Podsumowanie roku z brief.pl: social media, marketing, sprzedaż, contact center, gaming/esport

1 066

Jakie były najciekawsze wydarzenia 2021 roku w social mediach, marketingu i gamingu? Jak mijający rok wpłynął na sprzedaż i branżę contact center? Zapraszamy do zapoznania się z trzecią częścią podsumowania roku z brief.pl.


Maciej Boroń

Jakub Kozłowski

Performance Marketing Coordinator, Fantasyexpo

social media

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

TikTok – ekspansja platformy oraz jej “świeży” content w formie krótkich wideo, miała wpływ również na pozostałe media jak YouTube wprowadzający Shorts czy Instagram z funkcjonalnością Reels. Dynamiczny rozwój TikToka oraz “starzenie się” odbiorców platformy (w 2019 r. dominującą grupą były osoby w wieku 13-17 lat, w 2021 r. 18-24) zmusiło marki do uruchomienia działań płatnych i organicznych w tym medium.

tiktok

Live commerce – niezwykle popularny w Azji format, m.in. przez nieustającą pandemię koronawirusa, zyskuje na znaczeniu również w Polsce. Duże ecommerce, jak IKEA czy Allegro wprowadziły własne formaty w 2021 roku, gdzie podczas wydarzeń online na żywo prezentują wybrane produkty i dedykowane oferty, udoskonalając doświadczenia zakupowe klientów bez wychodzenia z domu.

ikea_livecommerce

Kolaboracja – Ogromny sukces współpracy Ekipy z marką Koral (kilkadziesiąt milionów sprzedanych Lodów Ekipy), Zestaw Maty w McDoland’s czy płatki TeamuX to przykłady współpracy marek z influencerami, które wpłyną na jeszcze większy rozwój produktów kreowanych wspólnie z twórcami internetowymi.

mata_mcdonalds_kolaboracja

mata_mcdonalds_kolaboracja2

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

PGL Major Stockholm 2021, za którego lokalne transmisje i komunikację w ośmiu europejskich krajach odpowiadało Fantasyexpo, udowodnił, że Counter-Strike jest jedną z najbardziej widowiskowych gier esportowych, a jego społeczność wciąż rośnie w siłę. Turniej wygenerował ponad 6,3 mln wyświetleń, a komunikacja w obszarze social mediów, digital mediów wraz z działaniami z zakresu performance marketingu odnotowały łącznie 18 000 000 wyświetleń zwiększając świadomość marek sponsorujących polską transmisję wśród fanów esportu. O turnieju wspomniały m.in. profile Make Life Harder czy KiKŚ.

pglmajor_instagram

blik

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

“The Office PL” na LinkedIn. Canal + do promocji „The Office PL”, polskiej wersji kultowego serialu, wykorzystał serwis społecznościowy LinkedIn, w którym założono profil Michała Holca, prezesa firmy Kropliczanka, głównego bohatera produkcji. Fikcyjny prezes aktywnie udzielał się na LinkedIn, komentując wpisy innych użytkowników, dzieląc się marzeniami o znalezieniu się na okładce „Forbes” oznaczając przy tym dziennikarzy redakcji oraz chętnie udostępniając motywacyjne przemyślenia („LinkedIn prosi mnie o pochwałę dla kolegi. Kudos dla Michała Holca. Doceń siebie, a reszta przyjdzie sama. #kudos”), poszerzając tym samym w błyskawicznym tempie swoją sieć kontaktów i podbijając internet.

theoffice_linkedin

 

Paweł Galiński

Paweł Galiński

Business Development Director, WebTalk

marketing & sprzedaż

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Ekipa. Sukces komunikacyjny współpracy grupy influencerów z marką Koral jest niezaprzeczalny – o lodach Ekipy usłyszeli w Polsce chyba wszyscy. Współpraca była żywo komentowana przez media zarówno mainstreamowe, jak i branżowe. Kampania została świetnie rozplanowana – poprzedził ją ciekawy prelaunch z limitowaną serią produktów i związane z tym nośne PR’owo aukcje opakowań po lodach, osiągające na Allegro niebotyczne ceny. Ten sukces na pewno ułatwi też przekonywanie decydentów do realizacji podobnych działań z markami w przyszłości, w myśl zasady “Nieważne, że my nie znamy danego Influencera. Ważne, że kocha go grupa docelowa”.

