Jak sprawdzić czy samochód jest ubezpieczony?

jak sprawdzic OC

Każdy zarejestrowany samochód – niezależnie od tego czy jest użytkowany, czy stoi w garażu – musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Przerwanie ciągłości ubezpieczeniowej choćby na jeden dzień skutkuje karą finansową nakładaną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jeśli nie masz pewności, czy auto ma ważne OC, możesz to łatwo sprawdzić. Dowiedz się, w jaki sposób.

Konieczności posiadania polisy OC regulują stosowne przepisy, tj. z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Wykupienie ubezpieczenia stanowi finansowe zabezpieczenie w razie spowodowanego zdarzenia drogowego – to ubezpieczyciel bierze na siebie odpowiedzialności i zobowiązuje się do likwidacji szkody. Jednak nie wszyscy właściciele pojazdów dopełniają swojego obowiązku – nieświadomie lub z pełną świadomością.

Sprawdzenie OC – kogo dotyczy?

Sprawdzenie OC pod kątem ważności polisy jest istotne, ponieważ pozwala to uniknąć niepotrzebnych wydatków związanych z karą finansową nakładaną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).

Weryfikację ważności obowiązkowej polisy powinny dokonać w szczególności osoby, które:

  • kupują używany pojazd
  • uczestniczą w kolizji drogowej lub wypadku
  • nie mają pewności, kiedy wygasa aktualna umowa.

Czy ważność OC można sprawdzić przez internet?

Jeśli tylko masz dostęp do Internetu oraz dysponujesz podstawowymi danymi na temat pojazdu, z łatwością sprawdzisz ważność ubezpieczenia OC. W jaki sposób?

  • Baza UFG

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) jest instytucją, która czuwa nad tym, aby każdy zarejestrowany pojazd miał ważne ubezpieczenie OC. Dlatego też powstała baza, która zawiera informacje o samochodach i zawartych polisach.

Sprawdzenie OC polega na wejściu na stronę internetową UFG, a następnie – po kliknięciu w odpowiednie zakładki – wpisaniu numeru rejestracyjnego. W odpowiedzi otrzymasz informację na temat marki i modelu ubezpieczonego auta, a także numeru polisy oraz danych towarzystwa ubezpieczeniowego.

  • Strona internetowa CEPiK

Szczegółową historię pojazdu, w tym ważność ubezpieczenia OC, możesz sprawdzić w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Będziesz potrzebować takich danych jak: numer rejestracyjny, numer VIN, data pierwszej rejestracji auta.

Zaletą tej bazy jest możliwość uzyskania informacji o badaniu technicznym pojazdu, stanu licznika, pojemności silnika, rodzaju paliwa itp.

Warto podkreślić, że korzystanie z bazy UFG oraz CEPiK jest bezpłatne. Dostęp zaś jest możliwy przez 24 godziny na dobę.

Brak ubezpieczenia OC – co dalej?

Jeśli samochód nie ma ważnego OC, musisz jak najszybciej wykupić polisę. Przerwa w ochronie ubezpieczeniowej może skutkować karą finansową. To, czy ją otrzymasz, wiele zależy od tego, kto jest aktualnym właścicielem auta.

  • Jeśli nabywasz auto bez ważnego OC

W komfortowej sytuacji jesteś wówczas, gdy zbywca auta nie płacił składek na obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. Jeżeli bowiem wykupisz polisę w momencie podpisywania umowy kupna-sprzedaży, to poprzedni właściciel będzie odpowiadał przed UFG za brak ważnego ubezpieczenia auta.

  • Jeśli twój samochód nie ma ważnego OC

Jeżeli zorientowałeś się o braku ważnego OC, wówczas musisz jak najszybciej wykupić polisę. Nie warto zwlekać, ponieważ im dłuższa jest przerwa, tym wyższej kary nakładanej przez UFG możesz się spodziewać.

Jeśli potrzebujesz ubezpieczenia, zrób już teraz kalkulację składki OC w darmowym kalkulatorze na rankomat.pl. Dzięki temu szybko dowiesz się, w którym towarzystwie ubezpieczeniowym możesz liczyć na najniższą składkę.

Pamiętaj! Kwestie związane z zakresem ochrony oraz sumami gwarancyjnymi regulują stosowne przepisy. Jako że wysokość składki nie ma żadnego wpływu na ochronę, za OC nie ma sensu przepłacać.

Wybierz najtańsze OC, aby przywrócić ciągłość ubezpieczeniową i tym samym uniknąć poważnych kar finansowych – w wysokości nawet 5600 zł (w przypadku pojazdów osobowych).


Źródło: rankomat.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF