Rola Cloud Culture w procesie digitalizacji firmy
Aż 44% pracowników zdalnych odczuwa stres związany z powrotem do biura, a 36% nie czuje się gotowych zrezygnować z pracy z domu. Jednym z aspektów digitalizacji jest umożliwienie efektywnej pracy zdalnej, ale to tylko pojedynczy krok na ścieżce transformacji cyfrowej. Ogólnym zamysłem pozostają: zmniejszenie kosztów, zwiększenie wydajności, dostępności i bezpieczeństwa usług, a także przyspieszenie procesu obiegu informacji. Chmura obliczeniowa (ang. Cloud Computing) odgrywa ważną rolę w procesie digitalizacji, ale żeby skutecznie przeprowadzić migrację do chmury, w pierwszej kolejności należy poznać jej kulturę.
Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nawet całkowity koniec pandemii nie sprawi, że wszystko wróci do przed pandemicznej „normalności”. Większość firm zostanie przy pracy hybrydowej, a konsumenci – przyzwyczajeni do wygody obsługi online – w dalszym ciągu będą korzystać z e-wniosków, e-zakupów czy e-porad. Trend powszechnej digitalizacji zagościł z nami na dobre, dlatego firmy i przedsiębiorstwa nie mogą czekać z nadzieją na powrót “lepszych czasów”, a działać w kierunku całkowitej cyfrowej transformacji.
Czy Cloud przyspiesza digitalizację w firmach?
Jak pokazują badania, ponad 50% firm uważa, że przeprowadzając transformację cyfrową należy w pierwszej kolejności skupić się na klientocentryczności. Dopiero później padają takie stwierdzenia jak: dane, innowacyjności, pracownicy czy technologie [1]. Jednak stawianie na pierwszym miejscu potrzeb klienta wymaga zmiany kultury organizacyjnej w firmie oraz narzędzi, które pozwolą szybko i elastycznie wprowadzać nowe rozwiązania oraz zapewniać ciągłość biznesową bez względu na okoliczności.
Chmura zapewnia nieprzerwany i bezpieczny dostęp do zasobów, skalowalność usług, poprawę wydajności i bezpieczeństwo danych. Możliwości cloud computing mogą znacznie przyspieszyć proces digitalizacji, ale sama migracja wymaga zrozumienia pewnych zasad, które rządzą pracą z chmurą obliczeniową.
Czym jest Cloud Culture?
Kultura chmurowa (ang. Cloud Culture), to dwojakie pojęcie. Z jednej strony odnosi się do procesu migracji do chmury obliczeniowej (powodów i konsekwencji), natomiast z drugiej do kultury pracy z chmurą. Jest to środowisko dynamiczne, procesowe i pełne zmian, dlatego nie każda firma potrafi z marszu przekonać się do usług chmurowych i czerpać z nich korzyści.
Przejście do chmury może okazać się fiaskiem, jeżeli odpowiednio nie przygotujesz swojej firmy do nadchodzących zmian. Musisz również jasno określić cele biznesowe, bo działanie w infrastrukturze chmurowej opiera się na dobieraniu rozwiązań do problemów, a nie jednej wypracowanej koncepcji działania. W ten sposób migracja do chmury nie jest wyłącznie decyzją strategiczną, wymagającą zmian technologicznych, ale również kulturową – wraz z nią musi zmienić się sposób myślenia Twojego przedsiębiorstwa.
Poniżej przygotowaliśmy 6 kroków Cloud Culture, które pomogą skutecznie przejść do chmury. A jeżeli potrzebujesz w tym zakresie wsparcia specjalistów, możesz skorzystać z konsultacji w zakresie migracji do chmury (https://altkomsoftware.pl/cloud-dla-biznesu/).
1. Świadoma decyzja
Po pierwsze pamiętaj, że chmura nie jest rozwiązaniem idealnym — takie nie istnieją. Dlatego przed rozpoczęciem migracji przeprowadź szczegółową analizę obecnej infrastruktury IT oraz przetwarzanych i przechowywanych danych. Być może z uwagi na bardzo skomplikowane systemy lub ograniczenia prawne, chmura nie będzie najlepszym wyjściem na dany moment, albo będzie warto skorzystać z jej możliwości wyłącznie w modelu hybrydowym.
Ponadto stworzenie udanej kultury chmurowej zaczyna się na samym szczycie organizacji, uwzględniając w pierwszej kolejności osobę odpowiedzialną za rozwój infrastruktury (np. dyrektora IT), a następnie wszystkie działy, pracowników, klientów i kontrahentów. Każda z tych grup musi być świadoma, z czym wiąże się migracja i jak wpłynie to na jej pracę czy interesy.
2. Efektywna komunikacja
Każda zmiana napotyka na swojej drodze opór, dlatego należy zadbać, aby przyszli odbiorcy usług rozumieli proces migracji i czuli się z nim swobodnie. Przygotuj plan komunikacji, który obejmie zarówno pracowników, jak i klientów. Powinien uwzględniać możliwość feedbacku, aby na bieżąco reagować na potencjalne problemy, a także zwiększyć zaangażowanie wśród pracowników i sprawić, że poczują się częścią projektu.
Zaplanuj również wsparcie dla osób, które po migracji do chmury nie będą umiały odnaleźć się w nowym środowisku. Warto także wyprzedzić pewne procesy i od początku zaplanować, jak sprawnie przeprowadzać wdrożenia nowych pracowników, którzy w przyszłości dołączą do organizacji.
3. Odpowiedni ludzie
Nie możesz oczekiwać, że zespół, który do tej pory zarządzał fizycznymi serwerami, będzie w stanie skutecznie przesiąść się na zarządzanie usługami w chmurze. Nie musi to jednak oznaczać fali zwolnień — w końcu cała firma musi nauczyć się, jak pracować z cloudem. Nie bój się zainwestować w szkolenia i stopniowo przekwalifikuj swoich pracowników. Człowiek uczy się całe życie, a budowa zgranego zespołu zupełnie od nowa jest droga i czasochłonna.
Oczywiście musisz liczyć się z tym, że na początku zaistnieje konieczność stworzenia nowych stanowisk i zatrudnienia wykwalifikowanych specjalistów lub skorzystania z usług zewnętrznej firmy.
4. Zrozumienie potencjału
Ty i Twoi pracownicy musicie rozumieć, że nie przechodzicie do chmury bez przyczyny. Nie jest to wyłącznie nowinka technologiczna, a dostęp do zupełnie nowych możliwości. Chmura umożliwia szybkie wdrożenia, łatwy dostęp do zasobów, możliwość korzystania z rozwiązań od ręki i tylko w określonym zakresie, bezpieczeństwo danych bez konieczności fizycznych backupów i wiele, wiele innych możliwości.
Cloud Culture obejmuje również zrozumienie powiązań, jakie zachodzą we wszystkich działach firmy, obserwacja i wyciąganie wniosków. W końcu chmura bezpośrednio związana jest z pojęciem Big Data i przetwarzaniem danych. Dzięki usługom chmurowym takie działy jak sprzedaż, marketing, obsługa klienta czy rozwój produktu zyskują dostęp do ogromnej liczby informacji, których analiza poprawia wyniki, skraca time-to-market i przyspiesza procesy związane z obsługą klienta.
5. Wybór usług i dostawcy
Chmura oferuje kilka rodzajów usług (IaaS, SaaS, PaaS), dlatego musisz ocenić, jakie elementy systemowe warto zbudować od nowa, a które można np. zastąpić usługami typu SaaS. Skoncentruj się potrzebach swojej firmy i szukaj dostawcy, który zagwarantuje Ci elastyczne podejście, bezpieczeństwo oraz ciągły rozwój biznesu w oparciu o możliwości chmury obliczeniowej.
6. Nauka zarządzania kosztami
Koszt uruchomienia pojedynczego systemu w chmurze może być droższy w porównaniu do tej samej akcji przeprowadzonej na VPSie albo serwerze dedykowanym. Powinieneś jednak analizować i oceniać chmurę w znacznie szerszym kontekście. Środowisko chmurowe jest zupełnie innym typem usługi. Oszczędności przychodzą wraz ze wzrostem ilości wykorzystywanych elementów i stopnia skomplikowania całego rozwiązania. Z tej perspektywy można powiedzieć, że zaczynasz na niej oszczędzać w dłużej perspektywie.
Cloud nie wymaga dużych początkowych inwestycji, redukuje koszty otoczenia fizycznego i nie zmusza nas do kupowania zasobów na zapas. Należy jednak w pełni zrozumieć istotę skalowalności zasobów, żeby nie przepłacać za usługi lub komponenty, które posiadanie wcale nie jest równoznaczne z istniejącymi potrzebami. Inną kwestią jest myślenie nie o samej kwocie, a o stosunku jakości do ceny. Potencjał, jaki niesie za sobą chmura, może prowadzić do ogromnych oszczędności, ale niekoniecznie na samej fakturze, a w pracy całego przedsiębiorstwa.
Na koniec ważna kwestia: liczby nie kłamią, a migracja do chmury publicznej zapewnia nawet do 40% oszczędności w zakresie TCO[2]. Przemyśl, czy jesteś już na dobrej drodze do wdrożenia Cloud Culture w biznesie, a Twoja firma na przejście do chmury.
[1] Digital Poland, Raport: 13 faktów o transformacji cyfrowej (…), 2020 r. , https://www.digitalpoland.org/assets/publications/13-tez-digital-shapers/13-faktow-o-transformacji-cyfrowej-digital-shapers.pdfhttps://www.digitalpoland.org/assets/publications/13-tez-digital-shapers/13-faktow-o-transformacji-cyfrowej-digital-shapers.pdf
[2] Accenture, Raport: The green behind the cloud, 2020 r.
Źródło: altkomsoftware.pl