Metaverse. Rozpoczęło się od komunikacyjnego nieporozumienia, tj. informacji, że Facebook zmienia nazwę na Meta (a zmieniła się tylko nazwa firmy będącej właścicielem portalu Facebook). Tymczasem okazało się, że Mark Zuckerberg ma pomysł na wskrzeszenie idei Virtual Reality (po jej wzlocie i upadku kilka lat temu). O tym, że jest coś na rzeczy, wiadomo było od dłuższego czasu, w końcu twórca Facebooka nie bez powodu przejął producenta Oculus Rift. Czy tym razem się uda? Niech nie mylą nas niezachęcające filmy promocyjne z wirtualnym Markiem w roli głównej. Jeśli spojrzymy na rozwój technologii 3d (np. możliwości konsol najnowszej generacji i silnika Unreal Engine), na rosnące zainteresowanie fanów otwartymi, wirtualnymi światami (oferowanymi m.in. przez gry online, takie jak: Minecraft, League of Legends czy Cyberpunk 2077), a także na plany Elona Muska związane z Neuralink – powinniśmy brać koncept Metaverse na poważnie. Zwłaszcza że, ta zmiana odbywa się na naszych oczach – my już w tym roku zrealizowaliśmy dla marki KIA Motors Polska wirtualną premierę modelu Stinger po faceliftingu w grze Asetto Corsa.

Mata. Wiele było narzekań na temat tej współpracy. Głównie dotyczyły tego, czy młody twórca, zamiast rapować na ważne dla pokolenia tematy, powinien sprzedawać kotlety. Nie trafił do mnie żaden przekonujący argument, dlaczego to, co przystoi Szycowi i Żebrowskiemu, nie przystoi Matczakowi. Natomiast, o ile Ekipa przekonała nas, że popularna w Gen-Z gwiazda YouTube’a może skutecznie napędzić sprzedaż, o tyle współpraca McDonalds’s z Matą dowiodła, że poza komunikatem wciąż liczy się produkt. Ten nie był odpowiednio dopasowany do grupy docelowej i ją rozczarował. Stąd negatywny sentyment, który szybko zdominował komunikację. Niemniej marka twierdzi, że dzięki kampanii zanotowała znaczący wzrost sprzedaży w porównaniu z zeszłym rokiem.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Pandemia. Chcemy tego czy nie, Covid-19 jest z nami już drugi rok. To co wydawało się tymczasowymi rozwiązaniami na czas lockdown’ów, pozostało z nami na dłużej – inaczej pracujemy (wciąż często zdalnie), spędzamy czas wolny (więcej w domu i online) i kupujemy (rozwój e-commerce). To w oczywisty sposób wpłynęło na strategie marketingowe marek. Starają się być tam, gdzie są ich klienci – czyli online. Marki FMCG z coraz większym zainteresowaniem zwracają się w kierunku e-commerce, zaczynają komunikować się na platformach takich jak TikTok, marki kosmetyczne inwestują w rich content, Social Media stają się kluczowym punktem styku i dialogu z konsumentem – jestem przekonany, że większość agencji, które tak jak WebTalk specjalizują się w digital marketingu, odczuły to zarówno w ilości obsłużonych briefów, jak i pozyskanych budżetów. Z drugiej strony okres pierwszych lockdown’ów w 2020 odblokował marki do większego działania w obszarze CSR. Efekty tego widzieliśmy też w tym roku, gdzie marki zdecydowanie śmielej komunikowały się na tym polu (np. BNP Paribas – “Patronki” czy ostatnia kampania Yes).

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

Apart. Czy po zeszłorocznym wyśmianiu przez Klub Komediowy “Pięknej i długiej reklamy Apartu” i kpinach ze strony całej branży ktoś spodziewał się, że w tym roku marka wróci z takim samym komunikatem? Ile dobrych słów zostało ostatnio powiedzianych na temat zaangażowanej kampanii konkurencyjnej marki Yes, która jest przeciwieństwem komunikacji z udziałem Lewandowskiej, Sochy i Wieniawy? No cóż – dla mnie Hot jest znakomite rozpoznanie przez Apart oczekiwań grupy docelowej i konsekwencja pomimo krytyki – efekty obu kampanii możemy porównać obserwując choćby Google Trends dla obu marek. Apart górą.

Ekipa. Tak jak już wspomniałem, kampania lodów braci Koral była gigantycznym sukcesem komunikacyjnym. Dlaczego więc “NOT”? Wiele wskazuje, że na współpracy długoterminowo więcej zyskał Karol Wiśniewski Friz, który wprowadza Ekipę na giełdę. Pomimo znakomitych wyników sprzedażowych lodów w okresie letnim wydaje się, że udało się zbudować raczej krótkotrwały hype niż solidną markę FMCG, która będzie przyciągać w przyszłości. Napoje Ekipa są w sklepach od października i zdaje się, że nie zawojowały rynku.

 

Oskar LizunOskar Lizun

Prezes Zarządu w Direct Call (Pomorska Grupa Sprzedażowa Sp. z o.o.)

outsourcing usług Contact Center

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Rozwój
Sprzedaż
Relacje

Są one doskonałym podsumowaniem 2021 roku, a co według mnie jest najważniejsze to fakt, że idealnie się dopełniają.
Rok 2021 jak i poprzedni, to masowe przenoszenie tradycyjnego kontaktu do kanałów zdalnych (internet, telefon, chat itp). Dzięki temu firmy z branży outsourcingu usług Contact Center dynamicznie się rozwijają, a sama branża przeżywa swoją drugą młodość.
Wszystko to wymusza, mówiąc wprost, edukację budowania nowych relacji między przedsiębiorstwem, a klientem, który do tej pory nabywał towary lub usługi drogą tradycyjną.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Niestety odpowiadając jestem zmuszony być w tym monotematyczny, ponieważ w mojej ocenie dla branży contact center, a także innychm, największe znaczenie mają kolejne lockdowny związane z COVID-19. W obecnych trudnych czasach każdy próbuje się dopasować do nowych realiów. Obserwujemy trend, w którym coraz więcej firm przenosi tradycyjną metodę obsługi klienta i sprzedaży do kanałów zdalnych. W skutek tego małe i duże marki zamykają swoje sklepy/punkty/salony, a następstwem takich działań jest rozpoczęcie współpracy z firmami, które specjalizują się w usługach Contact Center

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

Wszyscy pamiętamy rok 2020, w którym nagle rząd nakładał obostrzenia na codzienne funkcjonowanie. W skutek tego przesiębiorstwa zmuszone były przemodelować swoj biznes w trybie nagłym, a więc w pogoni za szybką zmianą popełniano wiele błędów, które w niektórych przypadkach prowadziły do upadłości firm.
Uważam zatem, że sukcesem 2021 roku jest elastyczność w podejściu i płynność w szybkim dostosowywaniu swoich biznesów do okoliczności, które były zmienne i nie do przewidzenia. Dzięki temu klienci mają stały dostęp do porządnych dóbr, a firmy spokojnie mogą przetrwać i rozwijać się w ciężkich czasach.

 

Maciej Boroń

Maciej Boroń

Managing Director, Next Level Agency

gaming marketing

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Valorant – Tytuł mocno się rozwinął w stronę esportu, wcześniej miał fanów, brakowało mu jednak wejścia na skalę popularności CS:GO, by być tak często na językach. W 2021 to nastąpiło, wielu znanych graczy przeszło do Valorant, a ilość pucharów i innych wydarzeń zaczęła wyraźnie rosnąć.

Crypto – kryptowaluty rosną na sile i znalazły dobry target wśród graczy, których codziennością jest świat cyfrowy. Przykładowo aktywacja SkillzVault dla Bitcoin Vault, przeprowadzona przez nas wspólnie z ESE, Converters i VYRAL to turniej esportowy, z głównym sponsorem oferującym m.in. portfel kryptowalut. Również partnerstwa jak TSM FTX za 210 milionów USD, które samą kwotą otwierają oczy wątpiącym w siłę esportu.

Komety – na rynku pojawiły się podmioty, które pięknie zaświeciły, ale szybko przygasły. Ballista – ekipa, która pokazała siłę, pokonując międzynarodowych mistrzów. Niestety po kilku miesiącach skład zaczął się rozpadać. Trzymam kciuki, że Ballista, jak i inne podmioty, które tak mocno zaczynały, odrodzą się na nowo z silnym rozdaniem,

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Niestety nadal była to pandemia. 2021 był rokiem nadziei, że uda się powrócić z pełną mocą. Wiele wydarzeń w Polsce nie miało szans rozwinąć się tak, jak bywało to przed pandemią. Niekoniecznie wpływ na to mieli organizatorzy czy fani. Ciągła niepewność do ograniczeń w sprawie bezpieczeństwa powodowała, że część klientów minimalizując ryzyko, wolała nie inwestować w partnerstwa wydarzeń offline. Mogło to silnie wpłynąć na dostępne zasoby lub na organizację wydarzeń, dając czasami mniejszą skalę niż ta, do jakiej wszyscy się przyzwyczailiśmy.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

HOT – Polacy w Valorant! Starxo i Zeek w Mistrzostwach dali kolejny dowód na to, że Polska ma coraz większe znaczenie na arenie międzynarodowej w esporcie. Nie byli tylko drugoplanowi, grali pierwszą rolę, pokazując, że to nie przypadek. Miejmy nadzieję, że będą inspiracją i motywacją dla młodych zawodników, żeby takich sukcesów co rok było więcej.

NOT – wolę nie krytykować branży. Nie wiem jak wygląda proces decyzyjny w środku, więc nie wiemy kto realnie powinien być krytykowany za rzeczy, z których naśmiewał się rynek.

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej