Praca w biurze w dobie pandemii – jak zadbać o bezpieczeństwo?
Niedługo miną dwa lata odkąd wiele branż przeszło w dużym stopniu na model pracy zdalnej. Jednym pracownikom on odpowiada, inni woleliby wrócić do biur. Niestety w obecnej, wciąż niestabilnej sytuacji wywołanej przez pandemię i niepewności co do wprowadzanych obostrzeń, wielu pracodawcom trudno zaplanować powrót do biur. Niektórzy z nich chcą też, by praca zdalna została w ich firmach na dłużej.
Co jednak w sytuacji, gdy duża korporacja ma np. wynajęte biuro w Warszawie na dłuższy czas, bez możliwości zerwania bądź zmiany warunków umowy? Firma musi liczyć się z tym, że konieczne jest przystosowanie biura do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego.
Jedną z nich jest dezynfekcja rąk i powierzchni preparatami biobójczymi, na które wydane jest odpowiednie pozwolenie. Na rynku dostępne są preparaty do dezynfekcji o różnym stężeniu alkoholu. Warto zwrócić uwagę na to, by zakupione środki dezynfekujące miały stężenie ok. 70%, tak by faktycznie były skuteczne w zwalczaniu bakterii.
Dezynfekcja powierzchni powinna obejmować każde z pomieszczeń w biurze, zaczynając od powierzchni płaskich jak biurka, blaty w recepcji czy w pomieszczeniach socjalnych, przez krzesła i sprzęt elektroniczny tj. monitor, myszka komputerowa, klawiatura po najczęściej zapominane obszary jak klamki, przyciski, baterie w umywalkach.
Podstawowym elementem zapobiegającym rozprzestrzenianiu się wirusa jest także obecność płynu do dezynfekcji rąk przy wejściu do biura. Powinien się on znaleźć także w każdym z pomieszczeń. Pracodawca powinien również zadbać o obecność mydła antybakteryjnego w łazienkach.
W związku z obowiązkiem zakrywaniu ust i nosa, każdy z pracowników powinien być zaopatrzony w maseczkę lub inny środek ochrony dróg oddechowych oraz twarzy. Ze względu na to, że z sytuacją pandemiczną borykamy się już od jakiegoś czasu, większość osób posiada zapas np. maseczek. Warto zadbać jednak o to, by w biurze były ogólnodostępne, tak by każdy w razie potrzeby mógł z nich skorzystać.
Ze względu na to, że środki dezynfekujące z dużą zawartością alkoholu mają specyficzny, intensywny i niekoniecznie przyjemny zapach – używane często i w dużych ilościach mogą obniżać komfort pracowników. Atutem w takiej sytuacji będzie zadbanie o zapachy do biura, które złagodzą skutki używania preparatów na bazie alkoholu.
Zapewnienie środków zapobiegawczych rozprzestrzenianiu się wirusa w biurach leży po stronie pracodawców. Warto jednak zadbać o to by pracownicy posiadali odpowiednią wiedzę i zachęcać ich do samodzielnego dbania o odpowiednią dezynfekcję zarówno powierzchni jak i rąk oraz stosowania maseczek.
Źródło: altigroup.pl