Nowoczesny PR to analityka i doradztwo
Wydarzenia ostatnich tygodni pokazały słabe i mocne strony wielu sektorów, ale też przyspieszyły wiele rynkowych procesów np. dalszą digitalizację mediów czy popularyzację technologii wspierających pracę zdalną. Nie ominęło to branży public relations (PR). Okazuje się, że obecnie kluczową umiejętnością staje się analityka i planowanie strategiczne - potwierdza to ostatni „World PR Report 2020” ICCO.
Międzynarodowa Organizacja Konsultacyjna ds. Komunikacji (ICCO) jest globalnym głosem PR. Raport ICCO World PR poddaje analizie stan branży na całym świecie. Opiera się na odpowiedziach 3000 szefów agencji działających w 41 stowarzyszeniach ICCO, którzy potwierdzają, że technologie mające największy wpływ na przyszłość PR to: pomiary i analityka (63%), badania, wgląd i planowanie (51%) oraz automatyzacja marketingu/ CRM (33%). Obecnie najczęściej używane platformy społecznościowe B2C to: Facebook (38%), Instagram (27%), Twitter (11%). W kampaniach B2B prym wiodą: Linkedin (59%), Twitter (15%) i Facebook (11%).
Najważniejsze sektory wzrostu w ciągu najbliższych pięciu lat to:
- IT i technologia (60%)
- Opieka zdrowotna (40%)
- Usługi finansowe i profesjonalne (38%)
- Produkty konsumpcyjne (32%)
Branża public relations ewaluowała od czasu jej powstania, który większość podręczników datuje na utworzenie „Biura reklamy” w 1900 r. – jako początek współczesnego zawodu public relations. Oczywiście w historii istniało wcześniej wiele form wpływu publicznego i zarządzania komunikacją. Za ojca public relations uważa się Basila Clarke’a, który w Wielkiej Brytanii uruchomił usługi redakcyjne już w 1924 r. PR był stosowany regularnie w Wielkiej Brytanii, na początku przez ewangelików religijnych i wiktoriańskich reformatorów, zwłaszcza przeciwników niewolnictwa. Obie strony konfliktu wykorzystały propagandę do zebrania wsparcia wewnętrznego i demonizacji wrogów podczas pierwszej wojny światowej. Eksperci ds. PR weszli do sektora prywatnego w latach dwudziestych, najpierw w Stanach Zjednoczonych. Stało się to możliwe dzięki prekursorom branży – Ivy Lee i Edwarda Bernaysa. Następnie PR rozpowszechnione zostało na arenie międzynarodowej. Wiele amerykańskich firm z działami komunikacji wypromowało tę praktykę w Europie po 1948 r., kiedy w wyniku planu Marshalla zaczęły tworzyć europejskie filie swoich firm.
Druga połowa XX wieku to już era upowszechniania rozwoju zawodowego w public relations. Utworzono stowarzyszenia branżowe, magazyny informacyjne PR, międzynarodowe agencje PR oraz reguły akademickie dla zawodu. Na początku XXI wieku służby prasowe zaczęły oferować komunikaty prasowe w mediach społecznościowych. W 1999 r. powstał manifest „Cluetrain”, który przewidział wpływ social media na branże, choć na tamte czasy mógł wydawać się kontrowersyjny. Po kilku latach znaczenie mediów społecznościowych i nowych technologii internetowych zostało powszechnie zaakceptowane. Pierwsza w Polsce firma świadcząca usługi public relations powstała w 1991 roku, od tego czasu istnieje duże zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się PR. Wraz z tym przyszła moda na samo pojęcie, dlatego na wielu polskich wyższych uczelniach powstały wydziały kształcące kadry dla tego sektora.
ICCO wskazuję, że najbardziej oczekiwane obszary inwestycji w 2020 roku to:
- pomiary i analizy (37%)
- marketing wpływów (36%)
- tworzenie treści multimedialnych (34%)
Oczekiwane obszary wzrostu w ciągu najbliższych pięciu lat:
- doradztwo strategiczne (46%)
- reputacja/ wizerunek – korporacyjny (42%)
- tworzenie treści multimedialnych (32%)
- komunikacja marketingowa (24%)
Najważniejsze obszary działań public relations zlecane przez klientów:
- reputacja korporacyjna (41%)
- marketing produktów i sprzedaż (35%)
- problemy i zarządzanie kryzysowe (8%)
Najczęściej poruszane w kampaniach PR problemy społeczne:
- zrównoważony rozwój i zmiany klimatu (60%)
- równouprawnienie i wykluczenie społeczne (55%)
- edukacja (31%)