Czy Experience Metrics to przyszłość analizy zachowań użytkowników?

88

Experience Metrics to dane mówiące o zachowaniach, emocjach i doświadczeniach użytkowników na stronach. Zobacz, jak analiza zachowań userów może wspomóc wzrost konwersji w Twoim biznesie!

Kiedy współczynnik sprzedaży spada – szukamy winnego. Może trzeba ustawić kampanię remarketingową na porzucone koszyki? Może pokazaliśmy za mało zdjęć produktu? A może powinniśmy znaleźć influencera, który na nowo dźwignie kulejącą sprzedaż? Być może. Ale z dużo większym prawdopodobieństwem powinniśmy spojrzeć na Experience Metrics i pochylić się nad analizą zachowań użytkowników.

Experience Metrics, a więc dane mówiące o zachowaniach, emocjach i doświadczeniach naszych użytkowników, to stosunkowo nowa koncepcja. Owszem, od lat słyszymy, że klienci chcą personalizacji i doceniają te marki, które ich rozumieją ich potrzeby. Ale czy w codziennej analityce nie pomijamy analizy zachowań użytkowników?

Czym są Experience Metrics?

Experience Metrics to wszelkie informacje na temat frustracji dopadających użytkowników odwiedzających Twoją stronę – czy to kompulsywne odświeżanie ładowania, czy zoomowanie treści na telefonach komórkowych, czy tzw. rage clicki – wściekłe uderzenia myszą. To sytuacje, które nie tylko wskazują punkty krytyczne na ścieżce klientów. Analiza zachowań użytkowników pozwala zrozumieć, dlaczego Twoi konsumenci wpadają w złość, odwiedzając Twoją stronę i jak ta ich nieoczekiwana frustracja skutecznie zabija konwersję.

Experience Metrics cux.io
Experience Metrics: rage click, rage key press, refreshing, zoom pokazane w cux.io

Przyszłość doświadczeń

Stały postęp technologiczny, pademicznie przyspieszona digitalizacja oraz codzienność produktów cyfrowych sprawiają, że mamy coraz mniej – lub nie mamy w ogóle – czasu na badania. Analityka zaczęła być luksusem. A przynajmniej tak nam się wydaje.

Skupianie się na small data – idealnie dopasowanej do naszych potrzeb badawczych – pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale również sprawniej i skuteczniej dochodzić do wniosków i ulepszeń. Praca z analizą zachowań umożliwia wyłapywanie tzw. quick winów – natychmiastowych i niewymagających dużych nakładów wdrożeń wpływających na konwersję.

Zautomatyzowana analiza zorientowana na konkretny cel (np. sprzedaż) prowadzi nas w przyspieszonym tempie nie tylko do zmian kosmetycznych, których oczekują nasi klienci, ale również do optymalizacji ścieżki i polepszania doświadczeń użytkowników. Mądre wnioskowanie oparte na danych mówiących o zachowaniach ma więc potencjał wspierania konwersji oraz wykrywania miejsc na stronie ją hamujacych.

Coraz mądrzejszy algorytm

Wszechobecna automatyzacja procesów nie ominęła również analizy wzorców zachowań. Narzędzia służące do automatyzacji UX, dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego, są w stanie rozpoznawać wzorce konkretnych zachowań użytkowników. Na ich podstawie algorytmy uczą się i wyciągają wnioski. Ostatecznie są w stanie przewidywać, które z tych zachowań wpływają na Twój biznes.

Przykładowo, prowadzisz sklep e-commerce sprzedający obuwie. Twoim nadrzędnym celem jest uzyskanie jak najwyższego współczynnika transakcji ze sprzedaży. Algorytm CUX nauczył się już wykrywać rage clicki – wściekłe kliknięcia myszką na stronie. Narzędzie pokazuje ci, że na stronie składania zamówienia współczynnik rage clików jest wyjątkowo wysoki. Sprawdzasz nagrania wizyt. Okazuje się z nich, że na telefonach komórkowych nie działa formularz wysyłki. Z tego powodu użytkownicy porzucają wypełnione koszyki, bez dokończenia zamówienia. Dzięki zautomatyzowanej analizie zachowań jesteś w stanie wyłapać ten błąd niemal natychmiastowo, ratując tym samym swoją konwersję i zwiększając sprzedaż.

Rage click cux.io
Wysoki współczynnik rage click (Experience Metrics) na poszczególnych podstronach widziany w cux.io

Wiem co czujesz

Analiza wzorców zachowań to również genialne narzędzie dla marketerów. Znając problemy i bolączki użytkowników, są oni w stanie odpowiednio reagować. Personalizować treści (hiperpersonalizacja), optymalizować ścieżki użytkowników czy nawet aktualizować persony sprzedażowe w oparciu o dane. Badając korelację na linii doświadczenie użytkownika – zakupy marketerzy są w stanie konstruować budżety reklamowe, które nie zostaną „przepalone”.

Experience Metrics to nie fizyka kwantowa. Dzięki narzędziom takim jak CUX – przeprowadzającym analizę automatycznie, z wykorzystaniem uczących się algorytmów – jest ona dostępna dla każdego, nieskomplikowana i przede wszystkim prowadząca do natychmiastowych ulepszeń w osiąganiu wysokiego poziomu konwersji.

Wszystkich zainteresowanych wyciąganiem z danych 100% zapraszamy na szkolenie online „Analiza jakościowa dla zaawansowanych„, które 23 marca 2021 roku poprowadzi Paulina Walkowiak.  Dla zapisów z kodem BRIEF20 przewidziano 20% zniżki.


Autorka:

Kamila Kotowska – PR & Marketing Manager, cux.io

 

 

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej