Polska blogosfera – raport 2014
Dotychczas w Polsce brakowało badań blogosfery oraz jej czytelnictwa, wykonanych na reprezentatywnych próbach badawczych. Brak wiedzy na temat tego zjawiska powodował masę pytań u marketerów, agencji czy domów mediowych. Kim są blogerzy, o czym piszą najczęściej, w jakim są wieku, z jaką częstotliwością dodają nowe wpisy?
Na te oraz inne pytania odpowiadamy w prezentowanym raporcie. Narzędziem badawczym jest serwis zBLOGowani – agregat blogów z 22 kategorii tematycznych, który wystartował w połowie maja 2014 r.
Dane przedstawione w raporcie oparte są nie o deklaracje użytkowników, a o twarde dane które zgromadziliśmy w serwisie zBLOGowani. Badanie zostało wykonane na próbie 2871 aktywnych blogów oraz 3520 zarejestrowanych czytelników.
Cały raport można pobrać tutaj, płacąc Tweetem lub udostępniając na Facebooku.
Wybrane wnioski płynące z badania:
Najliczniejsze grupy badanych blogów należą do kategorii kulinaria, uroda oraz lifestyle.
85 proc. badanych blogerów to kobiety, a 15 proc. to mężczyźni.
Popularność kategorii blogów zmienia się wraz z wiekiem blogerów, najmłodsi tworzą najczęściej blogi osobiste i blogi z kategorii lifestyle, wśród starszych dominują blogi urodowe. Ze wzrostem wieku wzrasta także liczba blogów kulinarnych.
Blisko 79 proc. blogerów tworzy swoje treści na platformie Blogger.
Udział procentowy platformy blogowej WordPress wśród mężczyzn jest ponad dwukrotnie większy niż udział tej platformy w całej badanej populacji blogerów.
Blogerzy zamieszkują na ogół duże miasta i aglomeracje. Aż 12,2 proc. badanej populacji miesza w Warszawie.
Najczęściej występującą częstotliwością dodawania wpisów na blogach jest “2 razy w tygodniu”.
Wśród badanych czytelników blogów jedynie 17 proc. stanowili mężczyźni, a pozostałe 83 proc. kobiety.
Najczęściej czytanymi blogami są te z kategorii lifestyle, kulinaria, uroda, blog osobisty i fotografia.
Największy wskaźnik współczytelnictwa mają kategorie blogów: uroda oraz moda