Ile sportu w esporcie? Obie branże zacieśniają współpracę

fot. ESE

Warning: A non-numeric value encountered in /home/klient.dhosting.pl/adpress/brief.pl/public_html/wp-content/themes/publisher/includes/func-review-rating.php on line 212

Warning: A non-numeric value encountered in /home/klient.dhosting.pl/adpress/brief.pl/public_html/wp-content/themes/publisher/includes/func-review-rating.php on line 213
250

Esport i sport do tej pory były branżami przenikającymi się i bardzo blisko współpracującymi w wielu obszarach. Sportowe kanały telewizyjne coraz częściej sięgają po transmisje wydarzeń esportowych, sekcje esportowe stały się już normą w klubach sportowych.

Z jednej strony Igrzyska Olimpijskie, mistrzostwa świata i Europy, turnieje Wielkiego Szlema czy rozgrywki międzynarodowe i kontynentalne: Liga Mistrzów, Euroliga, a z drugiej Mistrzostwa Świata w League of Legends, turnieje Major, Intel Extreme Master, turnieje ESL PRO, turnieje z serii DreamHack.

Globalne rozgrywki online z finałem w postaci wielkoformatowego eventu z udziałem najlepszych drużyn, tysięcznej publiczności, transmisji w Internecie i coraz częściej w kanałach sportowych. Dodatkowo atrakcje dla fanów, imprezy,  towarzyszące targi to przykładowy model budowania pozycji esportu, dla którego wzorem były eventy sportowe.

Drugim z elementów dynamicznego rozwoju esportu było tworzenie formatów wzorowanych na sprawdzonych od lat sportowych konceptach. Przełomową okazała się inicjatywa kanału sportowego ESPN Sports oraz firmy Blizzard. Owocem współpracy kanału sportowego i jednej z największych firm gamingowych było wykreowanie projektu wzorowanego na sportowych rozgrywkach NCAA.

Advertisement

Rozgrywki „Heroes of the Dorm” były jednym z najważniejszych przykładów komercjalizacji esportu, pokazały, że esport może być ciekawym formatem telewizyjnym i eventowym, którego finały transmitowane na żywo w ESPN Sport zyskały pod wpływem oglądalności popularność i zainteresowanie sponsorów porównywalne do słynnych rozgrywek NCAA March Madness.

Rozwój i popularność „Heroes of the Dorm” sprawiły, że esport podobnie jak futbol amerykański, koszykówka, baseball czy hokej stał się dyscypliną, w której rywalizują amerykańscy studenci. Oczywiście dynamiczny rozwój sprawił, że branża esportowa w Stanach Zjednoczonych i na świecie zyskała duże grono przeciwników, uznających, że gry na komputerze i zawodów w tej dziecinie nie można uznać za coś porównywalnego do NBA, Igrzysk Olimpijskich czy piłkarskiego mundialu. Esport zyskał duże grono przeciwników wśród znanych ekspertów i komentatorów sportu. Wielu z nich zmieniło dość szybko zdanie kiedy w organizacje esportowe, wydarzenia czy esportowe rozgrywki ligowe zaczęli inwestować znani amerykański sportowcy, ale także muzycy i aktorzy. Michael Jordan, Magic Johnson, Steph Curry, Shaquille O’Neal, Ricky Fox, Jennifer Lopez, Marshawn Lynch, Michael Strahan czy Ashton Kutcher.

 

Kolejnym krokiem były inwestycje w branżę esportową właścicieli. To jeszcze bardziej związało obie branże. Pionierami w tym obszarze byli Robert Kraft – jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci w biznesie sportowym – właściciel New England Patriots, czy Mark Cuban, bardzo znany w USA biznesmen i inwestor technologiczny, od lat właściciel klubu NBA Dallas Mavericks. Z jednej strony tworzone były sekcje w grach ściśle związanych z dyscyplinami sportowymi jak FIFA, NBA2K, czy NFL Madden. Jednak z czasem kluby sportowe postawiły też na najpopularniejsze esportowe tytuły jak League of Legends czy CS:GO. Wielokrotni Mistrzowie NBA Golden State Warriors zakontraktowali dywizje LOL.

Trend synergii esportu i sport szybko trafił na podatny grunt w Europie. Krokiem mistrzów NBA poszedł znany z Bundesligi klub Schalke 04 Gelsenkirchen, kontraktując zespół League of Legends w najważniejszych europejskich rozgrywkach LOL – LEC.

Trend ten silnie rozwinął się w Polsce. Legia Warszawa jako polski klub sportowy powołała sekcję esportową. Na esport postawiła też Wisła Płock, tworząc dywizję w LOL i CS:GO oraz tradycyjnie w FIFA, podobnie jak aktualni Mistrzowie Polski – Piast Gliwice, zespół w latach 2017-2019 posiadał składy w CS:GO, LOL, Rocket League i FIFA. W połowie 2019 zawodników CS:GO zakontraktowała Wisła Kraków.

Po niespełna trzech latach synergia esportu i sportu stała się zjawiskiem naturalnym. Normą w przypadku klubów piłkarskich jest dziś posiadanie sekcji FIFA, dodatkowo największe ligi jak NBA, NFL, Premier League, Budnesliga czy rodzima Ekstraklasa już posiadają swoje esportowe odpowiedniki.

Wzorem kolegów zza oceanu w esport inwestują też najlepsi piłkarze i sportowy z Europy. Reprezentant Francji i Mistrz Świata z 2018 – Antoine Griezmann stworzył własną organizację – Grizi Esport.

 

Wcześniej, bo już w 2017 roku z eportem związał się kolega klubowy Griezmanna z FC Barcelony – Gerard Pique, Jego organizacja Football.Pro, współpracuje blisko z japońską firmą Konami, odpowiedzialną za serię Pro Evolution Soccer. W esport zainwestował także Gareth Bale, piłkarz Realu Madryt i reprezentacji Walii, został twarzą projektu organizacji esportowej Ellevens Esports. Z esportem silnie związany jest także Frenando Alonso, dwukrotny mistrz Formula1, zainwestował w Motorsport Games, oraz został ambasadorem cyklu turniejów simracingowych organizowanych przez jednego z producentów akcesoriów gamingowych.

Esport odgrywa ważną rolę w promocji i marketingu klubów sportowych. Paris Saint-Germain F.C, które jest jednym z pionierów esportu we Francji, w dniu meczu organizuje turnieje dla najmłodszych kibiców. Klub znany jest też z wdrażania nowych inicjatyw i eksperymentowania z esportem. Jak pierwszy zespół we francuskiej League 1 stworzył profesjonalną organizację esportową, powiązaną biznesowo z klubem, rywalizującą w takich tytułach w LOL, Dota 2 i Rocket League, a ostatni w cieszącej się dużą popularności wśród najmłodszych grze Browl Stars.

Silną pozycję w esporcie ma także popularna Barca. Kluby w tracie rozgrywek sportowych organizuje „showmatche” z udziałem esportowców i zawodników sekcji sportowych, kampanie marketingowe i promocyjne. Ponadto zawodnicy esportowej sekcji FC Barcelony z Rocket League i PES wspólnie z piłkarzami biorą udział w tournée po Azji i Ameryce Południowej.

Analizowane powyżej przykłady pokazują jak silnie w ostatnich latach, przenikają się środowiska sportowe i esportowe . Dla sportu esport stał się kolejnym z pól dotarcia do młodszego atrakcyjnego pokolenia fanów, z kolei dla esportu sport stanowi genialną platformę wizerunkową z milionowymi zasięgami, wręcz z miliardowymi zasięgami w Social Media.

Przedłużająca się pandemia sprawi, ze organizacje sportowe będą częściej sięgały po esport jako kanał komunikacji z fanami, dający możliwość realizacji świadczeń marketingowych i sponsoringowych. Trwający kryzys zmieni także podejście do budowania strategii marketingowych, sponsoringowych przez organizacje sportowe i jeszcze bardziej zacieśni współpracę ze środowiskiem esportowym.