...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Liczy się wnętrze, czyli optymalizacja SEO on-site

seo

Dobry wygląd to nie wszystko, liczy się też wnętrze - to czego nie widać gołym okiem. Nawet najatrakcyjniejsza strona internetowa nie będzie skuteczna jeśli nie zadbamy o jej odpowiednią zawartość. Chodzi zarówno o treści, jak również te elementy, które są niewidoczne dla użytkowników, a które wpływają na jej pozycję w wyszukiwarce. Optymalizacja strony SEO on-site jest działaniem, które jest kluczowe dla każdej strony internetowej i warto o nim pamiętać.

SEO i jego rodzaje

Punktem wyjścia powinno być wskazanie czym właściwie jest SEO i jakie są jego rodzaje. Sam skrót pochodzi od angielskiego terminu „Seach Engine Optimalization” i oznacza optymalizację serwisów pod algorytm wyszukiwarki. Większość stron dopasowuje się do wymagań tej najpopularniejszej, a mianowicie Google. Optymalizacja SEO polega na podjęciu odpowiedniej strategii, która umożliwi zwiększenie widoczności witryny strony www dla wyszukiwarek internetowych. Jest to długofalowy proces  na którego efekty trzeba trochę poczekać (mogą być widoczne po kilku tygodniach a czasem miesiącach).

Wśród tego typu działań wyróżniamy dwa rodzaje: SEO on-site i off-site. Pierwszy typ dotyczy samej strony, drugi zakłada działania poza serwisem.  Oba rodzaje łączy jedno – ich głównym celem jest wzmocnienie siły serwisu, a w efekcie zwiększenie ilości wejść organicznych z wyszukiwarki.

Zobacz również: SEO, SEM, pozycjonowanie – po co to komu?

Czym jest SEO on-site?

SEO on-site powinno być zawsze punktem wyjścia, poprzedzającym inne działania związane z pozycjonowaniem. To działania optymalizacyjne wykonywane bezpośrednio na stronie, które wpływają na jej lepszą widoczność dla robota wyszukiwarki. Chodzi o takie przygotowanie witryny, aby jej architektura, struktura stron, kontent oraz frazy kluczowe korzystnie wpływały na jej efektywność. Optymalizacje SEO on-site powinny rozpoczynać się wraz z budową serwisu. Często zdarza się jednak tak, że działania te są podejmowane później. Wiąże się to z koniecznością, wdrożenia odpowiednich zmian, wyeliminowania błędów, częściowej lub całkowitej przebudowy gotowej strony.

Audyt strony

Przed podjęciem prac optymalizacyjnych gotowego serwisu dobrze wykonać jego audyt. Można do tego wykorzystać dostępne na rynku darmowe walidatory, takie jak np.:

  • WooRank SEO&Website Review
  • WAVE Web Accessibility Tool
  • The W3C Markup Validator
  • PageSpeed Insights
  • Dead Link Checker

Za ich pomocą możemy określić kluczowe błędy na stronie oraz obszary wymagające optymalizacji.

Wybrane, istotne elementy optymalizacji www

  1. Metatagi – tytuł witryny
    Tytuł strony pełni szczególną funkcję w pozycjonowaniu, powinien być unikalny i zawierać nazwę danej podstrony. Znaczniki META: tytuł i opis przekazują wyszukiwarce informacje o tym, czego dotyczy dana strona lub podstrona. Metatagi muszą być atrakcyjne zarówno dla wyszukiwarki (odpowiednie słowa kluczowe) jak również dla internautów – tytuł i opis są elementami, które są dla nich widoczne i mogą zadecydować o ich przejściu na stronę. Do niedawna metatag description miał ogromny wpływ na SEO, jednak po zmianie algorytmu przez Google nie ma on wpływu na pozycję w wyszukiwarce. Podobnie stało się z meta tag keywords.  Sam title jest jednak najważniejszym miejscem na stronie – wpływa bezpośrednio na pozycję witryny w wyszukiwarce Google.
  2. Nagłówki
    Nagłówki informują zarówno wyszukiwarkę jak i użytkownika o tym, co jest najważniejsze w danym tekście. Ich hierarchizacja i odpowiednie umieszczenie jest szalenie ważne. Nagłówek H1 jest najważniejszy i wskazuje o czym jest cała podstrona.  Na pojedynczej stronie powinien być użyty tylko raz. Kolejne nagłówki powinny być oznaczane poprzez H2 i H3, ich na stronie może być więcej. Ważne, aby zawierać w nich kluczowe frazy.
  3. Linkowanie wewnętrzne
    W obrębie witryny do każdej podstrony powinien kierować przynajmniej jeden odnośnik z innej podstrony. Najlepiej aby do każdej podstrony można było przejść poprzez 3 lub mniej kliknięć.
  4. Przyjazne adresy URL
    Adresy URL podstron powinny być proste i zawierać powiązane z nią kluczowe frazy. Dzięki temu wyszukiwarka lepiej zrozumie zawartość strony i jej strukturę.
  5. Szybkość działania strony
    Prędkość wczytywanie się witryny jest bardzo istotna zarówno dla użytkowników jak i wyszukiwarki. Krótki czas ładowania strony gwarantuje nam wyższą pozycję strony. Jak możemy sprawdzić ten parametr? Poprzez Google Analytics (zakładka: Zachowania – szybkość witryny) lub w dostępnych, darmowych narzędziach, np.: PageSpeed Insghts od Google,  Pingdom Website Speed Test, Page Scoring, GTmetrix, czy Monitis.
  6. Poprawność kodu HTML
    Kod strony powinien być zgodny ze standardami W3C. Jeśli kod HTML jest niepoprawny, może utrudniać to robotom wyszukiwarek prawidłowe odczytanie zawartości strony. Aby sprawdzić stronę pod tym kontem najlepiej wykorzystać walidator W3 (validator.w3.org).
  7. Stosunek treści do kodu
    Im większy stosunek treści do kodu HTML, tym lepiej. Wynik poniżej 15% świadczy o konieczności optymalizacji strony.
  8. Atrybuty ALT
    Alt teksty to inaczej tekst alternatywny obrazków dostępnych na stronie. Umożliwiają wyszukiwarce lepsze zrozumienie tego, co się na nich znajduje. Nie jest to kluczowy czynnik jak np. nagłówki, jednak nie wymaga wiele pracy a pozytywnie wpływa na pozycję strony.
  9. Indeksacja
    W obrębie witryny nie powinno zabraknąć pliku robots.txt i sitemapy (mapy strony).

Powyższe elementy z pewnością nie wyczerpują tematu optymalizacji SEO on-site, warto jednak rozpocząć od tych najważniejszych zmian.

 

Black hat SEO – czyli jak nie należy tego robić

Działania SEO (zarówno off-site jak i on-site) mogą być zgodne z wytycznymi wyszukiwarek (tzw. White Hat SEO), jak również działać sprzecznie z ich wskazówkami (praktyki Black Hat SEO).

Do tych drugich, z obszaru SEO on-site wlicza się m.in.:

  1. Maskowanie – pokazywanie innych treści użytkownikowi niż robotowi Google’a
  2. Ukrywanie tekstu na stronie – np. umieszczanie słów kluczowych lub też fraz niezwiązanych z tematyką strony ukrytych pod białą czcionką (stworzonych jedynie da robotów wyszukiwarek)
  3. Upychanie słów kluczowych – nienaturalne i zbyt częste ich powtarzanie

Czy warto stosować takie praktyki? Takie zabiegi są nie tylko nieetyczne i niezgodne z kodeksami wyszukiwarek, ale po prostu nam się nie opłacają. Google karze takie serwisy obniżeniem pozycji w rankingach. Może także zablokować adres witryny dla wyszukiwarek. Są to więc praktyki, które lepiej omijać szerokim łukiem.

 

Korzyści z zastosowania SEO on-site na stronie

Działania SEO on-site mają wpływ nie tylko na zwiększenie pozycji strony w wyszukiwarkach i ilości wejść organicznych. Mają znaczenie także dla samych kampanii SEM. Optymalizacja stron zgodnie z zasadami SEO wpływa na wynik jakości, który bezpośrednio odpowiada za obniżenie stawek i pozycję reklamy. Wynik Jakości zależy od kilku czynników. Jest obliczany dla danej frazy kluczowej, reklamy a także strony docelowej do której kieruje kampania. Wysoka jakość strony jest więc jednym z kluczowych elementów mającym wpływ na działania SEM.

 

Jeśli chcemy, aby nasza strona była nie tylko efektowna ale i efektywna, poza jej warstwą wizualną, zawartością i usability powinniśmy zadbać również o SEO on-site. Z pozoru niewielkie zmiany i optymalizacje pozwolą nam  zwiększyć widoczność serwisu w wynikach wyszukiwarki, a w efekcie liczbę wejść organicznych, wpływając pozytywnie na zyski firmy.


Agnieszka DudzińskaAgnieszka Dudzińska – Strategy & client service manager w NuOrder, redaktor w Brief.pl, absolwentka Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim (specjalizacja: marketing) i studiów Architekt Marki, od ponad pięciu lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zajmuje się opracowywaniem i implementacją strategii digital, performance media, social media oraz kampanii zintegrowanych. Pracowała dla takich marek i podmiotów jak m.in.: Bosch, Black Lashes, eSky, Kotlin, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju, Oceanic, Poczta Polska, Polpharma, Polregio, Sodexo, Takeda, Tarczyn, Wonga. Prywatnie miłośniczka nowych technologii, podróży, aktywnego trybu życia, w tym roller derby.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF