Polska blogosfera – raport 2014
Dotychczas w Polsce brakowało badań blogosfery oraz jej czytelnictwa, wykonanych na reprezentatywnych próbach badawczych. Brak wiedzy na temat tego zjawiska powodował masę pytań u marketerów, agencji czy domów mediowych. Kim są blogerzy, o czym piszą najczęściej, w jakim są wieku, z jaką częstotliwością dodają nowe wpisy?
Na te oraz inne pytania odpowiadamy w prezentowanym raporcie. Narzędziem badawczym jest serwis zBLOGowani – agregat blogów z 22 kategorii tematycznych, który wystartował w połowie maja 2014 r.
Dane przedstawione w raporcie oparte są nie o deklaracje użytkowników, a o twarde dane które zgromadziliśmy w serwisie zBLOGowani. Badanie zostało wykonane na próbie 2871 aktywnych blogów oraz 3520 zarejestrowanych czytelników.
Cały raport można pobrać tutaj, płacąc Tweetem lub udostępniając na Facebooku.
Wybrane wnioski płynące z badania:
-
Najliczniejsze grupy badanych blogów należą do kategorii kulinaria, uroda oraz lifestyle.
-
85 proc. badanych blogerów to kobiety, a 15 proc. to mężczyźni.
-
Popularność kategorii blogów zmienia się wraz z wiekiem blogerów, najmłodsi tworzą najczęściej blogi osobiste i blogi z kategorii lifestyle, wśród starszych dominują blogi urodowe. Ze wzrostem wieku wzrasta także liczba blogów kulinarnych.
-
Blisko 79 proc. blogerów tworzy swoje treści na platformie Blogger.
-
Udział procentowy platformy blogowej WordPress wśród mężczyzn jest ponad dwukrotnie większy niż udział tej platformy w całej badanej populacji blogerów.
-
Blogerzy zamieszkują na ogół duże miasta i aglomeracje. Aż 12,2 proc. badanej populacji miesza w Warszawie.
-
Najczęściej występującą częstotliwością dodawania wpisów na blogach jest „2 razy w tygodniu”.
-
Wśród badanych czytelników blogów jedynie 17 proc. stanowili mężczyźni, a pozostałe 83 proc. kobiety.
-
Najczęściej czytanymi blogami są te z kategorii lifestyle, kulinaria, uroda, blog osobisty i fotografia.
-
Największy wskaźnik współczytelnictwa mają kategorie blogów: uroda oraz moda