Młodzież chce niezależności, trzydziestolatkowie pieniędzy – za co Polacy cenią własne firmy

Osoby zakładające działalność gospodarczą chcą przede wszystkim cieszyć się niezależnością i odnieść korzyść finansową – wynika z „Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2018” przeprowadzonego przez firmę inFakt. Wyłania się z niego ciekawy obraz polskiego przedsiębiorcy – zadowolonego ze swojej działalności i podjętych wyborów.

Młodzieńczy entuzjazm. Odpowiedzialność trzydziestolatków. Wolność po pięćdziesiątce

Przedsiębiorcy ankietowani przez inFakt, firmę oferującą im nowoczesne rozwiązania księgowe, wskazali dwa główne powody zakładania działalności gospodarczej. Po pierwsze, potrzebę bycia swoim własnym szefem (64% ankietowanych), po drugie, perspektywę osiągnięcia wyższych zarobków niż na etacie lub w ramach innych form zatrudnienia (55% ankietowanych).

Widać jednak, że przedsiębiorcy inaczej określali priorytety w zależności od swojego wieku. W najmłodszej grupie osób, mających od 18 do 24 lat, widać wyraźnie młodzieńczy entuzjazm i potrzebę niezależności. Aż 83% osób w tym wieku deklarowało, że chce prowadzić działalność gospodarczą, aby być samodzielnym, niezależnym i nie mieć nad sobą szefa.

Nieco inaczej patrzyli na to przedsiębiorcy będący w wieku od 25 do 35 lat. Dla nich najważniejsza była możliwość zarabiania lepszych pieniędzy. – Trudno się temu dziwić, zazwyczaj właśnie w tym wieku podejmujemy ważne życiowo decyzje o zakładaniu i powiększaniu rodziny, stąd też potrzeba wejścia na wyższy poziom finansowy – ocenia Wiktor Sarota, CEO inFaktu. – Poza tym osoby w wieku około trzydziestu lat często mają już bogate doświadczenie zawodowe, umiejętności i kontakty, które pomagają im w podjęciu decyzji o „przejściu na swoje”.

Co ciekawe, również dla przedsiębiorców po pięćdziesiątym roku życia najważniejsza jest potrzeba samodzielności i niezależności. W tej grupie zarazem najrzadziej wskazywano na motywację finansową. – Po latach pracy na etacie, mając ustabilizowaną sytuację życiową, ludzie chcą spróbować jeszcze czegoś nowego – zauważa Wiktor Sarota.

Rzeczywistość nie rozczarowuje

Z badania inFaktu płynie również wniosek, że polscy przedsiębiorcy nie żałują decyzji o założeniu własnej działalności, a rzeczywistość ich nie rozczarowała. Wśród największych korzyści płynących z przejścia „na swoje” wymieniali bowiem przede wszystkim możliwość decydowania o sobie oraz większe miesięczne zarobki. To, co najbardziej motywowało ich do założenia własnego biznesu, okazało się więc zarazem tym, co przynosi im najwięcej profitów.

Warto zwrócić uwagę, że przedsiębiorczość przynosi satysfakcję nie tylko na poziomie finansowym czy organizacyjnym. Dla przedsiębiorców istotne jest także to, że prowadząc działalność, realizują się życiowo i robią to, co naprawdę lubią.

W tej sytuacji nie dziwi więc, że 59% przedsiębiorców, mając obecną wiedzę i doświadczenia, zdecydowałoby się ponownie na założenie działalności. Wskazywali tak zarówno najmłodsi, jak i najstarsi ankietowani przez inFakt. Wygląda więc na to, że zarówno z punktu widzenia młodzieńczego entuzjazmu jak i życiowego doświadczenia prowadzenie działalności gospodarczej może przynosić wiele satysfakcji i korzyścipodsumowuje Wiktor Sarota.

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone między 15 a 28 marca 2018 metodą wywiadów internetowych (CAWI) przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia. Badanie było skierowane do mikroprzedsiębiorców, czyli osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze lub przedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób. Respondenci zostali poproszeni o odpowiedzi na pytania o ich nastroje odnośnie do prowadzonej działalności gospodarczej, swoją ocenę działania urzędów i instytucji oraz sposób prowadzenia księgowości.

W badaniu wzięło udział 1 018 mikroprzedsiębiorców z całej Polski.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF