Podejście inwestorów do esportu i gier. W co warto inwestować?

8 lipca odbyła się konferencja Esport Gaming Forum. W ramach podsumowania Brief Esports prezentuje podsumowanie poszczególnych paneli. W co warto inwestować?

Co zyskuje, a co traci na wartości? Jak fundusze inwestycyjne postrzegają sytuację na rynku esportu i gier?

Na te pytania starali się odpowiedzieć eksperci, z którymi rozmawiała Katarzyna Dąbrowska.

Paul Bragiel (SMOK Ventures): Czas pandemii spowodował wydłużenie procesu wyboru inwestycji. Dotyczy to  przede wszystkim zespołów z którymi do tej pory nie działaliśmy i osobiście nie znamy. Ciężko jest zainwestować w osobę bez osobistego jej poznania. Z drugiej strony, z ludzmi z którymi wcześniej współpracowaliśmy teraz rozwijamy współpracę. Czas pandemii nie jest zły do inwestowania w esport. W branży start-upów bardzo ważne jest doświadczenie i współpracownicy. Jeśli jesteście jeszcze startupem, ale macie doświadczenie w branży, plan na 18 do 24 miesięcy, to inwestorzy mogą być zainteresowani. Zwracać należy uwagę na rzeczy, które wywołują niepokój wśród inwestorów – całość udziałów w rękach jednej osoby, rotacja pracowników, czy brak planu inwestycyjnego. Tworzy to chaos i niebezpieczeństwo w postaci rozpadu firmy, gdy jedna osoba odejdzie lub będzie miała inną wizję. Mam duże doświadczenie w inwestowaniu w gaming, jednak esport dla nas nowość. Działamy na tym rynku dopiero od 6 miesięcy. W zeszłym roku widzieliśmy wysyp firm i organizacji, które nie miały żadnego doświadczenia i jakość ich też była wątpliwa. Teraz jest znacznie lepiej. Ciągle badamy możliwości monetyzacji w tym segmencie. Inwestowanie zaczynamy od małych kroków i  sprawdzamy rynek. Nie chodzi tylko o pieniądze, ale także o doświadczenie. Dzięki temu możemy uzyskać najlepsze efekty w inwestowaniu.

Zdecydowanie jestem za inwestowaniem w startupy. Rynek esportu i gier, jest w stanie przynieść  duże zwroty przy dobrym wyborze. Jednym słowem o rynku: płynny.

Mariusz Gąsiewski (Google for Startups): Ostatnie miesiące były dobre dla szczególnie dla mobile gamingu. Pandemia dobrze działa na obroty firm zajmujących się tą dziedziną. Na początku inwestorzy byli trochę wycofani, natomiast teraz widać ruch i przyspieszenie tempa. Pokazuje to również giełda, na której developerzy gier osiągają coraz lepsze wyniki. Obecnie rozwój gier i przychodów widać na wznoszących rynkach takich jak Indie, czy Azja Południowo-Wschodnia, ale również Polska. Pamiętajmy jednak, że jest to coraz bardziej wymagająca branża. Minęły czasy, kiedy dalo się stworzyć grę w kilka osób, pracując po godzinach – konkurencja jest bardzo duża. Inwestorzy szukają partnerów zorientowanych biznesowo. Mobilne gry nie są zwykle związane w tradycyjny sposób z dużymi tytułami, jednocześnie widać znaczny wzrost mobilnych tytułów esportowych. Coraz więcej marek chce być powiązanych z esportem. Urządzenia mobilne tworzą nowe możliwości reklamowania w grach i aplikacjach. Jest to nowe narzędzie dla marek. Jednocześnie widać też duże zainteresowanie inwestorów drużynami esportowymi. Jednym słowem o rynku: rollercoaster

Podsumowanie Brief Esports:

  • Najbardziej poszukiwane przez fundusze inwestycyjne wydają się narzędzia informatyczne zorientowane na uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję
  • Rynek się zmienia, VC poszukują nowych projektów, ale wciąż brakuje produktów wysokiej jakości do zainwestowania
  • Pomysłem inwestycyjnem jest również drużyna/organizacja esportowa jako kanał komunikacji marketingowej
  • Dynamicznie rozwija się też rynek aren esportowych, jako lokalnych miejsc spotkań graczy
  • Wciąż duże możliwości są w projektach zorientowanych na tworzenie / agregowanie treści

W ramach Brief Esports podsumowujemy wszystkie istotne panele konferencji Esport Gaming Forum 2020

Jaka przyszłość czeka wydarzenia i areny esportowe?

Na Brief Esports regularnie piszemy o wschodzących start-upach esportowych

Streamcoi – polska technologia, która rewolucjonizuje zarządzanie streamerami na całym świecie

Rynek dóbr cyfrowych rośnie szybciej niż rynek esportowy, a nadwiślańska spółka chce odgrywać w nim znaczącą rolę

Startup inSTREAMLY z finansowaniem od SMOK Ventures

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF