Jak prowadzić działania na Instagramie: 4 porady
Instagram z ponad miliardem użytkowników globalnie jest jednym z ulubionych serwisów społecznościowych nie tylko przeciętnych użytkowników, influencerów czy celebrytów, ale również marketerów. Niemal każda usługa czy produkt z kategorii FMCG może być skutecznie promowana właśnie na Instagramie. Na temat tego jak to robić skutecznie powstało wiele rozbudowanych ebooków. W tym wpisie skupię się na najważniejszych, podstawowych aspektach działań marketingowych i contentowych.
Musisz być świadomy tego, że Instagram ciągle się zmienia – jest wzbogacany o nowe funkcje, które z czasem zmieniają sposób w jaki korzystają z niego użytkownicy. Dla przykładu dodanie funkcji Instagram Stories znacząco zmniejszyło zasięgi i zaangażowanie tradycyjnych postów. Również hashtagi dodawane do postów stały się mało skutecznym sposobem na zyskanie zasięgu.
Profil na Instagramie
Przede wszystkim powinien być odpowiednio uzupełniony o bio (limit 150 znaków), które informuje o rodzaju Twojej działalności. Nie możesz też sobie pozwolić na publikowanie słabej treści. Nowi użytkownicy, którzy odwiedzą profil, przeglądają ostatnie kilkadziesiąt postów i na ich podstawie decydują czy będą go obserwować. Dlatego niezmiernie ważny jest pomysł na zdjęcia oraz ich układ na przykład w formacie kolażu.
Instagram przestał też być platformą, na którą wystarczyło „wrzucić” cokolwiek w ciągu dnia żeby osiągnąć zadowalające wyniki. Również użytkownicy aplikacji stali się bardzo wybredni i staranie dobierają konta, które obserwują.
Jeśli profil na Instagramie chcesz na poważnie wykorzystywać w promocji to koniecznie w ustawieniach przełącz profil na biznesowy. Dzięki temu zyskasz dostęp do statystyk postów i stories jak również będziesz mógł promować swoje posty (po połączeniu konta na Instagramie z fan pagem na Facebooku).
Dobre zdjęcie na Instagramie, czyli…
Przede wszystkim pamiętaj, że im bardziej się przyłożysz przy robieniu zdjęcia, tym lepszy osiągnie efekt na Instagramie. Niestety ciągle widzę w postach zdjęcia, które desperacko ktoś próbuje uratować filtrami czy ustawieniami jasności, kontrastu itp. Na koniec wychodzi z tego mała poczwara, która nie ma szans na zdobycie uznania odbiorców w postaci polubień i komentarzy.
Pamiętaj o kadrowaniu oraz wymiarach zdjęcia (kwadrat 1:1 lub portretowe 4:5). Zdjęcia w tradycyjnych wymiarach i formacie prostokątnym mają zdecydowanie mniejsze wskaźniki zaangażowania.
Warto też publikować galerie, czyli kilka zdjęć i wideo w jednym poście. Dzięki temu posty uzyskują większy zasięg oraz zaangażowanie. Szczególnie w branży modowej ma to uzasadnienie gdy na pierwszym zdjęciu pokazujesz całą stylizacje, a na każdym kolejnym poszczególne detale takie jak torebka, zegarek czy buty. Użytkownicy mają sposobność dokładniej zapoznać się z produktem.
Zobacz też: Jak korzystać z grup na Facebooku? Poradnik
Kreatywne Instagram Stories
Wspomniałem na początku, że stories zabrało wyświetlenia postom na Instagramie. Nic dziwnego skoro są bardziej dynamiczne, spontaniczne i dają więcej możliwości. Oprócz filtrów opartych o rzeczywistość rozszerzoną czy narzędzi do edycji tekstu dużą popularnością cieszą się też naklejki. Dzięki nim możesz angażować obserwujących ankietami, pytaniami otwartymi czy quizami. Otrzymasz w ten sposób wartościową informację zwrotną na temat swojego produktu bądź usługi.
W przeciwieństwie do postów możesz publikować w ciągu doby zdecydowanie więcej stories i w ten sposób mieć częstszy kontakt ze swoimi obserwującymi. Dbanie o kontakt między tobą, a Twoimi odbiorcami może być opłacalne na dłuższą metę. Lojalni odbiorcy zaczną częściej zaglądać na Twój profil i zostawią więcej like na Instagramie. Jednak nie powinieneś jednocześnie umieszczać kilku czy kilkunastu stories w krótkim czasie. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest rozłożenie ich na cały dzień. W ten sposób dotrzesz do szerszej publiki.
Przeczytaj: Strategia prowadzenia konta na Instagramie
Jak zdobyć obserwujących na Instagramie?
Nie jest to tak łatwe jak parę lat temu. Użytkownicy, jak już napisałem powyżej, stali się bardzo wybredni. Również płatne kampanie nie przynoszą tak dobrych rezultatów jak kiedyś. Jedną z najskuteczniejszych metod jest współpraca z influencerami oraz wzajemne polecanie się z innymi profilami. Ciekawym rozwiązaniem są również relacje na żywo robione w duetach (ekran podzielony na dwóch uczestników, relacja pojawia się na obu profilach).
Jeśli prowadzisz mały lub średni biznes, na przykład osiedlowy sklep lub kawiarnię, to możesz zacząć komentować posty osób, które znajdują się w twojej okolicy bądź ich treść dotyczy tematu, którym się zajmujesz (w przypadku kawiarni będą to posty dotyczące kawy). Pamiętaj jednak, aby takie komentarze miały sens, zgłębiały jakiś temat. Unikaj wypisywania tekstów w stylu „Świetne zdjęcie. Pozdrawiam” czy „Fajny profil. Zapraszam do mnie”. Jest to czasochłonne działanie, jednak jeśli dopiero zaczynasz swoje działania na Instagramie to pamiętaj, że każdy fan jest na wagę złota. Dlaczego? Ponieważ najtrudniej jest zdobyć ich pierwsze kilkaset czy kilka tysięcy. Jednak dalej jest już z górki ponieważ działa dowód społecznej słuszności (skoro obserwuje ich tak dużo osób, to pewnie i ja powinienem).
A na koniec kilka ciekawostek i cennych porad dotyczących Instagrama:
- w jednym poście możesz dać do 30 hashtagów
- jako konto możesz obserwować do 7500 kont
- nie korzystaj z automatycznych systemów do komentowania oraz zdobywania fanów – ryzykujesz banem od Instagrama za takie praktyki
- wymiary grafik i wideo do Instagram Stories to 1080×1920 pikseli
- powyżej 10 tysięcy obserwujących możesz otrzymać możliwość linkowania Stories do wybranej strony WWW
Przeczytaj również: Jak zdobyć tysiąc fanów na Facebooku?