...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Laboratorium Brief – marka a bloger

Potencjał blogerów został dostrzeżony przez przedstawicieli firm i marek. Coraz częściej obie strony decydują się na rozpoczęcie współpracy. Bloger otrzymuje gratyfikację za swój trud i włożoną pracę, marka w zamian dociera z produktem do jego czytelników. 6 listopada w Klubie Bankowca w Warszawie w ramach projektu Laboratorium Brief odbyła się debata, która miała na celu wypracowanie zestawu dobrych praktyk, wskazówek dotyczących współpracy na linii marka – bloger, które przedstawiamy w poniższym opracowaniu.

W debacie udział wzięli zarówno blogerzy: Artur Kurasiński (Ak74.pl), Michał Górecki (Michal-gorecki.pl), Michał Stępień (KotletTV), jak i specjaliści ds. komunikacji – Krystian Cieślak (associate director, Citybell Consulting) i Agata Lipiec (ekspert ds. social media instytucji finansowych). Swoją obecnością zaszczycili nas również: Tomasz Sulewski (head of social media, Orange Polska), Katarzyna Szpor (zastępca dyrektora zarządzającego, Natemat.pl) oraz Bożena Głowacka (radca prawny). Prowadzącym był redaktor naczelny magazynu „Brief”, Grzegorz Kiszluk, a inicjatorem debaty – Sokołów SA.

Przez trzy godziny trwała ożywiona dyskusja, która dotyczyła nie tylko współpracy marek z blogerami, ale również tak istotnych tematów jak odpowiedzialność za czytelnika i transparentność działań reklamowych w mediach. Oto, mamy nadzieję szczęśliwe, trzynaście punktów, o których powinny pamiętać marki, decydując się na współpracę z blogerami:

1. Marka musi dać swobodę blogerowi i pozwolić mu zachować autentyczność.

Charakter działań marketingowych w blogosferze powinien być każdorazowo dopasowany do charakterystyki danego bloga. Najważniejszą walutą, jaką posiada bloger, jest autentyczność i zaufanie czytelników, którzy bardzo szybko potrafią odróżnić treści przygotowane przez blogera od promocyjnych.

2. Marka powinna najpierw nauczyć się komunikacji z konsumentami, dopiero później z blogerami.

Blogera należy traktować nie tylko jako partnera biznesowego, ale również jako konsumenta. W dobie rozwoju mediów społecznościowych każdy konsument ma głos, którego nie możemy ignorować. Bloger jednak ze swoimi opiniami na temat produktów lub usług dociera do szerszej grupy odbiorców.

3. W Internecie nie ma podziału na odbiorców i nadawców.

Rewolucja, która dzieje się na naszych oczach, kompletnie zaciera tradycyjny podział na nadawców i odbiorców – uważa Michał Górecki. Zamiast tego mamy pełne spektrum ludzi – od nieśmiałego „czytacza”, który w ogóle nie odzywa się w sieci, przez blogerów docierających do dużej liczby internautów za pomocą różnych kanałów internetowych, aż po duże koncerny mediowe wkraczające do Internetu. Każdy ma prawo głosu i korzysta z niego tak wiele osób, że nie jesteśmy już w stanie stosować dawnych miar do badań czy ustalać sztywnych zasad dla nadawców, którymi wszyscy jesteśmy.

4. Nie jest możliwe nałożenie zasad na blogerów. Jest to zbyt różnorodna grupa, która nie doczekała się (i nie doczeka) odpowiedniej definicji.

Blogosfera to nie garstka blogerów lub vlogerów, którzy pojawiają się również w mediach tradycyjnych. To olbrzymia grupa, która zajmuje się niemal każdą dziedziną życia czy wiedzy. Więcej na ten temat pisaliśmy w listopadowym wydaniu magazynu „Brief”.

5. Bloger z założenia jest subiektywny. Nie należy wymagać od niego obiektywności.

6. Marka powinna odpowiadać blogerowi w tych samych mediach, za pomocą tych samych narzędzi.

7. Konsumenci, którymi są również blogerzy, szukają w markach ludzkiego wymiaru.

8. Marka powinna rozpoczynać komunikację od dialogu. Jest to efektywniejsze i często tańsze, niż angażowanie działu prawnego.

9. Podstawę komunikacji marki budują pracownicy najniższego szczebla. To oni mają najbliższy kontakt z konsumentem.

10. Internet jest naturalnym środowiskiem konsumentów.

11. Bloger jest właścicielem swojego medium. Dzięki temu jest atrakcyjnym partnerem dla marki (pod warunkiem, że zachowuje profesjonalizm).

12. Marka powinna współpracować długofalowo z blogerem. Daje to większe korzyści obu stronom.

13. Zarówno marka, jak i bloger są odpowiedzialni za konsumenta/odbiorcę.

::

Cały artykuł można przeczytać w grudniowym numerze magazynu „Brief” (e-wydanie).

::

Zobacz również:

Marka a bloger – wideo z debaty

Marka a bloger – wideo z debaty

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF