...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jakość vs. ilość – co przynosi lepsze efekty w content marketingu?

Niejeden content manager zastanawia się czy ważniejsza jest ilość czy też jakość przy publikacji treści na blogach czy stronach internetowych. Amerykańscy giganci marketingu postanowili to sprawdzić. Jakie były tego efekty?

Eksperyment miał proste założenia. Firma HubSpot, która dostarcza branży na swym blogu średnio 23 posty tygodniowo, postanowiła zmienić nieco swoje statystyki. Wszystko po to aby sprawdzić co wzbudza większe zainteresowanie i aktywność użytkowników – posty publikowane częściej ale bardziej powierzchowne czy te zanalizowane głębiej ale pojawiające się rzadziej.

Obserwacje trwały kilka tygodni, a ilość postów zmieniała się po każdych dwóch tygodniach. Dwa tygodnie publikowano tradycyjnie 23 posty tygodniowo, przez dwa następne średnio 11,5 posta, a także przez kolejne dwa tygodnie 34,5 posta tygodniowo. Jako podstawowy wskaźnik dla oceny tego, jaka ilość postów jest najbardziej korzystna, brano pod uwagę ruch na stronie.

Jaka taktyka zwiększa ruch na stronie?

Jak się okazuje podkreślana przez wielu wyższość jakości nad ilością, wcale tak korzystnie nie wpłynęła na wyniki jakie otrzymano w trakcie eksperymentu. Podczas tygodni, w których publikowano najmniej postów poziom ruchu był o ponad 30 proc. niższy niż w przypadku pozostałych tygodni.

HubSpot zauważył także, że przy mniejszej ilości treści następuje także spadek aktywności użytkowników w mediach społecznościowych i ruch z newsletterów. Co pokazuje, że niezależnie od tego w jak wielu źródłach prezentowana jest dana treść, to dla uzyskania pożądanych efektów, nie liczy się ilość kanałów ale ilość treści.

Ale co ciekawe, nie było też tak, że poziom ruchu na stronie rósł proporcjonalnie, gdy ilość treści zwiększała się z 23 do niemal 35 postów. Aktywność czytelników, w tym przypadku pozostawała na podobnym poziomie. Co pokazuje, że istnieje pewna granica, określająca to jak wiele treści są w stanie przyjąć czytelnicy w ciągu tygodnia.

Kolejny eksperyment

Czyli można uznać problem za rozwiązany? Niestety nie. Podobny eksperyment przeprowadziła inna amerykańska firma Moz. Na jej blogu funkcjonuje zupełnie odmienny sposób publikacji treści. W każdym tygodniu pojawia się tylko jeden, za to bardzo wysokiej jakości wpis.

Podczas doświadczenia Moz podwoił liczbę postów, po to aby w jego kolejnej fazie zmniejszyć ilość treści o połowę. W przypadku zwiększenia ilości treści, które pojawiały się na stronie bardzo nieznacznie zwiększał się na niej ruch, zaś publikowanie mniejszych ilości treści także zmniejszało ruch. Równica była jednak niewielka, bo zaledwie o 2,9 proc. Zatem nie tak drastyczna jak w przypadku eksperymentu HubSpot.

Moz zwrócił uwagę także na inny aspekt swoich działań. Aktywność fanów, w tym liczba polubień czy komentarzy znacząco spadła, gdy zwiększyła się ilość treści na stronie, za to pozostawała na podobnym poziomie w przypadku publikacji treści o połowę rzadziej. Potwierdza to tezę HubSpot o tym, że nie każdą ilość treści czytelnicy są w stanie przyjąć.

Oczywiście można uznać, że granica ta przesuwa się w zależności od tego do jakich ilości tekstów w tygodniu przyzwyczajeni są czytelnicy. Dlatego też chyba wciąż trzeba poszukiwać odpowiedzi na pytanie o to jaka jakość i jaka ilość jest właściwa dla zgromadzonych wokół danego serwisu czytelników. I każdy znajdzie na to pytanie indywidualną odpowiedź. 

Więcej szczegółów można znaleźć na blogu HubSpot  oraz Moz.

::

Fot. Fotolia/ DOC RABE Media 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF