Porzucony e-koszyk
Badania pokazują, że aż siedmiu na dziesięciu użytkowników e-sklepów nie finalizuje swoich zamówień. Właściciele sklepów internetowych nie mają świadomości tego, jak dużo przez to tracą. Jakie są najczęstsze powody porzucania koszyka w sklepach internetowych? Jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków? Co warto zrobić, aby potencjalny klient chętniej finalizował transakcje zainicjowane w e-sklepie?
Najczęstsze powody porzucania koszyka przez użytkowników e-sklepów to:
1.Brak możliwości zakupu produktów bez zakładania konta
Konieczność zakładania konta może być dla użytkowników poważną barierą. Sama myśl o długim formularzu, w którym należy podać wiele danych często skutecznie zniechęca do kontynuowania zakupów. Klienci boją się rejestracji w sklepie także ze względu na ryzyko spamu. Użytkownik powinien mieć w tym wypadku wolny wybór. Warto dać mu trzy możliwości: złożenia zamówienia bez zakładania konta, logowania na swoje konto (jeśli już wcześniej klient się zarejestrował) lub możliwość rejestracji w sklepie. Klientom, którzy mieliby zdecydować się na pierwszą opcję, warto pokazać zalety płynące z rejestracji w sklepie. Najlepiej promować to już przy składaniu zamówienia i przedstawić korzyści płynące z rejestracji. Użytkownik jest wówczas zadowolony z tego, że udało mu się sfinalizować transakcję i znacznie pozytywniej odbiera komunikat w stylu „Złożenie kolejnego zamówienia będzie łatwiejsze i szybsze jeśli zarejestrujesz się. Rejestracja trwa zaledwie 60 sekund!”.
2. Zbyt skomplikowany proces składania zamówienia
Zbyt wiele kroków dzielących użytkownika od finalizacji transakcji to częsty powód porzucania koszyka. Istotne jest, aby maksymalnie ograniczyć liczbę pól w formularzu zamówienia. To, czy skuteczniejszy w konkretnym przypadku będzie formularz jedno- czy wielostronicowy, jest tak naprawdę uzależnione od branży. W przypadku drogich produktów klienci są bardziej skłonni do wypełnienia wieloetapowego formularza, ponieważ z każdym kolejnym krokiem mogą zdobywać większe zaufanie do sklepu. W przypadku tańszych towarów znacznie lepiej postrzegany jest krótki, jednoetapowy formularz. Zadaniem agencji interaktywnej jest doradztwo w tym zakresie i rekomendacja optymalnej formy składania zamówienia dla sklepu. Warto przeprowadzić testy użyteczności, które pomogą w wyborze najskuteczniejszego rozwiązania w danym przypadku.
3. Brak jasnych informacji o warunkach i kosztach dostawy
Aż 55 proc. użytkowników e-sklepów ma problem z dotarciem do interesujących ich informacji. Większość przypadków porzucenia koszyka dotyczy sytuacji, gdy klient dopiero na ostatnim etapie składania zamówienia dowiaduje się o kosztach wysyłki. Brak jasnej informacji niekorzystnie wpływa na wizerunek sklepu. Wszelkiego rodzaju ukryte koszty nie tylko powodują rezygnację z rozpoczętych już zakupów, ale często nawet z oferty sklepu, także w przyszłości.
4. Brak zaufania do sklepu
5. Brak możliwości kontynuowania zakupów po dodaniu produktu do koszyka
6. Zbyt długi czas oczekiwania na dostawę
7. Mało intuicyjny sklep
::
Całość artykułu dostępna w grudniowym magazynie „Brief” oraz w e-wydaniu.