Rynek reklamy cyfrowej – raport z badania IAB ADEx

4 056

Według badania IAB AdEx, realizowanego przez PwC, w pierwszym kwartale 2014 wartość cyfrowej reklamy w Polsce wyniosła 573,9 milionów złotych. Wydatki na reklamę online wzrosły tym samym o ponad 38 milionów złotych względem pierwszego kwartału roku wcześniejszego, co przełożyło się na dynamikę na poziomie 7,1 proc. Reklama mobilna nadal notuje wzrost powyżej 100 proc., a wydatki na wideo online rosną dwucyfrowo, dzięki czemu reklama graficzna jest wciąż liderem pod względem wartości i dynamiki.

Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, trzy największe formaty zanotowały wzrosty, a czwarty zanotował kilkuprocentowy spadek. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która pozyskała 42 proc. udziału, czyli 1,3 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (19 proc. wzrostu rok-do-roku). 

Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM). Format ten utrzymał 37 proc. udziału w torcie reklamowym, dzięki dynamice na poziomie 7 proc. rok do roku. Na dalszych pozycjach znalazły się Ogłoszenia (16 proc. udziału) oraz E-mail (5 proc. tortu reklamowego online). Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która ponownie osiągnęła trzycyfrowy wzrost względem roku wcześniejszego (118 proc.). 

IAB PwC reklama online infografika

– Wydatki na reklamę w internecie niezmiennie rosną. Po pierwszych trzech miesiącach 2014 r. obserwujemy dynamikę podobną do zeszłorocznej, co pozwala na optymistyczne prognozy. Potwierdzają się one także w ożywieniu, które jest widoczne na całym rynku reklamowym, szczególnie we wzrostach wydatków na radio i telewizję – czyli mediów, które w zeszłym roku notowały spadki. Jeżeli PKB będzie się dalej umacniać i sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce i regionie będzie sprzyjająca, rok 2014 powinien przełożyć się na kolejny dwucyfrowy wzrost wartości, która może przekroczyć 2,7 miliarda złotych – komentuje wyniki Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.

::

Rynek reklamy w Polsce i na świecie – prognozy ZenithOptimedia

::

Biorąc pod uwagę podział branżowy, zeszłoroczny ranking top-8 nie uległ zmianie. Liderem pozostała motoryzacja, która umocniła swoją pozycję i pozyskała 22 proc. tortu reklamowego online. Cieszy dalszy wzrost wydatków na odzież i dodatki, które awansowały o kilka oczek w rankingu branżowym. Wśród pozostałych branż warto odnotować wysokie wzrosty wydatków na usługi dla biznesu (49 proc.) oraz napoje i alkohole (26 proc. ). Wciąż zaskakuje niski poziom wydatków na produkty farmaceutyczne (lidera wydatków reklamowych ogółem) oraz umiarkowany poziom wydatków na produkty FMCG. Jak wynika z badań IAB Polska, branże te mają ogromne możliwości marketingowe w obszarze internetu.

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej