Jak szybki i niezawodny hosting może pomóc w marketingu internetowym?
Hosting może mieć wpływ na efektywność działań marketingowych prowadzonych online. Czy wiesz, na jakie kwestie zwrócić uwagę, aby zapewnić sobie jak najlepsze warunki do prowadzenia skutecznych kampanii?
Kiedy mówi się o hostingu, to akcentowany jest przede wszystkim jego wpływ na szybkość działania strony. Niekiedy wspomina się także o tym, że podczas dużego zainteresowania stroną, to właśnie hosting może okazać się wąskim gardłem – doprowadzając do trudności z wyświetlaniem strony. Często porusza się temat hostingu w kontekście kosztów, jakie trzeba ponieść podczas utrzymywania strony internetowej.
Jednak rzadko kiedy mówi się o tym, że odpowiednie parametry serwera są także bardzo istotne z perspektywy marketingu internetowego. A prawda jest taka, że to właśnie od hostingu mogą pośrednio zależeć Twoje sukcesy w promowaniu strony. Zobacz, w jaki sposób dobry serwer może wpłynąć na działania marketingowe.
Konwersja może zależeć od hostingu
Skuteczność kampanii marketingowych mierzy się m.in. za pomocą współczynnika konwersji. Pod tym pojęciem kryje się liczba wykonanych pożądanych akcji przez użytkowników w stosunku do liczby osób, które zapoznały się z ofertą na Twojej stronie. W związku z tym, jeżeli współczynnik ten wynosi 10%, może to oznaczać, że np. na 100 osób odwiedzających witrynę, 10 osób np. dokonało zakupu, założyło konto lub zapisało się do newslettera (w zależności od ustalonego celu konwersji).
Konwersja może być ustalana na różne sposoby. Pożądanym celem może być zapisanie się do newslettera, a może chodzić o sprzedaż produktu w sklepie. Jak się zapewne domyślasz – im wyższy współczynnik konwersji, tym wyższa skuteczność działań marketingowych.
A co ma do tego wszystkiego hosting? Otóż, może on mieć duży wpływ na to, czy dany użytkownik wykona pożądaną akcję, odwiedzając stronę lub widząc reklamę w wyszukiwarce. Od parametrów hostingu zależy bowiem w dużej mierze szybkość strony – a ona ma wpływ na UX (User Experience), czyli doświadczenie użytkownika. Ta z kolei przekłada się na konwersję.
To nie powinno być dla Ciebie zaskoczeniem – im dłużej strona się ładuje, tym większa szansa, że użytkownik po prostu sobie ją “odpuści”, zwiększając tzw. bounce rate. Tak samo będzie w przypadku wyświetlenia się jakichkolwiek błędów na stronie lub przy trudnościach z ładowaniem niektórych elementów graficznych.
Być może wcześniej nie przyszło Ci to do głowy, ale hosting może mieć wpływ także na skuteczność kampanii reklamowych w Google Ads. Dlaczego? Otóż Google w kampaniach linków sponsorowanych także premiuje strony o wysokiej jakości – a jednym z czynników mających wpływ na ten parametr jest właśnie szybkość ładowania.
Pamiętaj, że 53% użytkowników odrzuci stronę, która będzie ładować się dłużej niż 3 sekundy. Oczywiście wiele zależy od samego kodu źródłowego strony, jednak czy możesz sobie pozwolić na to, aby hosting – zamiast pomóc – generował kolejne milisekundy lub nawet sekundy opóźnień?
Serwer a pozycjonowanie
Aby zwiększyć swoją widoczność w Internecie stosuje się szeroko pojęte SEO, czyli pozycjonowanie. Na pozycję strony w wyszukiwarce wpływ ma bardzo dużo czynników. Czy wiesz o tym, że jednym z takich elementów jest właśnie hosting?
Jednym z czynników branych pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek jest szybkość ładowania strony. Wiesz już o tym, że to właśnie hosting jest jedną ze składowych, które mają wpływ na to, jak szybko wyświetli się dana witryna internetowa – im szybciej, tym lepiej dla Twojej pozycji w rankingu. Jednak to nie wszystko.
Algorytmy biorą pod uwagę także to, jak często Twoja strona jest nieosiągalna dla odwiedzających. Jeżeli jest ona często niedostępna – np. przez prace administracyjne, to może to zaszkodzić pozycji w wyszukiwarce. Wiedz o tym, że to właśnie wysoki uptime – czyli czas nieprzerwanej pracy serwerów – jest w stanie uchronić Cię przed problemami z częstą niedostępnością strony dla robotów Google’a.
Istotna jest także kwestia lokalizacji hostingu. Jeżeli planujesz swoją ekspansję na rynku polskim, to najlepiej sprawdzi się serwer umiejscowiony u nas w kraju. W ten sposób możesz liczyć na szybką reakcję ze strony hostingu. Miej przy tym na uwadze, że podczas wyszukiwania lokalnego nie bez znaczenia jest także polski adres IP serwera. Wyszukiwarka analizuje geolokalizację i uwzględnia ją podczas ustalania pozycji w rankingu.
Hosting a maile
Czy hosting może zaburzyć Twoją komunikację z klientem? Okazuje się, że tak. Niekiedy Twoi kontrahenci lub klienci mogą nie otrzymać wysyłanej wiadomość. Wysłany przez Ciebie e-mail po prostu wpadnie do SPAMu. Dlaczego tak się dzieje?
Coś takiego może mieć miejsce, jeżeli korzystasz ze skrzynki e-mailowej umieszczonej na hostingu, który nie cieszy się renomą. Jeżeli masz pecha i korzystasz właśnie z takiego adresu IP, to serwer odbiorcy od razu zakwalifikuje Cię do wiadomości niebezpiecznych.
Jak się przed tym przestrzec? Przede wszystkim korzystać z serwerów, które oferują rozwiązania zabezpieczające pocztę elektroniczną. Technologie takie jak SPF, DKIM czy DMARC, chronią Twoją pocztę przed wysyłaniem nieautoryzowanych wiadomości. Świadczy to nie tylko o wysokim standardzie hostingu w kontekście stosowanych zabezpieczeń – przede wszystkim zmniejsza to ryzyko, że serwer zostanie zakwalifikowany jako spamowy.
Bezpieczeństwo danych na serwerze a działania marketingowe
Jeżeli już jesteśmy przy temacie zabezpieczeń – nie można nie wspomnieć o kwestiach zabezpieczeń oferowanych przez hostingi. Jednym z nich jest certyfikat bezpieczeństwa SSL, który jest wykorzystywany do weryfikacji bezpieczeństwa strony internetowej przez przeglądarkę odwiedzającego. Dobrze, aby hosting umożliwiał także bezpłatne wystawienie i instalację takiego certyfikatu (a także jego odnawianie).
Dlaczego to takie ważne? Otóż, jeżeli na Twojej stronie jest zainstalowany SSL, to odbiorca będzie w stanie ją bezpiecznie wyświetlić – bez komunikatu o niezabezpieczonym połączeniu. To także ma wpływ na skuteczność kampanii płatnych oraz pozycjonowania Twojej strony.
Zwróć także uwagę na temat bezpieczeństwa w kontekście ochrony danych osobowych. Pamiętaj, że prowadząc działania marketingowe, przetwarzasz dane osobowe użytkowników. Musisz zadbać o ich odpowiednie zabezpieczenie. Jeżeli przechowujesz je na serwerze, powinien on:
- być odpowiednio zabezpieczony przed nieautoryzowanym dostępem
- umożliwiać szybki dostęp do backupu – np. po awarii lub przypadkowym usunięciu danych.
Szybki i wygodny dostęp do backupu może uchronić Cię przed konsekwencjami usunięcia ważnych danych – w tym administrowanych przez Ciebie danych osobowych
Jak wybrać hosting wspomagający działania marketingowe?
Widzisz już, że hosting jest istotnym czynnikiem także w kontekście prowadzenia marketingu internetowego. Jeżeli chcesz zwiększyć skuteczność działań promocyjnych w sieci, to koniecznie zdecyduj się na hosting:
- szybki – możesz to ocenić, analizując poszczególne parametry serwera. Zwróć uwagę na CPU (min. 1 rdzeń/1 GHz), pamięć operacyjną RAM (min. 1 GB RAM), typ dysków (SSD lub SSD NVMe są od kilkunastu do kilkudziesięciu razy szybsze od talerzowych HDD). Oprócz tego zobacz, czy hosting oferuje najnowszą wersję PHP, silniki pamięci podręcznej Redis lub Memcached oraz system oprogramowania serwera LiteSpeed.
- wydajny – uważaj na wszelkiego rodzaju limity, mogące mieć wpływ na ograniczenie wyświetlania Twojej strony. Wysoki limit miesięcznego transferu (przynajmniej 200 GB – a najlepiej bez limitu) oraz limit dotyczący jednoczesnych połączeń PHP (10 to absolutne minimum) mogą uchronić stronę przed jej “wysypaniem się” przy dużym zainteresowaniu.
- bezpieczny – powinien umożliwiać instalację certyfikatu SSL, zapewniać ochronę poczty elektronicznej (wspomniane już technologie SPF, DKIM czy DMARC, ale także korzystanie z list RBL i DNSBL, skupiających spamerskie adresy IP oraz domeny).
- solidny – oferując wysoki uptime (czyli dostępność usługi). Umowa zawierająca SLA, czyli Service Level Agreement, zobowiązuje dostawcę usług hostingowych do zapewnienia dostępności serwera na określonym poziomie (np. 99,9 proc. w skali miesiąca).
Podczas wyboru serwera zwróć uwagę na tych kilka czynników. Dzięki temu zwiększysz szansę na osiągnięcie dobrych wyników w prowadzonych kampaniach. Pamiętaj, że serwer nie powinien być dla Ciebie ograniczeniem – więc dokładnie przyjrzyj się jego parametrom, zanim zdecydujesz się na daną ofertę.
Autor:
Mateusz Mazurek – Przedsiębiorca internetowy. Solopreneur. Wydawca i autor blogów. Twórca projektów internetowych, z których jednym jest ranking Jak Wybrać Hosting, w ramach którego testuje, sprawdza i recenzuje oferty hostingowe oraz pomaga wybrać serwer dla każdej działalności online – od hobbystycznego bloga po międzynarodowy e-commerce.