Jak Polacy korzystają ze smartfonów?

Popularność urządzeń mobilnych w Polsce wciąż rośnie. Według raportu przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie firmy Eniro, 9,4 mln osób posiada smartfona, z tabletów zaś korzysta 3,1 mln Polaków. Najbardziej popularnym systemem operacyjnym jest Android.
Chociaż komputer jest najchętniej wybieranym narzędziem w celu skorzystania z internetu – 96 proc. badanych używa go codziennie lub prawie codziennie, popularność smartfonów jest niewiele mniejsza. Posiadacze smartfonów korzystają ze swoich urządzeń głównie w domu, w drodze i w pracy. Wśród najczęściej wybieranych celów przeglądania internetu w smartfonie odnaleźć można m.in. czytanie wiadomości, odbieranie i wysyłanie e-maili, poszukiwanie informacji i danych z różnych dziedzin oraz używanie nawigacji i lokalizatorów usług mapowych. Co ciekawe, aż 63 proc. badanych poszukujących konkretnych danych (m.in. adres czy dane kontaktowe) dotyczących interesującej ich firmy, w przypadku braku pożądanej informacji zwraca się do konkurencji.
W przypadku tabletów sytuacja wygląda trochę inaczej. Przeważająca liczba osób korzysta z tego rodzaju urządzeń w domu, a użytkownicy zapytani o cele przeglądania internetu za pomocą tabletów wymieniają przede wszystkim odbieranie i wysyłanie e-maili, czytanie wiadomości oraz oglądanie filmów. Znacząca wydaje się być różnica w wykorzystaniu smartfonów i tabletów w celu poszukiwania informacji na temat rozkładu jazdy środków komunikacji miejskiej. Zdaniem redakcji rozbieżności te mogą wskazywać na odmienne postrzeganie przeznaczenia urządzeń mobilnych – tablet może być traktowany jako zamiennik komputera, podczas gdy smartfon, dzięki swojej poręczności, jest częściej używany poza domem.
Warto również zwrócić uwagę na wyniki dotyczące pobierania aplikacji. Choć z tej możliwości smartfonów korzysta zdecydowana większość użytkowników (88 proc.), zaledwie 29 proc. osób zdecydowało się za aplikację zapłacić. Najczęściej wybieraną formą zapłaty (30 proc.) okazał się być sms.
Coraz modniejsze stają się nowe sposoby korzystania ze smartfona. Wśród nich największą popularnością cieszą się te, dające wymierne korzyści – otrzymywanie zniżek do wykorzystania w sklepie czy zbieranie punktów lojalnościowych. Stosowanie smartfona jako sposobu identyfikacji (np. dowód osobisty) jest przez badanych wskazywane najrzadziej.
Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI. Wzięło w nim udział 542 posiadaczy smartfonów, mieszkających Polsce, w wieku 18-65 lat.