Nastroje wśród mikro i małych przedsiębiorców
Sytuacja mikro i małych przedsiębiorców, wbrew ich zeszłorocznym nadziejom, uległa nieznacznemu pogorszeniu – wynika z najnowszego badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net, które dotyczyło nastrojów gospodarczych wśród mikro i małych firm w pierwszej połowie 2015 roku.
Pod koniec ubiegłego roku nastroje były bardzo optymistyczne. Pierwszy raz od dawna większość polskich przedsiębiorców z sektora mikro i małych firm odczuło poprawę sytuacji. Po pół roku niestety rynek zweryfikował i ostudził nieco związane ze zmianą na lepsze emocje. Nie jest bardzo źle, bo aż w 42 proc. firm sytuacja nie uległa żadnej zmianie. Warto zauważyć, że pół roku temu taki stan rzeczy przewidywało 44,8 proc. badanych. Niestety wśród pozostałych przedsiębiorców częściej zauważalne było pogorszenie, niż polepszenie sytuacji.
Przedsiębiorcy wśród przyczyn tego stanu rzeczy wymieniają przede wszystkim zbyt dużą konkurencję cenową (27,5 proc. wskazań), wzrost kosztów prowadzenia firmy (21,3 proc.) oraz ogólne spowolnienie rynku (20,7 proc.). Nieco ponad 15 proc. respondentów problemy na rynku tłumaczyło utratą klientów, a także zmianami w przepisach, które były wynikiem decyzji rządu. Dla 4 proc. firm problemem okazały się także zatory płatnicze, które zwłaszcza dla małych firm są bardzo bolesne w skutkach.
Efektem tego jest ogólne pogorszenie sytuacji finansowej w branży. Choć 40,6 proc. przedsiębiorstw nie odczuło zmian w tym zakresie, w porównaniu z drugą połową ubiegłego roku, przybyło firm, w których sytuacja finansowa pogorszyła się ( z 34 proc. pod koniec 2014 roku na 38,4 proc. obecnie). Najczęściej problemy widoczne były w branży budowlanej i handlowej.
W branżach tych doszło także do spadku poziomu zatrudnienia. Wzrost zatrudnienia nastąpił z kolei w sektorach przemysłu i usług. Dodatkowo we wszystkich wspomnianych sektorach widoczna była poprawa pozycji firm na rynku. W badaniu 25,7 proc. respondentów wskazało, że ich pozycja względem konkurencji poprawiła się. Pogorszyła w zaledwie 13,7 proc.
Przedsiębiorcy, którzy mogli pochwalić się generalnie lepszą sytuacją w porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami, tego stanu rzeczy upatrywali przede wszystkim we wzroście popytu i ożywieniu rynku (30,1 proc.), a także we wzroście rozpoznawalności ich marki (21,4 proc.). Przedsiębiorcy nie zapomnieli także o inwestycjach w rozwój firmy (16,6 proc.) i reklamę (16,1).
Więcej informacji w Raporcie.
::
Fot. Fotolia/ pololia