Esport w ramówkach TV
Nawet bez wsparcia wpływowych osób z pierwszych stron gazet, esport przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit, co czyni go świetnym “wypełnieniem” luki po nieodbywających się aktualnie wydarzeniach rozrywkowo - kulturalnych oraz sportowych. Transmisje na żywo śledzą dziesiątki tysięcy użytkowników. Są to liczby znacznie przekraczające pojemność największych hal widowiskowych na świecie.
Aktualnie, gdy kryzysowa sytuacja dotknęła praktycznie każdą dziedzinę rozrywki, kultury oraz sportu, stacje telewizyjne zmierzyły się z problemem wypełniania ramówki czasu antenowego. Sport elektroniczny wydaje się być idealnym uzupełnieniem tej luki. Esport posiada wiele alternatyw, które branża dostrzegła i zaczęła wdrażać, w momencie gdy kolejne wydarzenia były odwoływane lub przenoszone do Internetu. Jego największą zaletą jest brak potrzeby zbędnej interakcji. Rozgrywki nawet największego formatu nie muszą się odbywać w zamkniętych obiektach przy udziale widowni. Zawodnicy mierzą się na wirtualnym polu bitwy z zacisza własnego mieszkania, nie narażając siebie i innych na żadne ryzyko.
Kilka dni temu świat obiegła informacja, o tym że rozgrywki największej amerykańskiej ligi League of Legends (LCS) będą transmitowane na antenie ESPN – największej stacji telewizyjnej poświęconej tematyce sportowej w Stanach Zjednoczonych. Wyścigi F1 przeniosły się na wirtualne tory, które transmituje telewizja SkySports. Virtual GP Esports Series, tak brzmi oficjalna nazwa zawodów Formuły, został wydany ponieważ szukano alternatyw podczas wymuszonego braku sezonu 2020 F1. Mistrzostwa rozgrywane są w oficjalnej grze wideo z siatką 20 kierowców – wszyscy rywalizują na tym samym torze online w zaciszu własnego domu. Podobny ruch wykonało FOX Sports, współpracując z NASCAR i iRacing – zapewnia pierwszą w historii eNASCAR iRacing Pro Invitational Series. Z kolei Esport MotoGP Championship, zawody motocyklowe rozgrywane od 2017 roku trafiły na szklane ekrany za pośrednictwem brytyjskiej stacji BT Sports. BeIN Media Group, międzynarodowy nadawca telewizji płatnej, nabył prawa na wielu terytoriach do All at Home Gaming Cup – nowej esportowej ligi zorganizowanej przez francuską drużynę Ligue 1 Paris Saint-Germain.
W Polsce kanał motoryzacyjny MotoWizja 29 marca nadał pierwszą transmisję eNASCAR iRacing Pro Invitational Series – wyścigów samochodowych, w których udział biorą zawodowi kierowcy rajdowi, a od 2 kwietnia można oglądać relacje z polskiej esportowej ligi Republic of Simracers. Być może właśnie jesteśmy świadkami historii, w której wirtualne sporty na stałe zagoszczą w ramówkach mainstreamowych kanałów telewizyjnych. Pamiętajmy jednak, że od lat działają i cieszą się uznaniem kanały tematyczne poświęcone gamingowi takie jak Polsat Games, Ginx, E-SportTV czy Gametoon.
W ramówce Polsat Games znajdują się m.in. transmisje z rozgrywek esportowych, programy publicystyczne z udziałem twórców gier, show z gwiazdami Internetu oraz recenzje najnowszych tytułów i sprzętu. Obecnie, to na tym kanale można oglądać aktualnie trwający ESL Pro League czy europejska ligę League of Legends (LEC). Ponadto w stałej ofercie dla widzów znajduje się wiele programów poświęconych grom takich jak np. Rock w grach czy Level 7.
Ginx to kanał poświęcony tematyce gier video, komputerowych oraz mobilnych. Widz znajdzie tu również informacje związane esportem, recenzje i trailery ze świat gier, pokazy przedpremierowych, zapowiedzi a także relacje z targów takich jak. E3 w Los Angeles czy Gamescom w Kolonii w Niemczech.
