Koncerny motoryzacyjne przenoszą częściowo swoje fabryki do Europy

W oficjalnym komunikacie Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś wskazuje, że pandemia i zerwane przez nią łańcuchy dostaw przyspieszyły decyzje koncernów, o przeniesieniu produkcji do Europy. Dodatkowo wskazuje, że od klimatu inwestycyjnego zależy, czy część tej produkcji trafi do Polski.

Jak wskazuje Jakub Faryś – szef Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pandemia stała się katalizatorem do przemyślenia i wprowadzenia zmian w strukturze dostaw.

Trudności, jakie obserwowaliśmy na rynku dostaw podzespołów do produkcji samochodów. Co odbiło się niekorzystnie na terminach dostawach nowych samochodów na rynek, sprawiły, że uruchomiony został proces lokowania produkcji poszczególnych elementów samochodu bliżej fabryki produktu finalnego.

Jakub Faryś

Kryzys na rynku motoryzacyjnym i produkcji półprzewodników

Jak wyjaśnił, małe elementy takie jak np. półprzewodniki, które z powodów oszczędnościowych były produkowane daleko od Europy, okazały się w pandemii problemem.

Otóż brak tych elementów, których wartość w porównaniu do ceny całego samochodu jest niewielka, blokuje całą produkcję. To uświadomiło producentom, że oszczędność kilku procent w cenie samochodu, kosztem dużego ryzyka dostaw, nie jest dobra. Dlatego postanowili zmienić te łańcuchy dostaw.

Jakub Faryś

Dodał, że zwłaszcza w elektromobilności ten proces jest istotny, gdzie łańcuchy dostaw są budowane od nowa. Pandemia przyspieszyła też zmiany i spowodowała, że będą one znacznie głębsze.

Już mówi się o budowie europejskiej fabryki półprzewodników.

Jakub Faryś

Polska atrakcyjnym terenem do inwestycji

Według prezesa PZPM branża motoryzacyjna jest jedną z najbardziej zglobalizowanych produkcyjnie sektorów gospodarki, z dominującą rolą kilku globalnych producentów.

Dla nich Polska była atrakcyjnym krajem do lokowania produkcji z jednej strony. Ze względu na niższe koszty pracy, co już się zmieniło, z drugiej na jakość produktów. Jesteśmy postrzegani jako jeden z krajów, które robi najlepsze produkty.

Jakub Faryś

Dodał, że w tej chwili jesteśmy bardzo ważnym miejscem produkcji podzespołów w Europie. Ponad połowa tej produkcji dotyczy motoryzacji konwencjonalnej, czyli spalinowej.

Walka o inwestorów

W opinii Farysia, żeby producenci globalni zechcieli przenosić produkcję do Polski. Potrzebny jest dobry klimat inwestycyjny w tym m.in. dobre prawo podatkowe. Dodał, że za te kwestie odpowiada rząd. Jak zaznaczył, jednocześnie rząd i przedsiębiorcy powinni pamiętać, że choć mamy silną branżę motoryzacyjną w Polsce, nie jest to nam dane raz na zawsze.

Zwłaszcza że ta branża się zmienia wraz z rozwojem elektromobilności, a konkurencja nie śpi.

Jakub Faryś

Czym jest Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego?

PZPM to największa polska organizacja pracodawców branży motoryzacyjnej, która zrzesza 57 krajowych firm, producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.

Polska organizacja należy do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia, a także Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep – CLCCR, reprezentując krajowych producentów motoryzacyjnych na arenie międzynarodowej, w tym także na terenie Unii Europejskiej.

 

Źródło/ PAP, md/ TVN 24.pl/pzpm.org.pl/

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF