Instagram: poradnik dla początkujących użytkowników biznesowych

Instagram to w tej chwili najbardziej dynamicznie rozwijające się medium na świecie. Niedawno przekroczył miliard użytkowników globalnie, w Polsce korzysta z niego około 6 milionów osób każdego miesiąca (na 27 milionów internautów w naszym kraju). Nic dziwnego, że wiele osób i marek próbuje wykorzystać jego potencjał. Jeśli należysz do tej grupy i chcesz zintensyfikować swoje […]

Instagram to w tej chwili najbardziej dynamicznie rozwijające się medium na świecie. Niedawno przekroczył miliard użytkowników globalnie, w Polsce korzysta z niego około 6 milionów osób każdego miesiąca (na 27 milionów internautów w naszym kraju). Nic dziwnego, że wiele osób i marek próbuje wykorzystać jego potencjał. Jeśli należysz do tej grupy i chcesz zintensyfikować swoje działania na Instagramie, to poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zacząć.

 

Instagram to przede wszystkim medium opierające się o treści wizualne. Pomimo, że do każdego zdjęcia możemy dodać opis, to prawda jest taka, że to nie on przyciąga uwagę użytkowników. Jakie zatem powinny być zdjęcia, które zamieszczasz na Instagramie?

– najlepiej sprawdza się format kwadratowy (1:1, np. 800x800px) lub portretowy (4:5). Pamiętaj, że ponad 90 procent czasu korzystania z telefonu komórkowego, który jest głównym narzędziem do przeglądania treści na Instagramie, to trzymanie go jedną ręką w pozycji wertykalnej.

– nie przesadzaj z filtrami. Bardzo kuszące jest dodanie mocnego filtra do zdjęcia, aby mocniej przykuwało wzrok, ale odbiorcy Twoich treści inaczej to zinterpretują – mogą uznać to jako nadmierne koloryzowanie i wyczują fałsz w Twoich działaniach. Badania pokazują, że największe zaangażowanie zdobywają zdjęcia bez filtrów i dużego retuszu.

– jeśli chcesz dodać więcej niż jedno zdjęcie to masz możliwość stworzenia galerii kilku zdjęć, które użytkownicy będą mogli przeglądać poprzez przesuwając palcem w prawo lub lewo (swipe). Sugeruję jednak, abyś nie tworzył jednej galerii z 15 zdjęciami, ale 5 galerii z 3 zdjęciami. Zawsze to 5 postów, a nie jeden, poza tym im większa galeria, tym mniejsza szansa, że użytkownicy dojdą w niej do ostatniego zdjęcia.

To, że Twój profil nie ma obserwujących nie znaczy, że nie możesz ich zdobyć organicznie. Jeśli tworzysz ciekawe treści (czyt. ładne dla oka zdjęcia i wideo) to dodając do nich odpowiednie hashtagi umożliwisz innym ich odnalezienie razem z Twoim profilem. Do wyszukiwania treści na Instagramie służy zakładka „eksploruj”, z której korzysta każdego dnia 150 milionów użytkowników serwisu.

Jakich hashtagów używać? Ile powinno być przy jednym materiale? O tym opowiadam w poniższym materiale wideo.

 

Sprzedajesz swoje produkty poprzez sklep online? Możesz dodać ich oznaczenia do swoich postów. Bardzo ważne jest to, aby Twoje konto na Instagramie było nie prywatne, ale biznesowe. Dzięki temu dostaniesz dostęp do statystyk swoich treści i obserwujących, ale również będziesz mógł korzystać z narzędzi do sprzedaży na Instagramie. Cały proces implementacji znajdziesz na poniższej stronie: https://business.instagram.com/a/shopping-on-instagram

 

Jeśli posiadasz już fan page na Facebooku dla swojej marki, to koniecznie połącz go z kontem na Instagramie. Umożliwi to łatwiejsze udostępnianie treści z Instagrama na Facebooka, ale przede wszystkim będziesz mógł się promować reklamami na obu serwisach. Wystarczy, że podczas tworzenia reklam na Facebooku zaznaczysz Instagram jako dodatkowe miejsce ich wyświetlania. Oczywiście możesz też reklamować się wyłącznie na Instagramie, wyłączając reklamy na Facebooku.

 

Bardzo ważnym narzędziem w komunikacji na Instagramie są tak zwane Stories. Pierwszym serwisem, aplikacją, która zaczęła je wykorzystywać był Snapchat. Jednak Facebook z Instagramem szybko adoptowali ten sposób komunikacji na własne potrzeby i obecnie Instagram Stories mają ponad 400 milionów użytkowników dziennie, ponad dwa razy więcej niż na Snapchacie.

Czym są Stories? To krótkie wiadomości multimedialne (zdjęcia, wideo), które są widoczne przez 24 godziny, po czym znikają. Mają wiele funkcji takich jak dodawanie hashtagów, gifów, tekstów, animacji, masek i wiele, wiele innych. Dzięki temu pozwalają użytkownikom (jak również markom) na dużą dozę kreatywności. Stories idealnie nadają się do pokazywania codziennego życia w Twojej firmie, pokazywania tak zwanego backstage’u działalności. Hashtagi, które do nich dodajesz są też widoczne w zakładce eksploruj, o której pisałem wyżej, więc również są szansą na zdobycie nowych obserwujących.

Na temat Instagram Stories, jak również najczęściej popełnianych błędów w działaniach na Instagramie napiszę w osobnych wpisach. Dlatego też zachęcam do obserwowania Brief.pl jak również mojego bloga www.whysosocial.pl.

Specjalista social media z ponad 10 letnim doświadczeniem. Autor bloga whysosocial.pl oraz książki "Zrozumieć social media". Doświadczenie zbierał zarówno w agencjach kreatywnych jak również czołowych polskich mediach cyfrowych.

Artur Roguski