Gametoon to kanał dla graczy i fanów rywalizacji esportowej. Na antenie stacji można znaleźć produkcje typu let’s play, podczas których youtuberzy i streamerzy grają w gry i komentują je na bieżąco. Ponadto, w Gametoonie pojawiają się zapowiedzi najnowszych gier i relacje z turniejów esportowych z całego świata. Stacja może się pochwalić współpracą z najważniejszymi wydawcami i producentami gier komputerowych w Polsce i na świecie, takimi jak: Activision Blizzard, EA, Ubisoft, Riot Games, czy 11bit studios. Kanał regularnie gości popularnych graczy i youtuberów. W ostatnich trzech miesiącach byli to m.in. Jakub Lothar Szygulski, NRGeek czy MrSetoKami. Widzowie mogli zobaczyć również Wojtka Łozo Łozowskiego, znanego prezentera telewizyjnego, muzyka, byłego członka zespołu Afromental i ex jurora The Voice of Poland. Obecnie kanał dostępny jest m.in u takich operatorów kablowych jak: UPC Polska, Orange, TOYA, Jambox, eTV, INEA, a także w serwisie rozrywki internetowej IPLA oraz ofercie WP Pilot – najpopularniejszej w Polsce platformy do oglądania telewizji online.
W ramówce stacji zagości nowa seria Gametoon Arena – cykl turniejów esportowych w gry takie jak Counter Strike :Global Offensive, Tekken 7 oraz mobilne – Brawl Stars i Clash Royale. Turnieje będą rozgrywane na nowopowstałej platformie Free for all*, której pomysłodawcą jest agencja gamingowa Fantasyexpo. Jej zaletą, jak sama nazwa wskazuje, jest możliwość zagrania w gry za darmo. Transmisje meczów – finały kwalifikacji oraz playoffy – dostępne będą na kanale GametoonPolska (https://www.twitch.tv/gametoonpolska/) w serwisie Twitch, a ich retransmisje na antenie stacji. Kilkumiesięczny cykl turniejów Gametoon Arena otrzyma w pełni profesjonalną oprawę realizatorską, a mecze skomentują znani komentatorzy. Dzięki temu fani esportu zyskają program, w którym zobaczą grę zawodników o różnym poziomie zaawansowania. Dla samych graczy z kolei niemałą frajdą będzie szansa pokazania się w telewizji i zaprezentowania swoich umiejętności sporej widowni, innej niż ta zgromadzona na Twitchu. Obecnie, gdy esport stał się praktycznie jedyną sportowej rywalizacji, której kontent może być produkowany na bieżąco, pozycja wydaje się być niezwykle ciekawa dla widza.
Stacje telewizyjne dysponują przede wszystkim archiwalnymi nagraniami turniejów esportowych. Wiosenny sezon esportowy w pewnym stopniu wypełni lukę w niektórych stacjach, jednak nie ma go jeszcze na tyle by wypełnił czas antenowy od rana do nocy. Jest to wyzwanie dla TV, ponieważ teraz, w momencie gdy sport tradycyjny przestał praktycznie istnieć, ramówki sportowe świecą pustkami i również żyją powtórkami, to esport daje tę szansę, by szybko zapewnić bieżący i aktualny kontent, który zadowoli wymagającego widza.
Platforma Free for all to nowe miejsce dla graczy ale również przestrzeń dla firm, które chciałyby stworzyć swój własny dedykowany turniej. Posiada ona możliwości stworzenia rozgrywek praktycznie w każdą dostępna grę. Dzięki doświadczeniu zdobytym podczas organizacji wielu rozgrywek oraz transmisji, Fantasyexpo zapewnia w pełni kompleksowy produkt, który może być pierwszym krokiem w esport dla wielu marek. Oprócz zorganizowania wspomnianych turniejów oferta obejmuje również stworzenie strony dedykowanej turniejowi, obsadę komentatorską, możliwość transmisji na każdej platformie streamingowej.
Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.