam  Nie Polecam” przy okazji uruchomienia cyklu na ten temat.  Niestety nie doczekaliśmy się reakcji. Nie zgłosił się żaden organizator eventów z informacją „tak, nasza agencja jest społecznie odpowiedzialna” albo „poznajcie nasze dobre praktyki”.  Dostałam natomiast kilka maili z przykładami realizacji eventów o charakterze CSRowym czy eko, lub z ich elementami.

Czym jest CSR w branży eventowej?

Na razie to głównie odpowiedź na trendy rynku. Wpisując w wyszukiwarce „CSR + event” trafimy na mnóstwo „rekordów”. Wpadamy najczęściej na informacje dotyczące propozycji eventów  o charakterze lub z elementami CSR, jakie dana agencja może zrobić dla klienta. Opisywane są scenariusze integracji przy budowie budy dla psa, odnawianiu świetlic w domach dziecka, współpracy przy kampanii społecznej czy wystawieniu drużyny sportowej na rzecz akcji charytatywnej. Jest też duży przekrój na temat wolontariat pracowniczego, możliwości zaangażowania się w działanie organizacji pozarządowych itp.

Wypunktowane zostają takie korzyści dla klienta jak budowanie pozytywnego wizerunku firmy, angażowanie i motywacja pracowników, satysfakcja z niesienia pomocy. CSR utożsamiany jest często tylko z jedną z odsłon społecznej odpowiedzialności biznesu – działaniami proekologicznymi. Mamy więc portfolio scenariuszy EKO/GREEN – czyszczenie lasu, sadzenie roślin, budowanie uli. Droższą opcją są wyjazdy incentive z misją CSR do krajów Trzeciego Świata.

Na fali trendu roku, czyli gorączki „antyplastikowej”, agencje już ogłaszają, że eventach nie przewidują „złych” słomek czy jednorazowych kubków, że postawią kosze do segregacji śmieci lub skorzystają z mebli z palet. No i nie będzie wody w butelkach PET.

Brakuje natomiast informacji czy agencja postępuje w sposób odpowiedzialny, a nie tylko realizuje CSR klientów.

Czy branża eventowa jest społecznie odpowiedzialna?

Pojawiają się owszem informacje o działalności pro bono organizatorów wydarzeń, włączaniu się w akcje charytatywne czy wspieranie organizacji pozarządowych, ale to tylko część tego, co agencje jako przedsiębiorcy mogą robić. A być może prowadzą CSR, ale nawet o tym nie wiedzą.

Czy jest to ważne? Tak, bo świadczy to o dojrzałości np. agencji jako firmy, która dba o swoich pracowników, współpracowników, społeczność lokalną i jest świadoma, że jako przedsiębiorca ma wpływ na otoczenie w szerokim tego słowa pojęciu. Jest to także bardzo duży atut dla potencjalnych pracowników oraz dodatkowe punkty u podwykonawców i zleceniodawców.

Naturalne jest, że jeśli agencja eventowa proponuje klientom eventy CSR, sama też powinna być przykładem odpowiedzialnego prowadzenia swego biznesu.

Jak branża eventowa może być społecznie odpowiedzialna?

Oczywiście wszystko zależy od tego, czy podmiot jest organizatorem, miejscem eventowym czy podwykonawcą (catering, multimedia, scenografia itd). Warto przeanalizować głębiej możliwości, dowiedzieć się, jaki CSR można wdrożyć w zakresie rynku, środowiska, społeczności lokalnej czy przede wszystkim miejsca pracy.

CSR jest łatwy i wcale nie jest tylko dla korporacji. Kilka prostych pomysłów:

–  korzystanie z bazy lokalnych podwykonawców, dzięki czemu wspiera się lokalną przedsiębiorczość,

– korzystanie z oferty  podmiotów ekonomii społecznej (np. catering, gadżety konferencyjne),

– korzystanie z oferty sektora pozarządowego (np. animacje prowadzone przez fundacje),

– dbanie o rozwiązania zero waste i eko zarówno w miejscu pracy jaki i podczas organizowanych eventów,

– unikanie niepotrzebnej produkcji np. materiałów konferencyjnych lub promocyjnych,

– ponowne wykorzystanie materiałów pozostałych po eventach np. upcykling banerów, stoisk konferencyjnych , gadżetów reklamowych,

–  przekazywanie nieskonsumowanego jedzenia, np. do banków żywności lub schronisk,

– prowadzenie działań w duchu employer brandingu, dbanie o  potrzeby pracowników,

– dbanie o społeczność lokalną przy organizacji wydarzeń, np. wprowadzanie rozwiązań logistycznych przy dużych imprezach, wyciszanie hałasu, sprzątanie itp.,

– i najważniejsze – płacenie na czas, uczciwa konkurencja, stosowanie zasad fair play, transparentność.

Więcej pomysłów i inspiracji, bazę wiedzy na temat CSR-u oraz przykładu dobrych praktyk można znaleźć na portalu https://odpowiedzialnybiznes.pl

 

Czy CSR opłaci się branży eventowej?

Zdecydowanie!!! Nie tylko wizerunkowo, ale przede wszystkim agencja, firm czy hotel mogą dzięki temu skorzystać ekonomicznie. Informacja o odpowiedzialnym prowadzeniu swego biznesu może zadecydować o wygraniu zlecenia od klienta. Takie stwierdzenie wybrzmiało ostatnio podczas rozmowy o CSRze ze Scalac z Gdańska (międzynarodowy sofware house), który wprowadził konkretne wytyczne w zakresie organizowanych przez nich eventów. Wymagania to:

– brak obciążających środowisko gadżetów np. brandowanych napojów w plastikowych butelkach czy akcesoriów (słomki, talerze itd.),

– drukowanie identyfikatory na papierze z recyklingu i wykorzystywane ich następnie np. do przeprowadzenia ankiety (firma chce do 2020 roku w ogóle zrezygnować z identyfikatorów),

– zadbanie o preferencje żywieniowe uczestników, z tendencją do promocji dań wege oraz stały dostęp do owoców i warzyw,

– korzystanie z usług oferowanych przez podmioty ekonomii społecznej (np. projekty graficzne, produkcja gadżetów lub usługi wideo.

Wprowadzenie rozwiązań CSR w zakresie ładu organizacyjnego, miejsca pracy zostanie docenione także przez pracowników (to jedna z branż, w której rotacja pracowników jest największa). Reputacja firm, w której dobrze się pracuje jest bezcenna. A lojalny pracownik to nie tylko zaufany człowiek, wysoka jakość pracy, ale także najlepszy ambasador marki.

Jesteś z branży i działasz już odpowiedzialnie? Zgłoś się do mnie, bo za mało o tym jest w sieci!

Najwyższych czas, by pisać o DOBRYCH PRAKTYKACH podejmowanych przez agencje eventowe, branżę hotelarsko-gastronomiczną oraz wszelkich podwykonawców – mulitmedia, druk, florystyka, scenografia, meble eventowe i inne.  Innowacyjna branża eventowa, to branża myśląca kategoriami CSR-u.

Pochwal się na adres: hello@nieladafundacja.org 

Zawsze podkreślam: CSR to inwestycja, a nie koszt.