Podsumowanie roku z brief.pl: przemysł, technologie

469

Jaki był rok 2021 w produkcji i logistyce? Jakie technologie były kluczowe w mijającym roku? Jakie wydarzenia w przemysle i technologach najmocniej wpłynęły na te branże? Zapraszamy do przeczytania piątej części podsumowania roku z brief.pl.


Adam KomarnickiAdam Komarnicki

Prezes zarządu spółki Indoorway Sp. z o.o.

produkcja i logistyka

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Wprowadzenie lockdownu w wyniku pandemii od początku zwiastowało problemy, jednak nikt nie spodziewał się aż tak dużej skali zaburzenia łańcucha dostaw. W kończącym się roku, firmy produkcyjne spotkały się dodatkowo z wieloma bardzo dużymi trudnościami związanymi z zakupem komponentów, przede wszystkim tych dostarczanych z Azji. Szczególnie dotknęło to firmy z branży produkcyjnej, a zwłaszcza automotive. Nie tylko ceny komponentów poszybowały w górę, ale także znacznie wydłużyły się terminy ich dostaw. Trauma tym spowodowana zostanie z wieloma przedsiębiorstwami na dłużej. Efektem będą m.in. zmiany w planowaniu łańcuchów dostaw, a konkretnie większa dywersyfikacja dostawców oraz zwiększony nacisk na kalkulację ryzyk związanych z położeniem geograficznym.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Niedobór elektroniki, szczególnie chipów i półprzewodników. Codziennie słyszymy o dużych producentach samochodów, którzy muszą zamykać z tego powodu swoje fabryki. Jest to o tyle dotkliwe, że popyt na samochody jest obecnie wysoki. Szacuje się, że branża motoryzacyjna straci globalnie ponad 200 miliardów dolarów przychodów z tego powodu. Część tych strat przypadnie na polskie zakłady produkcyjne, które ograniczają już z tego powodu inwestycje.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2022?

Moim zdaniem największą porażką 2021 roku był szum wokół 5G. Temat wielkiej rewolucji działał tylko na poziomie przekazu marketingowego telekomów, a tymczasem nadal nie ma sensownego komercyjnego wdrożenia tej technologii w branży produkcyjnej. Według mnie upłynie jeszcze dużo czasu, zanim wdrożenia tego typu pojawią się w realnym zastosowaniu. Nie mam wątpliwości, że ta technologia będzie potrzebna i da wartość. Na razie jednak, zastosowanie 5G jest jak strzelanie z armaty do komara, bo zdecydowaną większość zastosowań można zaadresować dobrej jakości Wi-Fi.

 

 

Vee_Dawid WójcickiDawid Wójcicki

CEO Vee

technologie

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Wzrost (zainteresowania) – poziom konkretności zapytań od klientów, które otrzymywaliśmy w tym roku wskazuje, że są oni dużo bardziej zdecydowani na wdrażanie automatyzacji głosowej w contact centres. Wiemy też, że o ile w 2021 roku wiele podmiotów pilnie poszukiwało finansów na realizację takich działań, o tyle w przypadku większości z nich, jest to wydatek już zaplanowany w przyszłorocznym budżecie.

(Błędne) wybory – w związku z dużym zapotrzebowaniem na automatyzację procesów obsługi klientów wiele firm zdecydowało się na szybkie uruchomienie botów, bez dogłębnej analizy rynku, możliwości i samego zagadnienia. Niestety najczęściej były wybierane rozwiązania tanie i nieefektywne, co ostatecznie prowadzi do rozczarowania niską efektywnością biznesową, a w licznych przypadkach już doprowadziło.

Segmentacja (dostawców) – firmy, które świadomie zdecydowały się na automatyzację telefonicznej obsługi klientów wcześniej, dzisiaj są w stanie wskazać konkretne różnice pomiędzy rozwiązaniami dostawców – na polu efektywności i customer experience.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Covid-19 – obostrzenia wprowadzane w 2020 r. spowodowały, że firmy zaczęły szukać alternatywnych sposobów na telefoniczną obsługę klientów, a to doprowadziło do wzrostu zainteresowania automatyzacją głosową.
Spadająca jakość obsługi klienta – od jakiegoś czasu obserwujemy spadek poziomu zaangażowania konsultantów w efektywną i przyjazną obsługę klienta, a w 2021 roku był on wyjątkowo niski.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

HOT: Efektywność – nieustannie udoskonalane boty zaczęły notować najwyższe w historii wskaźniki efektywności, często wyższe niż osiągane przez konsultantów w 2020 r.

HOT: Wolumeny – liczba minut rozmów realizowanych przez hosty w ramach typowych procesów obsługi klienta osiągała kolejne rekordy – konsumenci coraz chętniej rozmawiają z inteligentnymi botami, a firmy coraz chętniej wykorzystują je do obsługi kolejnych procesów.

NOT: Telefony o fotowoltaice i szczepionkach – konsumenci niemalże byli zalewani telefonami dotyczącymi fotowoltaiki i szczepień, które automatycznie kojarzyli z nie do końca dopracowanymi botami. Takie rozmowy stały się źródłem żartów w internecie i frustracji. Dla naszej stosunkowo młodej branży były natomiast dużym ciosem wizerunkowym. Prawda jest bowiem taka, że konsumenci nie rozmawiali z botami. Każdej tego typu rozmowie przysłuchiwała się osoba, której zadaniem była reakcja na słowa rozmówcy poprzez wybór odpowiedniego nagrania lektorskiego. Co więcej, głos w słuchawce przedstawiał się z imienia i nazwiska oraz udawał żywego konsultanta. Moim zdaniem stosowanie takich rozwiązań powinno zostać zabronione.

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej