...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak polskie marki radzą sobie na YouTubie?

YouTube przyciąga zarówno widzów, marki i reklamodawców. Z roku na rok zwiększa się poziom subskrybentów, odsłon, kanałów oraz inwestycji w ten kanał komunikacji. Polska pod tym kątem nie odbiega od globalnych trendów.

YouTube to światowy lider pośród serwisów video. Miliard użytkowników na całym świecie ogląda tam setki milionów godzin filmów, każdego dnia. Wśród nich znajdują się także te tworzone przez firmy.

Treści tworzone i współtworzone przez marki mają swój złoty czas na YouTubie. W ciągu ostatniego roku liczba wyświetleń materiałów opublikowanych przez 100 najbardziej aktywnych i największych marek na YouTubie podwoiła się i wynosi teraz 40 mld odtworzeń w ciągu minionych 12 miesięcy. Zwiększyła się także liczba subskrybentów brandowanych kanałów – w ciągu ostatniego roku jest to skok o 47 proc., do poziomu 73 mln subskrybentów. Nie dziwi zatem, że marki inwestują w wideo w sieci. Wydatki na reklamę na YouTubie w 2015 roku wzrosły o 60 proc., a liczba reklamodawców o 40 proc.

Zdecydowanie na tym kanale warto walczyć o uwagę odbiorców. Na YouTube’a w Polsce zagląda bowiem większość Internautów. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown aż 76 proc. spośród osób, które korzystają z Internetu, w grupie badawczej z przedziału wiekowego 15 – 34 lata, odwiedziło przynajmniej raz YouTube’a w ciągu ostatniego miesiąca. Jak się okazuje poszukują tam nie tylko rozrywki i kanałów prowadzonych przez sławnych youtuberów, ale też właśnie contentu, który tworzą marki. A te działają w ostatnich latach dość prężnie.

Giganci na YouTube

Spośród 500 największych firm działających na polskim rynku 264 z nich posiada swój kanał na YouTubie – wynika z drugiej edycji rankingu YouTop100, realizowanego przez firmę Chimney Poland. Spośród nich 222 firmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy udostępniły materiały wideo na swoim kanale. Do tak zwanych broadcasterów, czyli firm, które w ciągu roku udostępniły co najmniej 52 materiały wideo z częstototliwością 1 film/tydzień zaliczyć można jak na razie 34 z nich.

Większe wrażenie wywołuje jednak nie liczba samych kanałów, a zainteresowanie odbiorców treściami, które się w nich wyświetlają. 75 milionów to średnia liczba wyświetleń firmowych treści, którą w rankingu obliczono poprzez podział ogólnej liczby wyświetleń w ciągu ostatnich 12 miesięcy przez liczbę wszystkich udostępnionych filmów. Firmy z czołowej 100 zdobyły także 153 tysiące nowych subskrybentów.

Prawdziwym wygranym tej edycji rankingu jest kanał MetLife TUnŻiR, który w zeszłym roku zajął 169. miejsce, zaś w tegorocznym zestawieniu zyskał status lidera. Ten przykład pokazuje jak istotna jest nie ilość a jakość prezentowanego contentu. MetLife na swoim kanale udostępniło bowiem zaledwie 9 filmów, jednak liczba ich wyświetleń to ponad 2,5 mln.

Wyświetlenia to jednak nie wszystko. Liczy się także popularność danego kanału i liczba subskrybentów. Duża liczba stałych obserwatorów może być sygnałem, że taki kanał ma dobrej jakości i wartościowe treści. Pod tym względem wśród 500 największych polskich firm, zdecydowanie wygrywa kanał Castoramy z ponad 100 tysiącami subskrybentów.

Z pewnością w najbliższych latach zarówno subskkrybentów jaki i liczby wyświetleń będzie przybywać, bowiem młode pokolenie właśnie kanał on-line traktuje jako główny sposób konsumpcji treści video.

::

Fot. Fotolia/ twinsterphoto

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF