Czy jesteś typowym polskim e-czytelnikiem? (Infografika)
W 2010 roku sprzedaż e-booków w Polsce zamknęła się w kwocie 2 mln zł. Według prognoz Virtualo na koniec 2015 roku ma wynieść 60 mln zł, a w 2016 nawet 85 mln zł. Te liczby pokazują, jak szybko rozwija się rynek e-booków. Kim jest polski e-czytelnik? Które e-książki sprzedają się najlepiej?
Kim jesteś e-czytelniku?
Typowy nabywca e-booka to osoba młoda w wieku 25-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkająca w dużym mieście – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Virtualo pod patronatem Biblioteki Analiz.
Najwięcej e-książek sprzedaje się w z województwie mazowieckim, małopolskim, śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim.
Ebooki kupują częściej mężczyźni, którzy w przypadku księgarni Virtualo stanowią 60 proc. klientów.
Co ciekawe, osoby czytające w formie elektronicznej czytają prawie trzy razy więcej niż tradycyjni czytelnicy – około 30 e-booków rocznie.
Najczęściej kupowane e-książki
Czytelnicy najchętniej kupują e-booki z kategorii kryminał i sensacja (19,5 proc. całościowej sprzedaży), literatura piękna (17 proc.), fantastyka (9,8 proc.), literatura faktu (5,8 proc.) oraz romans i erotyki (5,5 proc.) – takie wnioski płyną z danych Virtualo z trzech kwartałów br.
Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 roku są: Blackout Marc Elsberg, Gniew Zygmunta Miłoszewskiego, Marsjanin Andy Weir, Co nas nie zabije David Lagercrantz oraz Okularnik Katarzyny Bondy.
Prognozy
Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie nie napawają optymizmem, to rynek książki elektronicznej jest na fali wzrostu. Bieżący rok według prognoz Virtualo ma zakończyć się ponad 50 proc. wzrostem sprzedaży na rynku ebooków.
– Duży wpływ na rozwój rynku ma rosnąca popularność nowoczesnej, mobilnej formy czytania, ale również z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla e-czytelników – mówi Robert Rybski, prezes Virtualo.
Nie bez znaczenia jest także cena. Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie niższa. Średnia cena pojedynczego e-booka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30proc. tańsza od książki drukowanej.
Jak podkreślają sami dystrybutorzy oraz eksperci, rozwój rynku e-booków napotyka również bariery. Dwie główne, które niekorzystnie zakłócają dynamikę wzrostu sprzedaży ebooków w Polsce to wciąż zbyt wysoka stawka VAT oraz piractwo.
::
Fot. Fotolia / Andrey Popov