Rynek reklamy cyfrowej – raport z badania IAB ADEx
Według badania IAB AdEx, realizowanego przez PwC, w pierwszym kwartale 2014 wartość cyfrowej reklamy w Polsce wyniosła 573,9 milionów złotych. Wydatki na reklamę online wzrosły tym samym o ponad 38 milionów złotych względem pierwszego kwartału roku wcześniejszego, co przełożyło się na dynamikę na poziomie 7,1 proc. Reklama mobilna nadal notuje wzrost powyżej 100 proc., a wydatki na wideo online rosną dwucyfrowo, dzięki czemu reklama graficzna jest wciąż liderem pod względem wartości i dynamiki.
Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, trzy największe formaty zanotowały wzrosty, a czwarty zanotował kilkuprocentowy spadek. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która pozyskała 42 proc. udziału, czyli 1,3 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (19 proc. wzrostu rok-do-roku).
Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM). Format ten utrzymał 37 proc. udziału w torcie reklamowym, dzięki dynamice na poziomie 7 proc. rok do roku. Na dalszych pozycjach znalazły się Ogłoszenia (16 proc. udziału) oraz E-mail (5 proc. tortu reklamowego online). Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która ponownie osiągnęła trzycyfrowy wzrost względem roku wcześniejszego (118 proc.).
– Wydatki na reklamę w internecie niezmiennie rosną. Po pierwszych trzech miesiącach 2014 r. obserwujemy dynamikę podobną do zeszłorocznej, co pozwala na optymistyczne prognozy. Potwierdzają się one także w ożywieniu, które jest widoczne na całym rynku reklamowym, szczególnie we wzrostach wydatków na radio i telewizję – czyli mediów, które w zeszłym roku notowały spadki. Jeżeli PKB będzie się dalej umacniać i sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce i regionie będzie sprzyjająca, rok 2014 powinien przełożyć się na kolejny dwucyfrowy wzrost wartości, która może przekroczyć 2,7 miliarda złotych – komentuje wyniki Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.
::
Rynek reklamy w Polsce i na świecie – prognozy ZenithOptimedia
::
Biorąc pod uwagę podział branżowy, zeszłoroczny ranking top-8 nie uległ zmianie. Liderem pozostała motoryzacja, która umocniła swoją pozycję i pozyskała 22 proc. tortu reklamowego online. Cieszy dalszy wzrost wydatków na odzież i dodatki, które awansowały o kilka oczek w rankingu branżowym. Wśród pozostałych branż warto odnotować wysokie wzrosty wydatków na usługi dla biznesu (49 proc.) oraz napoje i alkohole (26 proc. ). Wciąż zaskakuje niski poziom wydatków na produkty farmaceutyczne (lidera wydatków reklamowych ogółem) oraz umiarkowany poziom wydatków na produkty FMCG. Jak wynika z badań IAB Polska, branże te mają ogromne możliwości marketingowe w obszarze internetu.