...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

TOP GATUNKI MUZYCZNE DLA BIZNESU: Jak wybrać odpowiedzi dźwięk który ożywi markę?

Muzyka, którą wybieramy do odtwarzania w sklepie lub lokalu, może wiele powiedzieć o naszej marce. Dzięki niej możemy przedstawić nasze wartości oraz wznieść customer experience na wyższy poziom. Na jaki repertuar muzyczny się zdecydować, aby przyciągnąć określoną grupę docelową klientów? Jak sprawić, aby muzyka była głosem marki?

Zamknijmy oczy i pomyślmy o banku, ekskluzywnej restauracji lub butiku z luksusowymi ubraniami. Teraz wyobraźmy sobie, jaką muzykę tam słyszymy. Jakie dźwięki docierają do naszych uszu? Muzyka klasyczna? Jazz? Pop? Czy słyszymy tekst czy to muzyka instrumentalna? A teraz pomyślmy, czy potrafimy sobie wyobrazić ten sam bank lub restaurację z muzyką country albo z hard rockiem? Raczej nie. Większość osób ma pewne przekonania dotyczące tego, jaką muzykę kojarzyliby z różnymi rodzajami biznesów, ich konceptów oraz branż w jakich funkcjonują – mówi Aleksandra Potrykus, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

Niewątpliwie istnieją gatunki lub style muzyczne, które wydają się stworzone specjalnie dla określonych branż. Nie chodzi tak bardzo o to, że same gatunki są specyficzne dla danej działalności, ale o wspólną estetykę. Takie elementy jak poziom energii, tonacja, głos marki, są wszystkimi składnikami, które mają komplementarne połączenia muzyczne. Muzyka w spa czy w salonach piękności, ma wspólną cechę bycia kojącą, refleksyjną i spójną. Jej tempo powinno być raczej niskie. Niektóre rodzaje sklepów – zwłaszcza w sprzedaży detalicznej, poszukują z kolei gatunków muzycznych lub rozwiązań dźwiękowych, które będą zgodne z poziomem energii ich klientów podczas zakupów.

Przyjrzyjmy się pięciu najpopularniejszym gatunkom muzycznym, odtwarzanych przez klientów Mood Media na całym świecie. Jaki cel ma ich zastosowanie i w jakich branżach zazwyczaj możemy ich posłuchać.

  • Współczesny Pop

Najpopularniejsze branże: Moda, Handel Detaliczny, Restauracje typu Quick Service, Restauracje typu Fast Casual, Usługi Paliwowe, Biura Podróży, Hotele, Bankowość, Przestrzenie Eventowe

Muzyka pop jest wszechobecna w wielu branżach biznesowych. To energetyczny i powszechnie akceptowany gatunek, który sprawdza się zarówno w sklepach detalicznych, jak i w restauracjach, czy kawiarniach. Wprowadza pozytywny nastrój i sprzyja zakupom oraz dłuższemu przebywaniu klientów w danym miejscu.

  • Klasyki dekady

Najpopularniejsze branże: Bary, Restauracje, Sklepy wielkopowierzchniowe, Detaliczne sklepy z artykułami domowymi

Programy składające się klasyków dekad (np. lata 70, 80 czy 90) zostały zaprojektowane tak, aby miały trwałe i ponadczasowe oddziaływanie. Ma to szczególne znaczenie dla marek dążących do zaangażowania starszych pokoleń. Playlisty z gatunku klasyków są szeroko stosowane w wielu branżach i zwykle skupiają się na ostatnich trzydziestu latach muzyki popularnej. Piosenki starsze niż trzydzieści lat, często są odpowiednie dla marek o tematyce klasycznej i dedykowane starszym grupom docelowym.

  • Rock

Najpopularniejsze branże: Browary, Restauracje BBQ, Warsztaty samochodowe, Detaliczne sklepy z odzieżą młodzieżową, Sklepy z docelową grupą odbiorców np. skate shopy

W programach muzycznych o bardziej surowym brzmieniu, łączymy rock z innymi cięższymi gatunkami, aby dodać energii i wzmocnić całościowe doświadczenie klienta w sklepie. Rockowe brzmienia zwykle wybierane są przez sklepy i lokale skierowane do klienta młodzieżowego lub „młodego dorosłego” (oczywiście w zależności od konkretnego rodzaju rocka). Niektóre firmy, takie jak Vans – sprzedawca mody i obuwia, preferują przekazywanie kontrkultury i alternatywnego wizerunku marki, za pomocą muzyki. Z kolei klasyczny rock może wykorzystać uczucia nostalgii dzięki którym, marki mogą dotrzeć do starszych grup konsumenckich.

  • Lounge

Najpopularniejsze branże: Luksusowe Hotele, Moda Detaliczna, Marki Turystyczne, Opieka Zdrowotna, Convinience Store na lotniskach i dworcach, Budynki Miejskie

Muzyka o średnim tempie, taka jak Electronic lub Lounge, jest dobrze znana z tworzenia przyjemnej atmosfery i preferowana dla konceptów, które chcą zatrzymać klientów na dłużej, co finalnie przełoży się na ich dłuższą listę zakupową. Firmy mogą wybierać spośród programów popularnych lub bardziej nowatorskich brzmień, które wpływają na rozwój danej marki. Repertuar z muzyką Electronic i Lounge ma uniwersalne i globalne oddziaływanie, przyciągając swoim tempem wiele grup docelowych.

  • Hip Hop

Najpopularniejsze branże: Detaliczne sklepy sportowe, Moda Detaliczna, Bary, Restauracje nocne, Kluby

Hip Hop jest przeznaczony dla energetycznych środowisk i marek, które chcą przekazywać więcej treści lirycznych. Klasyczny Hip Hop jest odpowiedni dla dość szerokiego audytorium, natomiast ten bardziej współczesny, jest powszechny wśród marek młodzieżowych. Marki odzieżowe lub sportowe, takie jak np. Nike czy Adidas, wykorzystują programy muzyczne z gatunkiem Hip Hop, aby nadać swoim sklepom bardziej młodzieżowego charakteru i zwiększyć energię przestrzeni.

Trendy w muzyce tła

Jak można się spodziewać, muzyka Pop jest z natury najpopularniejszym gatunkiem w muzyce tła dla biznesu. W badaniu przeprowadzonym przez Mood Media na podstawie ponad 750 000 obsługiwanych lokali pod względem muzycznym, ponad 50% z nich było oparte na muzyce Pop. Jednak mimo, że muzyka Pop nadal pozostaje na szczycie, następują zmiany w gustach dotyczących muzyki tła.

Jedna z największych zmian, jest obserwowana w branży hotelarskiej. Następuje w niej wyraźne odejście od tradycyjnych instrumentalnych brzmień, na rzecz bardziej współczesnego i globalnego stylu lounge i chill. Te programy mają wyraźną, wyrafinowaną atmosferę, jednocześnie nie brzmiąc przy tym ani przestarzale ani przewidywalnie.

Powszechność indywidualnych usług streamingowych, wpływa na oczekiwania konsumentów dotyczące interakcji muzycznych. W przestrzeniach handlowych, usługowych czy biznesowych, jest więcej muzyki niż kiedykolwiek wcześniej, a młodzi ludzie coraz częściej słuchają starszych kawałków i klasyków. Różnorodność stała się kluczowym elementem programowania muzyki tła, a włączenie audiomarketingu do customer experience, stało się już normą.

Prawa do muzyki używanej w biznesie

Należy mieć świadomość, że muzyka, którą odtwarzamy w swoim miejscu prowadzenia działalności, wymaga uiszczania opłat na rzecz organizacji praw autorskich i praw pokrewnych. Współpraca z profesjonalnym dostawcą muzyki, takim jak Mood Media, może pomóc w określeniu najlepszego gatunku muzycznego i sprawić, że kontakt z organizacjami będzie łatwiejszy.

– Warto zainwestować w dobrą i odpowiednią muzykę, która może przecież wiele powiedzieć o naszej marce, sklepie czy lokalu. Muzyka ustala ton w projektowaniu customer experience, począwszy od momentu, gdy klienci przechodzą przez drzwi do naszej przestrzeni, ponieważ słyszą oni muzykę znacznie wcześniej, nim wykształcą sobie opinię na temat marki. Muzyka może kreować atmosferę i poziom energii sklepu. Jeśli dobrze ją dobierzemy, może sprawić, że goście będą się czuć komfortowo, będą zrelaksowani lub podekscytowani. To, co jednak najważniejsze dla naszego biznesu, muzyka może skłonić ich do dłuższego pobytu i większych zakupów – mówi Aleksandra Potrykus z Mood Media.

Muzyka jest fundamentem każdego zdefiniowanego customer experience, a jej wpływ na odbiorców jest natychmiastowy. Muzykę może stanowić ścieżka dźwiękowa, która harmonizuje się z ludzką rozmową przy kolacji lub artysta grający pierwsze skrzypce w naszej przestrzeni. Może uspokajać zmęczonego podróżnego przy zameldowaniu po dwóch przesiadkach i okropnej przejażdżce taksówką lub wywoływać pozytywne wspomnienie, po przekroczeniu progu naszej restauracji. Muzyka jest głosem naszej marki, nawet gdy nic nie mówimy.

 

 

***

Mood Media to wiodąca na świecie firma zajmująca się Customer Experience. Poprzez integrację cyfrowych technologii, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji. Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć głębsze relacje z klientami.

W pełni zintegrowane rozwiązania oferowane przez firmę, wykorzystują zaawansowaną technologię cyfrową, wyselekcjonowane, oryginalne i kreatywne treści oraz wiedzę projektową. Wszystko po to, aby każde zakupy w sklepach oraz wrażenia gości hoteli lub restauracji, były jak najbardziej wciągające i spersonalizowane.

Mood Media obsługuje ponad 500 000 lokalizacji klientów w ponad 140 krajach. Ze swoimi przekazami dociera każdego dnia do ponad 150 milionów konsumentów. Więcej informacji na temat Mood Media, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus