Usługi i handel wybierają nowe technologie

mastercard

Rosnący udział płatności bezgotówkowych we współczesnym biznesie to trend, który nikogo już nie dziwi. Kierunek wytycza np. Szwecja, gdzie tylko 15% płatności odbywa się gotówkowo. Przedsiębiorcy mają wiele namacalnych korzyści z obrotu bezgotówkowego, jak np. redukcja kosztów, zwiększenie lojalności klientów, oszczędność czasu czy lepsza kontrola przepływów pieniężnych. Co więcej, coraz częściej sami konsumenci domagają się takiej formy płatności, więc terminal płatniczy może przyczynić się do rozwoju biznesu.

Technologia przyzwyczaja konsumentów do tego, że kupowanie jest szybkie i wygodne. Te rosnące oczekiwania wobec sprzedawców szczególnie dobrze widać w naszym kraju, ponieważ Polacy są otwarci na nowe rozwiązania w handlu i chętnie uczą się z nich korzystać. Ułatwienia dla konsumentów to nie tylko zakupy online czy nowe technologie w sklepach stacjonarnych, ale też płatności bezgotówkowe. Dane[1] pokazują, że Polacy szczególnie polubili transakcje zbliżeniowe, które postrzegają jako rozwiązanie skracające kolejki do sklepowych kas i które w ciągu 10 lat od ich wprowadzenia w Polsce stały się codziennością. Już prawie 80% wszystkich transakcji kartami z logo Mastercard w naszym kraju to płatności zbliżeniowe. W efekcie Polacy płacą zbliżeniowo 20 razy częściej niż np. Niemcy.[2]

Jednocześnie niemal co drugi konsument zgłasza, że wciąż ma w okolicy sklep, w którym nie może płacić bezgotówkowo, co pokazuje, że sieć akceptacji takich transakcji w Polsce nie jest jeszcze wystarczająca. Dla niemal 1/5 badanych Polaków (18%) jest to niedogodność, ponieważ chcieliby płacić bezgotówkowo w punktach sprzedaży w swojej okolicy, ale te nie oferują takiej możliwości.  Pytani o to, gdzie najtrudniej znaleźć terminal płatniczy, ankietowani w badaniu Mastercard najczęściej wskazują targi i bazarki (75%), automaty z napojami lub przekąskami (56%), punkty usługowe, takie jak warsztat samochodowy, szewc czy stolarz (53%). Terminali płatniczych nadal brakuje też w małych sklepach osiedlowych (47%).

Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, ile korzyści może przynieść ich biznesowi akceptowanie płatności bezgotówkowych. Przede wszystkim można zwiększyć swoje przychody. Klienci chętniej korzystają ze sklepów i punktów usługowych, gdzie można płacić kartą. Często również wydają więcej, ponieważ nie są ograniczeni ilością gotówki w portfelu. Zainstalowanie terminala pomaga zatem podnieść konkurencyjność firmy i przyciągnąć nowych kupujących. Co więcej, obrót bezgotówkowy usprawnia funkcjonowanie firmy i pozwala uniknąć ukrytych kosztów, generowanych przez gotówkę, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka, ale są dla przedsiębiorcy realnym obciążeniem. Dzięki bezgotówce może on skupić się na tym, co najważniejsze, czyli na generowaniu przychodów dla swojej firmy.

Mastercard angażuje się w projekty zmierzające do poszerzenia sieci akceptacji kart płatniczych
i ułatwienia firmom przyjmowania transakcji bezgotówkowych.

Jedna z takich inicjatyw to Program „Polska Bezgotówkowa”, dzięki któremu mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie akceptowali płatności bezgotówkowych, mogą otrzymać terminal za darmo, jak również przez 12 miesięcy nie będą ponosić żadnych kosztów, związanych
z jego użytkowaniem. To świetna okazja do sprawdzenia, jak umożliwienie klientom płatności bezgotówkowych wpłynie na rozwój firmy. W cytowanym wcześniej badaniu Mastercard, połowa Polaków zadeklarowała, że w takiej placówce będzie kupować częściej, a 2/3 poleci go innym. Większy ruch to oczywiście wyższe przychody przedsiębiorcy. 1/3 konsumentów jest skłonna wydawać wyższe kwoty w punkcie sprzedaży, który udostępni terminal płatniczy.

Kolejna szansa dla przedsiębiorców na skok technologiczny to pilotaż innowacyjnego rozwiązania softPOS, dzięki któremu smartfon ma się stać jedynym urządzeniem niezbędnym do przyjmowania płatności zbliżeniowych. Opcja ta jest opracowywana z myślą o małych i średnich przedsiębiorcach, którzy do tej pory nie akceptowali płatności gotówką, i ma im umożliwić prowadzenie działalności
w prostszy i bezpieczniejszy sposób. Uczestniczący w pilotażu przedsiębiorcy muszą jedynie zainstalować na swoim telefonie dedykowaną aplikację mobilną i utworzyć w niej konto użytkownika. Osobne terminale płatnicze, ani żadne inne urządzenia peryferyjne nie są konieczne. Program pilotażowy potrwa do lata 2018 r. W fazie pilotażowej maksymalna wartość transakcji akceptowanej na urządzeniu mobilnym pełniącym funkcję terminala wynosi 50 PLN, co stanowi limit płatności bez konieczności autoryzacji kodem PIN.

Pionierskie wdrożenie usługi Carrefour Scan&Go zintegrowanej z portfelem Masterpass również pokazuje, jakie korzyści z automatyzacji procesu zakupowego mogą odnieść detaliści wprowadzający cyfrowe innowacje. Sieć handlowa uruchomiła (na razie w formie pilotażu w 3 sklepach w Warszawie) przełomową usługę oferującą samodzielne skanowanie produktów oraz możliwość samodzielnego regulowania płatności online, z pominięciem sklepowej kasy. Obu czynności klient dokonuje za pomocą własnego smartfona. Usługa docelowo ma być dostępna we wszystkich placówkach sieci w Polsce. To pierwszy krok w kierunku automatyzacji płatności. W przyszłości ograniczy ona kolejki przy kasach i przyspieszy czas obsługi klientów. Badania opinii przeprowadzone przez Mastercard potwierdzają, że polscy konsumenci są chętni korzystać z tego typu rozwiązań automatycznych, jeśli przyspieszają one codzienne zakupy.

Otwartość polskich konsumentów na nowe rozwiązania zwiększające wygodę zakupów i chęć korzystania z płatności bezgotówkowych będzie w najbliższych latach wpływać na rozwój biznesów. Przedsiębiorcy, którzy wyjdą naprzeciw oczekiwaniom klientów, poprzez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, mają szansę wyróżnić się na tle konkurencji i przyspieszyć rozwój swojej firmy.

mastercard

[1] Ogólnopolskie badanie telefoniczne na reprezentatywnej grupie N=1000 Polaków w wieku 15+; listopad 2017 r.; Kantar TNS na zlecenie Mastercard.

[2] Badanie Mastercard pt. „MasterIndex”, marzec 2017 r.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF