...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Sukces projektu – jak go osiągnąć?

Badania Chaos Group i Standish Group pokazują, że tylko 20 proc. projektów kończy się sukcesem, natomiast 50 proc. napotka na spore trudności, a co czwarty przynosi tylko straty! Pomimo coraz lepszych narzędzi i technik wspomagających zarządzanie projektami podczas ich realizacji mogą pojawiać się problemy, które opóźniają lub nawet wstrzymują realizację przedsięwzięcia. Zatem, co decyduje o sukcesie projektu?

Obecnie niemal każda firma, instytucja czy organizacja realizuje różnorodne projekty, m.in. szkoleniowe, IT czy inwestycyjne. Przekroczenie ram czasowych projektu, niewystarczające zasoby, źle skonstruowany budżet, niejasne cele, konflikty w zespole to najczęściej pojawiające się problemy, z którymi muszą mierzyć się zarówno kierownicy projektów, jak i członkowie zespołów projektowych. Aby skutecznie i z sukcesem zarządzać projektami warto pamiętać o kilku zasadach.

Podstawa projektu – trójkąt ograniczeń
Każdy z projektów podlega czterem podstawowym ograniczeniom nazywanych trójkątem ograniczeń, są to czas, budżet, zakres i jakość. Efektywne zarządzanie projektami polega na utrzymaniu trójkąta ograniczeń w równowadze. Nie jest to proste zadanie zważywszy na zależność pomiędzy wszystkimi czterema parametrami – modyfikacja jednego elementu wymaga zmiany kolejnego. Jednak zachowanie odpowiednich proporcji skutkuje sukcesem realizacji przedsięwzięcia.

Przede wszystkim komunikacja
Skuteczna komunikacja jest niezbędna dla sukcesu realizacji projektu. Dotyczy formy ustnej, pisemnej, ale również utrzymywania dobrych relacji ze wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w realizację projektu – począwszy od członków zespołu po otoczenie zewnętrzne. Komunikacja pozwala sprawnie rozwiązywać konflikty, aktywnie przeciwdziałać sytuacjom kryzysowym, nawiązywać ciekawe współprace, a także pozyskiwać przychylność partnerów, od których zależą losy projektu.

Projekt to ludzie
Bez kompetentnego kierownika projektu oraz zespołu specjalistów projekt nie ma szans na sukces. Członkowie zespołu projektowego oczekują od project managera określonej wizji oraz stylu zarządzania przedsięwzięciem, dlatego powinien być postrzegany jako autorytet o silnej osobowości. Umiejętność zarządzania zespołem, negocjacji, przeciwdziałania konfliktom oraz nieprzewidzianym sytuacjom są niezbędne w skutecznym zarządzaniu projektem.

Tylko odpowiednie przydzielenie działań i odpowiedzialności przez kierownika projektu, zgodnie z kompetencjami, wiedzą i pełnioną funkcją poszczególnych członków gwarantuje sukces. Realizacja zadań zgodnie z preferencjami nie tylko motywuje zespół, ale również wpływa na wzrost jego zaangażowania i poparcia dla samego przedsięwzięcia.

Realizacja projektów to prawdziwe wyzwanie dla każdego kierownika projektu oraz jego zespołu. Każdy projekt, w zależności od branży, jest inny i rządzi się swoimi prawami. Warto jednak pamiętać o kilku zasadach, które mogą pomóc w uniknięciu sytuacji kryzysowych i zakończeniu przedsięwzięcia z sukcesem. Determinacja kierownika projektu, odpowiednia komunikacja czy też wykwalifikowani specjaliści w zespole projektowym mogą znacznie pomóc w realizacji poszczególnych działań – tłumaczy Krzysztof Krzyżanowski, członek zarządu IPMA Polska.

Ryzyko – ocena zagrożeń i szans
Ocena ryzyka powinna być dokonywana na wszystkich etapach realizacji projektu, począwszy od wstępnego pomysłu, a skończywszy na zamykaniu przedsięwzięcia. Uporządkowanie szans i zagrożeń według ich istotności, ciągła aktywność zespołu w tym obszarze w postaci monitorowania i śledzenia trendów oraz włączenie w razie potrzeby współpracujących podmiotów w dużym stopniu zmniejszy wystąpienie sytuacji kryzysowych lub pomoże im przeciwdziałać

Źródło: IPMA Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF