...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Paweł Prochenko: brakuje w Polsce wybitnych kampanii

Jak wygląda dobra kampania społeczna? O zmieniających się trendach i kryteriach oceny zgłoszeń do konkursu Kampania Społeczna Roku opowiada Paweł Prochenko, przewodniczący jury.

 Jakie kryteria muszą być spełnione, aby kampania społeczna spełniła swoje cele, została zauważona, wpłynęła na zachowania ludzi, aby była po prostu skuteczna?

 

W kampaniach społecznych, podobnie jak w komercyjnych, chodzi głównie o skuteczność. Jednak o ile w kampaniach komercyjnych czy to budując wizerunek firmy, czy reklamując konkretny produkt finalnie chodzi o wzrost sprzedaży, to w kampanii społecznej ostatecznym celem powinna być zmiana postaw społecznych. To oczywiście jest bardzo trudne zadanie i nie zawsze można to osiągnąć realizacją jednej kampanii reklamowej. Niemniej jednak cel marketingowy właśnie tak powinien być sformułowany.

Jeśli przyjmiemy takie założenia, to najważniejszymi czynnikami wpływającymi na skuteczność kampanii będą: dobra strategia – inaczej trafnie sformułowany insight i niestandardowa realizacja po to aby wyróżnić się i przyciągać uwagę odbiorcy oraz zbudować zasięg mediowy. Niekonwencjonalność może płynąć ze styku różnych działań: OOH, internetu i PR. W kampaniach, które posiadają budżety mediowe, nawet w przetargach instytucji publicznych, zastępuje się lub uzupełnia strategię mediową o niekonwencjonalne wykorzystanie mediów np. idea placement. 

 

 

A co na pewno nie powinno pojawić się w kampanii społecznej?

 

Moim zdaniem nie ma czegoś takiego, co nie powinno się pojawiać w kampaniach społecznych. Czasem wydaje mi się, że było już wszystko. Niemniej jednak należy pamiętać, że kampania społeczna poza swoim doraźnym oddziaływaniem to budowanie kapitału społecznego. Czasami twórcy jak i inicjatorzy o tym zapominają. Chodzi o to, że nie można bazować na stereotypach negatywnych i rozwiązując jakiś problem jednocześnie pogłębiać inny. 

 

 

Jakimi kryteriami kierują się Państwo oceniając zgłoszenia do Konkursu na Kampanię Społeczną Roku?

 

Bardzo zależy nam na obiektywności i przejrzystości, dlatego od tego roku chcieliśmy aby Konkursowi przyglądała się niezależna instytucja i audytowała głównie procedury wyboru zwycięskich kampanii. Poprosiliśmy o pomoc Sustainers, która doradziła nam w przygotowaniu nowych przejrzystych kryteriów oceny oraz samego formularza zgłoszeń. Wprowadziliśmy również klauzulę konfliktu interesów. Chcemy, aby była ona bardzo restrykcyjnie przestrzegana. 

Obecnie kryteria oceny to:

1.  Strategia i kreacja- ocena strategicznego i holistycznego myślenia i założeń kampanii w tym ocena trafnego doboru argumentacji oferującej korzyść dla odbiorcy (a nie tylko jego kreatywność);  

 2. Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować);

 3. Opis działań PR 

 4. Efektywność  

5. Kreatywność i wyjątkowość kampanii

 

 

Jakie trendy będziemy obserwoawać w dziedzinie kampanii społecznych?

 

Trendy w kampaniach społecznych są spójne z trendami kampanii komercyjnych. Oczywiście będą wykorzystywane nowe technologie. W 2016 r. zapewne będziemy świadkami kampanii społecznej z wykorzystaniem Oculusa lub innych działań 3d. Twórcy kampanii będą szukać ciekawych rozwiązań, kanałów i kontekstów. W przetargach publicznych coraz częściej będą wymagania związane z niestandardowymi formami.

 

Proszę w kilku zdaniach posumować dotychczasowe edycje konkursu?

 

Na przestrzeni czasu widać zmiany w sposobie planowania i myślenia o kampaniach, dzięki możliwościom, jakie dają media społecznościowe. Rozwój technologii pozwala realizować kampanie, które są bliżej ludzi; angażują odbiorców w rozwiązania lub przynajmniej rozumienie problemu. W 2014 r. jury nominowało do nagród prawie połowę ze zgłoszonych kampanii, co oznacza, że coraz więcej projektów osiąga dobry poziom. Większość z nich oparta była na trafnie opracowanych insightach i rzetelnie zrealizowana. Jednocześnie, w porównaniu z przykładami kampanii realizowanymi na świecie, brakuje w Polsce kampanii wybitnych.

::

BRIEF jest patronem mediallnym konkursu.

::

Przeczytaj także: 

6 NAJBARDZIEJ KREATYWNYCH KAMPANII SPOŁECZNYCH ZE ŚWIATA

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF