Mobilne zakupy w Polsce
15 proc. Internautów w Polsce dokonało w ubiegłym roku zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych, wynika z realizowanego przez IRCenter od 2013 roku pomiaru postaw zakupowych Internautów. Wśród nich są osoby, które na co dzień korzystają z aplikacji Listonic, umożliwiającej im tworzenie i zarządzanie własnymi listami zakupów.
Internauci deklarujący robienie zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych to przede wszystkim mężczyźni (68 proc.) – być może dlatego właśnie mCommerce w Polsce ciągle jest postrzegany jako nowość. O powszechności zjawiska – przynajmniej w tym wypadku – będziemy mogli mówić dopiero gdy udział kobiet w zakupach realizowanych za pomocą smartfona będzie na zbliżonym poziomie do tego ze świata offline.
W przeciwieństwie do osób kupujących przez telefon, użytkownicy mobilnych list zakupowych to przede wszystkim kobiety (51 proc.) w wieku 25-34 (44 proc., nadreprezentacja grupy wiekowej o 7 proc. w porównaniu do osób kupujących przez telefon). Wśród użytkowników Listonic jest również zdecydowanie mniej osób młodych 18-24 (9 proc., o 17 proc. mniej niż w grupie zakupowej). Odpowiedzią co było powodem mniejszej penetracji aplikacji w grupie najmłodszych, a zarazem najbardziej aktywnych w mediach interaktywnych konsumentów, może być zawartość list zakupowych.
W mijającym roku użytkownicy aplikacji Listonic na swoich listach zakupowych najczęściej umieszczali produkty spożywcze m.in. warzywa i owoce, nabiał, przetwory i przyprawy oraz produkty z segmentu chemia i kosmetyki. Kategorie te pojawiły się na ponad 0,5 mln list, z czego barierę 1 mln przekroczyły tylko warzywa i owoce. Wśród najczęściej występujących produktów w pierwszej dziesiątce znalazły się m.in. mleko, sery, wody, pomidory, chleb, cukier, jajka, masło, jogurty oraz papier toaletowy. Są to przede wszystkim produkty zaspokajające podstawowe potrzeby, co w naturalny sposób tłumaczy mniejszą penetrację wśród nastolatków.
Pomimo funkcjonalnego charakteru aplikacji – listy tworzone są z reguły w sobotę w ciągu pierwszej połowy dnia, przed wyruszeniem do sklepu – dzięki analizie list zakupowych udało się wyodrębnić kilka kategorii sezonowych, które wyraźnie zyskują na popularności w określonych okresach czasu. Wiosną rośnie zainteresowanie artykułami sypkimi (ciasta i przepisy Wielkanocne) oraz ubraniami. W okresie wakacji na listach zakupów pojawiają się mrożonki, sokami oraz przyprawami z kategorii kuchnie świata.
Infografika została przygotowana w oparciu o wyniki badania aktywności użytkowników aplikacji Listonic przeprowadzonego przez IRCenter, agencję badawczą specjalizującą się w badaniach mediów interaktywnych.