W co klikaliśmy w 2018 roku?

Badanie zasięgu informacji w social media nie może odbyć się bez pomiaru poziomu jej wirusowości. iSlay przeprowadził kolejną, półroczną falę takiego badania. Sprawdziliśmy jak rozprzestrzeniają się w Internecie, wiadomości z różnych branż. Wirusowość liczona była jako liczba wejść, na wybraną treść wygenerowana dzięki jednemu udostępnieniu w sieci społecznościowej.

Poziom wirusowości oznacza stopień zainteresowania użytkowników podzieleniem się daną informacją. Chęć udostępniania zmienia się w czasie i zależy od wielu czynników. Część informacji żyje bardzo krótko a częścią z nich użytkownicy dzielą się przez kilka miesięcy. Przyglądając się wynikom dwóch fal rocznego badania – można zauważyć pewne tendencje.

 

W drugiej połowie roku 2018 – wyraźnie zwiększyła się wirusowość we wszystkich badanych dziewięciu kategoriach. Użytkownicy ponad dwa razy chętniej klikali na linki, które podsyłali im znajomi, niż miało to miejsce w pierwszej połowie roku. 

 

Źródło: www.islay.tech

Od stycznia do lipca 2018 – internauci najchętniej wchodzili na treści związane z modą, natomiast w drugiej połowie roku, najchętniej klikali w linki związane z motoryzacją. Okazuje się, że moda jest być mało nośnym tematem, kiedy zaczyna się robić zimno i ciemno. Wyraźnie widać, że modowe kolekcje na wiosnę znacznie szybciej się rozprzestrzeniają i uzyskują większe zasięgi, niż kolekcje mody jesiennej. Wirusowość informacji o modzie spadła w drugiej połowie roku z pierwszej pozycji na 7 miejsce w rankingu.

 

Począwszy od czerwca – znacznie chętniej klikaliśmy w wiadomości o ekonomii i zdrowiu. Zdrowie zyskało ponad jedenastokrotnie większą wirusowość, niż w pierwszej połowie roku. Ochoczo dzieliliśmy się w Internecie informacjami o zdrowym żywieniu, sporcie, lekach i sposobach na choroby.
Niezmiennie niskie pułapy wirusowości utrzymują udostępniane linki z informacjami technologicznymi. Słabe zainteresowanie użytkowników Internetu nowymi technologiami – obserwujemy przez cały rok. Na linka z nowinkami technicznymi klika zaledwie od 2 do 5 osób, a dla porównania w linka z nowym modelem samochodu klika aż 75 osób.

 

Najbardziej spektakularnym wzrostem na przesztreni roku może się pochwalić kategoria finanse, w której wirusowość wzrosła z 0,2 do 17. 0,2 oznacza, że na początku roku – trzeba było posłać tego samego linka jednemu użytkownikowi 5 razy, aby uzyskać jedno kliknięcie. Pod koniec roku w jeden link finansowy klikało już średnio 17 użytkowników. Ten wynik oznacza, że użytkownicy klikali w linki finansowe o 85 razy chętniej, niż w pierwszej połowie roku.

 

 

Tomasz Wileński CEO iSLAY jest jednym z pionierów onine marketingu w Europie Centralnej i Wschodniej. Posiada ponad 20 letnie doświadczenie w tworzeniu i prowadzeniu firm internetowych, w tym również jako CEO w ramach grup kapitałowych IPG, WPP i Omnicom. Jest również założycielem Interactive Solutions – największej niezależnej agencji interaktywnej w CEE, która następnie została częścią Publicis Grouppe funkcjonuje jako Saatchi & Saatchi - Interactive Solutions. W początkowej fazie swojej kariery – Tomasz Wileński był jednym z założycieli ClickAd – agencji online media, która później stała się własnością 3TS Capital Partners a obecnie jest jedną ze spółek z na GPW.

Tomasz Wileński